فیلم | اعدام وحشیانه یک زن با شمشیر سعودی‌ها را شوکه کرد

روز گذشته عربستان سعودی یک زن حقوقدان و فعال مدنی را در با شمشیر در ملاء عام اعدام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بامداد امروز فضای مجازی از تصویر زنی پر شده است که می گویند اسراء مدافع حقوق بشر در عربستان سعودی است، اما هنوز معلوم نیست که این تصاویر متعلق به این فعال مدنی سعودی است یا خیر؟
این تصاویر ویدئویی اعدام یک زن در عربستان سعودی را نشان می دهد که  موجب بروز خشم و سردرگمی کاربران در فضای مجازی شد.

اعدام یک زن در عربستان

به گزارش وب سایت خبری تایمز آف اسرائیل، این زن در حالی که فریاد می‌زند «من کسی را نکشته ام... این ناعادلانه است» با استفاده از شمشیر اعدام می‌شود.

این مدافع حقوق بشری که چندی پیش موجب شد روابط کانادا و عربستان دچار تنش و قطع روابط دیپلماتیک شود، محکوم به اعدام است و کانادا خواستار آزادی هرچه سریعتر او شده بود.

بسیاری از فعالان حقوق بشر در سراسر جهان به سرعت در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند و مقامات عربستان را متهم کردند که به صورت محرمانه، «اسراء الغمغام»، فعال سیاسی و مدنی، را اعدام کردند.

اعدام یک زن در عربستان

 

اسراء از سال 2015 زندانی و به گفته عفو بین‌الملل به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه و مخالفت با رژیم محافظه‌کار افراطی ریاض با خطر مرگ رو برو بود.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، پس از چند ساعت سردرگمی مشخص شد زنی که در تصاویر منتشر شده اعدام شد یک تبعه میانماری است که چند سال پیش در قطیف به اتهام جنایت، به مرگ محکوم شد و این ویدئو مربوط به همان زمان است؛ اما این زن هرکسی که بود کاربران اینترنت اعتراض و شوکه شدن خود را در برابر چنین جنایت قرون وسطایی پنهان نکردند.

بنابراین هنوز معلوم نیست چه بر سر او آمده یا قرار است بیاید؟

دراینباره ایرنا گزارش داده است: در حالی تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی امروز از اعدام ' اسراء الغمغام ' فعال حقوق بشری اهل قطیف ( شرق) عربستان خبر دادند ، برخی کاربران دیگر آن را تکذیب کردند.

ساعاتی قبل برخی از کاربران سیاسی مخالف دولت سعودی با ابراز اطمینان از اعدام این فعال حقوقی ، یک فایل صوتی از فردی را منتشر کردند که با لهجه سعودی می گوید : گردن او را من با شمشیر زدم .

این کاربران با انتشار پیام هایی خواستار دخالت سازمان بین المللی حقوق بشری در این مساله و جلوگیری از تعقیب فعالان حقوق بشری شدند.

برخی دیگر از کاربران با رد این موضوع ، نوشتند که این صدا مربوط به یک پرونده ویژه در عربستان بوده است که طی آن یک زن برمه ای با هویت 'لیلی بنت عبدالمطلب' فرزند دختر همسر خود را شکنجه و سپس کشته بود و دادگاه هم با صدور رای قصاص در ژآنویه 2015 او را مجازات کرد.

منابع رسمی دولت سعودی تاکنون به این اخبار واکنشی نشان نداده اند.
الغمغام از فعالان حقوق مدنی عربستان است که از سال 2015 میلادی به همراه همسرش 'موسی الهاشم ' به اتهام شرکت در راهپیمایی های سیاسی علیه آل سعود بازداشت و روانه زندان شده است .

بروز این شایعه ها در حالی است که حساب کاربری ' معقلی الرای ' در توئیتر چند روز پیش نوشت : حکومت عربستان آماده صدور احکام اعدام برای برخی فعالان حقوق بشری از جمله الغمغام و همسرش الهاشم می شود.

دولت عربستان از یک سال پیش شمار زیادی از فعالان حقوق بشری این کشور را به بهانه مختلف از جمله اقدام علیه امنیت کشور و جاسوسی بازداشت و روانه زندان کرده است .
این اقدام ها با مخالفت برخی کشورها و سازمان های حقوق بشری بین المللی روبه رو شده است .
در آخرین مورد دولت کانادا به این وضعیت اعتراض کرد اما سعودی ها در پاسخ اقدام به قطع روابط خود با این کشور کردند.

 

52310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    27 38
    شوكه??? اينا كه بصورت روتين اين كارشونه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    51 4
    اين كليپ قديميه چند سال پيش ديدمش ...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    46 3
    نمیدونم منظورتون از گذاشتن این فیلم چیه ولی میدونم که این فیلم خیلی خیلی قدیمیه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      2 8
      کاش قبل اظهار نظر یک بار متن خبر و بخونی