۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
الان وقت یقه‌گیری نیست

منصور حقیقت‌پور *

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1-1+5 در حال انجام است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام اصول شفاف و روشنی را درباره این مذاکرات تشریح کردند بنابراین شروط ما مشخص است، اتحادیه اروپا باید التزام حقوقی، پایدار و جدی از خود نشان دهند تا تهران را متقاعد به حفظ برجام کند، نه آنکه به خیال خودشان با آبنات چوبی بخواهند ایران را فریب دهند.

دنیا شروط ایران را شنید، هیچ ابهام و مسئله پنهانی هم وجود ندارد بنابراین اتحادیه اروپا برای حفظ برجام راهی جز عمل کردن به تعهدات خود نمی تواند درپیش بگیرد وگرنه آقای صالحی باید در سازمان انرژی اتمی غنی‌سازی را از سر بگیرد.

اروپایی‌ها برای تصمیم گیری وقت زیادی ندارند، نهایتا یکی دو هفته دیگر باید عیار غیرت خود را نشان دهند و به دنیا بگویند از ایالت‌های آمریکا محسوب نمی شود که تابع نعل به نعل فرمان ابلاغی کاخ سفید باشند.

البته آقای عراقچی بعد از جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1-1+5 به خبرنگاران گفت «نسبت به حفظ برجام مطمئن‌تر شدیم»، گرچه صحبت های او مثبت بود اما افکارعمومی انتظار دارد هرآنچه در جریان گفتگوها مطرح می شود به اطلاع جامعه برسد، نه آنکه مثل برجام بگویند «این قسمت ها را نمی توانیم بگوییم». بالاخره مردم و مملکت قرار است خسارت بدهند پس باید متوجه شود در مذاکرات چه می گذرد و اروپایی پای چه تعهداتی را امضا کردند.

نکته دیگر آنکه موضع گیری های امروز مقامات اروپایی مهم نیست، عزم و اراده عملی اروپا برای حفظ برجام اهمیت دارد. آنچه ما امروز می بینیم فعلا شرکت های اروپایی مثل توتال در حال خروج از ایران هستند و این پالس مثبتی محسوب نمی شود.

فارغ از نتیجه ای که در انتظار برجام است، همه جریان های سیاسی باید از تصمیم نظام حمایت کنند، پیکان مطالبه گری خود را به سوی غرب بگیرند و تسهیل فروش نفت، برقراری بیمه و آزادسازی ارتباط پولی بانکی ایران با دیگر کشورها را خواستار شوند. اکنون وقت گروه گرایی و یقه گیری از همدیگر نیست، بلکه وقت انسجام و وحدت است و همه باید به دولت کمک کنند. منافع ملی ایجاب می کند مخالفان برجام هم نظر دهند و هم کمک کنند نه آنکه فقط نظر دهد و خراب کنند! اگر آنها به این اصل مهم دقت نکنند «تر و خشک» و «اصولگرا و اصلاح طلب» با هم می سوزند.

* مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    4 3
    دولت به هیچ کدوم از توصیه های رهبری گوش نکرد
  • ناصر ایرجی IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    0 0
    پس کی وقتشه