«بنیاد» بی بنیاد

«خبرجنوب» نوشت: علی رغم این که چند سال از طرح ایده تاسیس بنیاد حامی فرهنگ و هنر در فارس می گذرد؛ هنوز مراحل ثبت آن به پایان نرسیده و چالش های جدیدی پیشروی آن ایجاد شده است.

نشست هم اندیشی روسای انجمن های فرهنگی و هنری استان فارس و شورای معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته برگزار شد و دغدغه های هر دو طرف در خصوص اجرای برنامه های فرهنگ و هنری استان مطرح گردید. در این میان یکی از مباحث مطرح شده، سرنوشت بنیاد حامی فرهنگ و هنر استان فارس بود که به نظر می رسد با توجه به مشکلات موجود، چندان نمی توان به اینده آن امید داشت.
* ایده ای خوب، گرفتار در پیچ و خم های اداری
حدودا دو سه سال پیش بود که بحث های جدی تشکیل بنیاد حامی فرهنگ و هنر -برای نخستین بار در کشور- از سوی مدیرکل وقت فارس در فضای رسانه ای مطرح و به سرعت به عنوان یکی از ایده ها و اقدامات قابل توجه وی در حمایت از فرهنگوران و هنرمندان مورد توجه عموم قرار گرفت. بنیادی که بر اساس اظهارات بهزاد مریدی می خواست با هدف کمک به اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه‌ های رفاهی و درمانی در فارس راه ‌اندازی شود و هنرمندان بتوانند در پناه آن، بدون دغدغه به تولید آثار ارزشمند و فاخر بپردازند. بر اساس اظهارات دبیر وقت شورای فرهنگ عمومی فارس، این بنیاد را می شد عصاره انجمن های فرهنگی و هنری استان دانست چرا که روسای این انجمن ها اعضای آن بنیاد را تشکیل می دادند.
به گفته مریدی از ابتدا این بنیاد به نام بنیاد حامی هنرمندان معرفی نشد تا حوزه هنر به شکل بسیط آن در دایره حمایت قرار گیرد. این ها مطالبی بود که ششم مرداد ۱۳۹۴ بر روی پایگاه خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشتراک گذاشته شده بود. این روال ادامه داشت تا اینکه روز چهارشنبه بیست و سوم دی ماه همان سال خبرگزاری مهر نیز به نقل از مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مجددا از تشکیل بنیاد حامی هنر با حضور روسای انجمن های ۱۳ گانه فرهنگی و هنری استان خبر داده بود. تداوم وضع موجود زمان را به دوازدهم تیر سال ۹۵ رساند و مدیر کل وقت، مجددا در ضیافت افطاری که با حضور استاندار فارس برگزار شد از قصد سازمان متبوع خود در ایجاد بنیاد حامی فرهنگ و هنر توسط متخصصین این حوزه ها خبر داد.
* ایراداتی که دامن بنیاد فرهنگ و هنر فارس را رها نمی کند
این وضعیت البته حدوداً تا مهر ماه سال 95 ادامه داشت تا این که بر اساس اظهارات یکی از اعضای هیات مدیره این بنیاد، تغییراتی در ساختار این هیات رخ داد و روند ثبت و شکل گیری رسمی بنیاد حامی فرهنگ و هنر شکل جدی تری به خود گرفت. آن گونه که این عضو هیات رییسه بنیاد حامی فرهنگ و هنر به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: در یکی دو سال اخیر ثبت بنیاد با مشکلات متعددی مواجه بود و هربار که برای ثبت آن اقدام می شد اداره ثبت شرکت ها ایراداتی را مطرح و از ثبت نهایی این بنیاد امتناع می کرد.
به گفته فیروزه باباملکی، عمده ایرادها به ساختار اساسنامه و نوع چینش هیات رییسه بنیاد برمی گشت.
بر اساس اظهارات وی، یکی دیگر از ایراداتی که بر این موضوع وارد می شد این بود که ثبت بنیاد از طریق استان امکان پذیر نبود و برای داشتن عنوان «بنیاد» می بایست از طریق وزارتخانه موافقت و اقدامات لازم صورت می گرفت؛ براین اساس ناچار شدیم برای ثبت آن در استان فارس عنوان «بنیاد» را به «انجمن» تغییر دهیم و براین اساس به دنبال ثبت «انجمن حامی فرهنگ و هنر فارس» باشیم، موضوعی که به رغم موافقت استانداری با توجه به ایرادات مطرح شده از سوی اداره ثبت شرکت ها هنوز به ثبت نهایی نرسیده و روال قانونی آن بطور کامل طی نشده است.
*فعلا ً تالار حافظ بی تالار حافظ!
این در حالی است که یکی از مسایلی که در هنگام طرح و پیگیری ثبت بنیاد (انجمن) حامی فرهنگ و هنر مطرح شد واگذاری تالار حافظ به این بنیاد بود. تالاری که می خواست بار مالی تامین منابع مورد نیاز بنیاد و انجمن های تحت پوشش آن را از دوش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بردارد و علاوه بر تضمین استقلال بنیاد، دغدغه ای برای حمایت از فرهنگوران، هنرمندان و برنامه های اجرایی به لحاظ مالی وجود نداشته باشد اما آن گونه که روز گذشته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خود با روسای انجمن های فرهنگی و هنری -به عنوان اعضای بنیاد حامی فرهنگ و هنر- مطرح کرد واگذاری تالار حافظ به بخش خصوصی تابع قواعد و ضوابط خاصی است و قطعاً تا توانمندی فرد یا گروهی که می خواهند مدیریت تالار را به عهده بگیرند اثبات نشود تالار حافظ به بخش خصوصی واگذار نخواهد شد.
حال به جرأت می توان گفت که بنیاد یا انجمن حامی فرهنگ و هنر فارس با چالش ها جدی و جدیدی مواجه شده است. بنیاد یا انجمنی که هنوز به لحاظ قانونی ثبت نشده و اصلی ترین گزینه ای که برای استقلال مالی آن تعریف شده بود هم دارد از دست می رود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =