نامه‌نیوز نوشت:‌آیت الله هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر نسبت به دولت و مسئولان داخلی با فحش مقابله کنیم با دست خود، خودمان را نزد خارجی ها خراب کردیم.

برپایی تجمعات اعتراضی طبق قانون اساسی مجاز شمرده شده و از مصادیق آزادی بیان محسوب می شود اما آزادی بیان قواعد خود را دارد. روز پنجشنبه برخی طلاب تجمعی در حوزه فیضیه قم تجمع کردند اما حواشی آن بر متن غالب شد. آیت الله سیدهاشم بطحایی معتقد است: تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است.

آیت الله سیدهاشم بطحایی درباره تجمع اعتراضی برخی طلاب حوزه علمیه قم علیه دولت با طرح شعارهای تهدیدی و اهانت آمیز همچون «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» و «شدملت ما بدنام-گور پدر برجام» خطاب به مسئولان دولتی، به نامه نیوز گفت: شعار انقلاب «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» بود. جمهوری اسلامی به معنی اداره نظام اسلامی براساس رأی مردم است نه مثل رژیم پهلوی که موروثی بود. معنای آزادی هم این است که افراد در قالب قانون و اخلاق اسلامی حق اظهارنظر دارند. استقلال نیز یعنی ما وابستگی به هیچ کشوری نخواهیم داشت و خودمان تصمیم می گیریم و برای کشور برنامه ریزی می کنیم اما در عین حال معنای عدم وابستگی قطع و ترک مراوده با دیگر کشورها نیست. 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن افزود: «لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بغیر یعنی به خدایان (مقدسات) آنها فحش ندهید که آنها هم به مقدسات (خدای) شما فحش ندهند». یاران امیرالمومنین در جنگ صفین به حق بغض و کینه از معاویه داشتند اما امام علی (ع) فرمود «فحش ندهید بلکه استدلالتان را درباره معایب آنها بیان کنید». نمونه دیگر درباره آموزه پیامبر اکرم (ص) است که مردی یهودی وارد شد و به تحقیر خطاب به پیامبر گفت: سام علیک یعنی «مرگ بر تو». پیامبر با وقار و ادب فرمود: «و علیک» اما کسی آنجا با پرخاش کرد خطاب به مرد یهودی گفت «مرگ بر خودت، چرا به پیامبر توهین می کنید؟» حضرت فرمود «فحش نده، اگر فحش، تند خویی و عصبانیت بخواهد تجسم پیدا کند، زشت ترین و کریه ترین منظره را خواهد داشت». 

سید هاشم بطحایی

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شأن اسلام نیست که به داخلی ها و خارجی ها فحش بدهیم، اظهار کرد: اگر نسبت به دولت و مسئولان داخلی با فحش مقابله کنیم با دست خود، خودمان را نزد خارجی ها خراب کردیم. مردم در انتخابات به نمایندگان مجلس رأی دادند و آنها نیز در ابتدای شروع کار دولت به وزرا رأی اعتماد دادند، حالا اگر مشکلی است راه قانونی برای رفع آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر کسی طبق قانون حق اعتراض، نقد و بیان ایراد و اشکال دارد ادامه داد: برگزاری تجمعات در حمایت از مقام معظم رهبری، مسئولان مورد تأیید ایشان و سیاست های نظام خوب است اما این نوع تجمعات با تجمعات تخریبی فرق دارد. تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور، خلاف سیاست جمهوری اسلامی و اتفاقا مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است.

بطحایی تأکید کرد: مراجع معظم تقلید در رأس شان امام خمینی (ره) و حوزه های علمیه منشأ انقلاب بودند بنابراین باید خط قرمزها رعایت شود. نباید مسئولان را با زبان تند و غیرمودبانه خطاب کرد چون این کار به معنی آن است که شخصیت خودمان را زیر سئوال بردیم. قرآن به ما می گوید «با طرف مورد معارضه به بهترین شیوه ها صحبت کنید» چون بیان بد آثار منفی زیادی خواهد داشت.  

 

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    15 0
    دو کلام حرف حساب مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید اگر ما خودمان را برحق میدانیم و فکر میکنیم ایدئولوژی و راهبرد ما بهترین است باید در عمل ثابت کنیم نه اینکه فقط شعار و فحش بدهیم. واقعیت این است که عملکرد و نتایج عملی افکار و ادعاهای ما اصلا و ابداً مناسب نیست