۰ نفر
۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

از التهابات خوشحال نباشیم و بر آن دامن نزنیم. کدهای قیمتی و مانور بر روی این اعداد کار سوداگران است و این افراد به دنبال کاهش ارزش دارایی من و شما هستند.

حسین محمودی‌اصل *

نوسانات و التهاب غیرقابل تصوری در چند روز اخیر همه را شوکه کرد. پیش‌بینی اقتصاد از چند ماه به چند روز و چند ساعت تغییر یافته است. با این‌که همه مسئولان اعتقاد جنگ روانی و مسائل روانی اعتقاد دارند، اما نه ستادی نه کارگروه هماهنگی که عملیاتی باشد در دستور کار نیست. انسجام لازم نیست، دولت کاملا سردرگم است. خبرها، برنامه‌ها و... هر سازمان، وزارتخانه و نهادی بدون هماهنگی مرکزی در حال ایجاد التهاب هستند. مشکل اقتصاد کشور صرفاً اقتصادی نیست که اقتصاددان‌ها توان برطرف کردن ان را داشته باشند. تحریم، مسائل روانی، سوداگران سازمان یافته، فرصت طلبی و ... یک مدیریت چند وجهی می طلبد.

تصمیم اخیر و اشتباه در ملزم کردن صادرات به عراق و افغانستان به پیمان‌سپاری ارزی و انتقال ارز به بازار ثانویه، تزریق ارز صادرکنندگان به بازار ارز هرات و سلیمانیه و تهران را کاهش داده و خواهد داد. بی‌تردید صادرات کالا به بهای تمام شده با ارز آزاد و فروش آن در بازار ثانویه اصلا توجیه ندارد و باعث افت شدید صادرات به عراق و افغانستان خواهد شد. یعنی هم دست بخش خصوصی از ارز کوتاه خواهد شد، هم دست دولت. این اقدامات باعث افزایش فاصله قیمت ارز نیما و ارز آزاد، شده و صادرکنندگان را به وارد کننده و متقاضی ارز رانتی بازار ثانویه تبدیل می‌کند.

بازار ارز

در بحث روانی نیز مصوبات مربوط به اف‌ای‌تی‌اف در مجلس و بیانیه مشترک ۴+۱ نیز نتوانست از فشار روانی بازار ارز بکاهد و در این بین سوداگران که با مهارت خاصی از کدهای قیمتی (پیش‌بینی قیمت دلار) توسط روزنامه رسالت و کیهان و برخی مثلا کارشناسان در رسانه‌ها استفاده می‌کنند، توانستند بر التهابات دامن زده و با فروش در سقف قیمتی بر سودهای میلیاردی خود بیفزایند. در این بین برخی از مردمان عادی نیز با این قیمت‌های پرریسک به بازار وارد شده و شب و روز با استرس سر می‌کنند.

به راستی سال ۹۰ و ۹۱ یادمان رفته. با وجود قطع‌نامه‌های سازمان ملل و اجماع کل کشورها قیمت ارز ۳ برابر شد و اینک ۵ برابر، این طبیعی است؟!

اگر اتفاقی رخ دهد مذاکره‌ای صورت گیرد یا بسته اروپایی مناسبی اجرایی شود و یا به عادت بازارها، اصلاح صورت گیرد. بیش از ۲۰ میلیارد دلار خانگی را که غالباً گران خریداری شده است به چه قیمتی خواهند فروخت؟ در سال ۹۱ دلار سقف قیمتی ۳۹۰۰ را زد و پس از ۳ سال نوسان تا ۲۶۰۰، به ۳۲۰۰ رسید.

اینک پس از آرامش در بازار چه خواهد شد؟ آیا دلار بازار آزاد که ۳ درصد از مناسبات ارزی کشور را تشکیل می‌دهد بر کل قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت؟ آیا کسی با دلار ۱۸ هزار تومانی مسافرت می‌رود یا کالایی وارد می‌کند؟

دلار بازار آزاد،  اغلب مشتریانش تبدیل ریال هستند و مصرف‌کننده‌ای ندارد. شاید آنان که دلار دارند خوشحال باشند اما همین عزیزان نیز باید بدانند که همه بازنده‌ایم و برنده‌ای وجود ندارد. از التهابات خوشحال نباشیم و بر آن دامن نزنیم. کدهای قیمتی و مانور بر روی این اعداد کار سوداگران است و اینان به دنبال کاهش ارزش دارایی من و شما هستند. بر دارایی خود آتش نزنیم.

* کارشناس اقتصادی

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =