سندی در پرونده شهید مطهری در ساواک وجود دارد که تاریخ آن ۸ فروردین ۱۳۵۲(حدود ۵ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) است.

متن این سند را می‌خوانید:

موضوع : مرتضى مطهرى
از : ۹ / ه تاریخ ۸ / ۱ / ۵۳ 
به : ۳۱۲ شماره : ۳۰۰۳ / ۹ ه
ياد شده از اينكه نماز جماعت سيدعلى خامنه‌اى را در مشهد تعطيل كرده‌اند بشدت ناراحت شده و اظهار داشته همه مراكز حساس را كه اثرى دارد مى‏‌بندند و دعاى ندبه كافى را رواج مى‏‌دهند .انسان متحير مى‏‌ماند چه كند و چه بگويد.

وى گفت سيدعلى خامنه‏‌اى از نمونه‏‌هاى ارزنده ايست كه براى آينده موجب اميدوارى است و در اين مدت كوتاه در مشهد كارهاى پرثمرى انجام داده كه يكى از آنها جمع كردن جوانان روشنفكر و بيدار بوده و به همين جهت وى مورد توجه خمينى هم واقع شده و خمينى دستور داده كه هواخواهان وى خامنه‌اى را حمايت كنند.

مطهرى از وضع ميلانى انتقاد نمود و گفت او روش منفى در پيش گرفته و سيدمحمدعلى هم به نفع سازمان امنيت جاسوسى مى‏‌كند و از اين جهت مردم را سخت مأيوس و ناراحت كرده‌‏اند.

نظريه يكشنبه: ۱ـ سيدعلى خامنه‌‏اى قبلا در مسجد كرامت نماز مى‌‏خوانده و پس از اتمام نماز آياتى از قرآن را كه مورد نظرش بود تفسير مى‏‌نمود چند روز قبل به وى تذكرات لازم داده شده كه در مسجد مذكور نماز نخواند و جلسات او تعطيل شده است ضمنا مرتضى مطهرى ساكن تهران و قبلا در حسينيه ارشاد سخنرانى مى‏‌كرده. وى يكى از افراد متعصب مذهبى است.

۲ـ سيدمحمدعلى مورد بحث پسر آيت‌الله ميلانى است و تحقيق مستقيم از مطهرى پيرامون اظهاراتش به حفاظت شنبه لطمه وارد مى‏‌نمايد.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781892

برچسب‌ها