اعتماد نوشت: دفاتر خدمات مسافرتی در سایت‌های خود با اطمینان از اخذ Fan id و برگزاری توری متفاوت و لوکس در جام جهانی خبر می‌دهند و این در حالی است که هنوز بلیت مسابقات در اختیارشان قرار نگرفته است و در صورتی که بلیتی در اختیار نداشته باشند امکان تهیه Fan id هم برای‌شان وجود ندارد.

 مهم‌تر اينكه قانوني كه طبق آن ID كارتي كه به دنبال خريد بليت بازي‌ها صادر مي‌شود و به نوعي حكم ويزاي روسيه را دارد، اما با سياست‌هاي ارزي اخير دولت هنوز وضعيت مسافران روسيه كه Fan id دريافت مي‌كنند و ويزاي روسيه براي‌شان صادر نمي‌شود، مشخص نيست. اين مسافران قطعا با مشكلاتي در دريافت ارز مسافرتي مواجه خواهند بود چرا كه دستورالعمل ستاد اقتصادي دولت تنها كساني را مجاز به دريافت ارز مسافرتي مي‌داند كه بليت و ويزا به بانك ارايه دهند و اين دستورالعمل هنوز شناسه هواداري (Fan id) را به رسميت نمي‌شناسد.

تخلفات كجا صورت مي‌گيرد
حرمت‌الله رفيعي، رييس هيات‌مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص وضعيتي كه برگزار‌كنندگان تورها دارند مي‌گويد: «تخلفي صورت نمي‌گيرد مگر اينكه يك سوي آن جايي غير از دفاتر خدمات مسافرتي باشد. وقتي براي تور جام جهاني مجوز صادر كرده‌اند تخلف صورت گرفته است. همان روزهاي اول كه مجوز فروش تورها صادر شد گفتم كه مگر شش آژانس در كل كشور فعال است كه شما فقط به ٦ آژانس مجوز داده‌ايد؟ بر اساس چه رانتي اين مجوزها صادر شده است؟اين تعداد به ٧٥ آژانس رسيد، اما ما ٣ هزار آژانس فعالي كه مجوز فعاليت دارند در ايران داريم. اگر اين دفاتر قانوني هستند بايد فعاليت‌شان هم بدون محدوديت باشد. نمي‌توانيد بگوييد توريست سلامت براي تعداد مشخصي از آژانس‌ها باشد، توريست ورزشي براي دفاتر خاصي باشد و... اين اقدام درست نيست. بيش از ٧٠ درصد آژانس‌هايي كه مجوز فروش تور جام جهاني دريافت كرده‌اند، اصلا تا به حال تور روسيه برگزار نكرده‌اند و روسيه را نمي‌شناسند. در جام جهاني بازي‌ها در شهرهاي مختلف است، برگزار‌كننده بايد به فاصله زماني بين دو شهر اشراف داشته باشد. از طرفي يك تعدادي از دفاتر شروع به فروش تور كرده‌اند در حالي كه اصلا سهميه بليت بازي نداشتند. هنوز وزارت ورزش اين بليت‌ها را در اختيار دفاتر نگذاشته است اما دفاتر در حال فروش تور هستند.»

رفيعي با مرور مشكلاتي كه در جام جهاني برزيل پيش آمد و پيگيري‌ها هم به نتيجه خاصي نرسيد مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد مشكلات اين دوره در مقايسه با مشكلات دوره‌هاي قبل به مراتب بيشتر است. جام جهاني در هر دوره بي‌رونق‌تر مي‌شود و ايران معمولا نمي‌تواند سهميه‌اي كه دارد را پر كند. از طرفي Fan id بر اساس بليتي كه خريداري مي‌شود، صادر مي‌شود، در حال حاضر اصلا بليتي وجود ندارد. البته شركت‌هايي كه اسپانسر جام جهاني شده‌اند و سهميه گرفته‌اند، اين سهميه را به ٥ تا ١٠ برابر قيمت مي‌فروشند تا هزينه‌هاي‌شان را تامين كند. اما اين سهيمه اصلا به درد بازار ايران نمي‌خورد كه بخواهند از آن استفاده كنند.»

رييس هيات‌مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در خصوص سرنوشت كساني كه اين تورها را خريداري مي‌كنند به اين اميد كه بتوانند يكي از مهم‌ترين رويدادهاي ورزشي كشور را از نزديك دنبال كنند، مي‌گويد: «چندان به وضعيت خوش‌بين نيستم. شكايت‌هاي خيلي زيادي روانه خواهد شد. من در خواست كردم دفاتري كه تور مي‌فروشند جلسه‌اي داشته باشند و اين سوال را از آنها بپرسند كه چه كسي بليت بازي‌ها را در اختيارشان گذاشته است كه آنها اين طور با اطمينان به فروش تور مي‌پردازند؟»

ديدن بازي‌ها چند آب مي‌خورد؟
در سايت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي كه اين روزها با سر و صداي بيشتري روي تبليغ تورهاي جام جهاني روسيه مانور مي‌دهند، اما خبري از اين نگراني‌ها و نااميدي‌ها نيست، هرچه هست اطمينان از برگزاري هرچه بهتر تور است. مدير فروش يكي از آژانس‌هاي معتبر و خوشنام مي‌گويد: «قيمت تورهاي جام جهاني ما از ٧ تا ٥٠ ميليون تومان متغير است. بسته به اينكه مسافر بخواهد فقط بليت يك بازي را خريداري كند يا هر سه بازي را، اين قيمت‌ها متفاوت است. نوع بليت هم مورد ديگري است كه قيمت تور را تعيين مي‌كند، بليت بازي‌ها در ٦ دسته‌بندي مختلف در سايت فيفا ارايه شده است و از ١٠٠ تا ٦٠٠ دلار قيمت‌گذاري شده است. ضمن اينكه وسيله نقليه‌اي (هواپيما، اتوبوس، قطار) كه براي سفر داخل روسيه انتخاب مي‌كنند تا بين شهرهايي كه بازي‌هاي ايران در آن برگزار مي‌شود، تردد داشته باشند هم در قيمت تور تاثير دارد.» شنيده‌ها از سوي فعالان حوزه گردشگري حكايت از اين دارد كه تعدادي از آژانس‌هايي كه مجوز فروش تورهاي جام جهاني دارند، هنوز بليت هواپيما را هم تهيه نكرده‌اند، اما تورهاي خود را با نام بردن از يك ايرلاين خاص به فروش مي‌رسانند. از سوي ديگر يكي از مديران فروش آژانس‌ها مي‌گويد تا ٥ روز كاري قبل از شروع بازي‌ها اجازه فروش تور دارند، اما در آژانس ديگر زماني فروش تورها متوقف مي‌شود كه بخش رزرواسيون و تيم عملياتي تور به آنها اعلام كند كه ديگر فروش تور نداشته باشند.

بيست و چهار خردادماه، رقابت‌هاي جام جهاني روسيه به طور رسمي آغاز خواهد شد و سوالي كه وجود دارد اين است كه آيا باز هم مافياها و دست‌هاي پشت پرده قرار است حاشيه‌سازي كنند و بعد هم همه‌چيز به صندوق فراموش برود و آژانسهاي متخلف به فعاليت خود ادامه دهند و شاكيان پرونده‌هاي تخلف هم عطاي پيگيري را به لقاي آن ببخشند و همه‌چيز تا جام جهاني بعد به فراموشي سپرده شود؟

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =