سیدرضا اکرمی*

آنچه در فضای مجازی می‎گذرد، لزوما صحیح نیست. برخی تحلیل‎ها در فضای مجازی بسیار از واقعیت جامعه دور است و گاهی اگرچه در ظاهر با تایید مخاطبان و به اصطلاح  لایک آنها روبرو می‎شود اما در فضای واقعی قطعا دیس‎لایک خواهد گرفت. مثلا در فضای مجازی تحلیل های زیادی درباره افول و غروب اعتدال مطرح می شود اما تجربه نشان می دهد؛ بعد از هر جوسازی آرام آرام گرد و خاک ها می خوابد و حقیقت چهره‎ها خود را نمایان می کند. از نظر ارزشی اعتدال با وجدان، انصاف، قانون، قاعده و زندگی موفق به دور از افراط و تفریط و هیجان سازگار است؛ بنابراین همیشه اعتدالگرایی را ارزش می دانم و معتقدم جامعه نهایتا اعتدال را می پذیرد.

مثال دیگر آنکه در فضای مجازی چنین تحلیل می شود که بعد از خروج آمریکا از برجام، تندروها در عرصه سیاسی کشور میدان‌دار خواهند شد! غافل از اینکه آنچه عموما مطرح شده است دیدگاه های شخصی افراد بوده نه جریان‎ها. جریان به تفکری ریشه دار در خرد، وجدان، تجربه و دین انسان اتلاق می شود که متفاوت از جوسازی افراد است که روز را شب و شب را روز وانمود می کنند. این تحلیل ها را در فضای مجازی می سازند و می بافند تا از این بافته ها نتایجی بگیرند. 

به یاد دارم روز سیزده فروردین سالهای پیش در خانه بودم که یک مرتبه به من زنگ زدند و گفتند «آیت الله مهدوی کنی فوت کرده است و به نظر شما جانشین او چه کسی می تواند باشد؟»، در پاسخ به این سئوال جواب دادم «بگذارید ببینیم اصل خبر راست است؛ بعد دنبال جانشین بگردیم» مدتی نگذشت که معلوم شد آن خبر دروغ سیزده است که در فضای مجازی پیچیده بود! ما از این اظهارات در 40 سال بعد از پیروزی انقلاب زیاد دیدیم، بنابراین بهتر است بر اساس وجدان، انصاف، عقل و خرد عمل کنیم و خیلی به حرف های افراد بها ندهیم.

نمونه دیگر هم اظهارات احمدی‌نژاد را می توان مثال زد که اخیراً گفت «می توانستم 6 ماهه کل تحریم ها را بردارم و تحریم های کنونی نتیجه کار دولت قبل از من است و ربطی به دولت نهم و دهم ندارد». اظهارات احمدی نژاد مخصوصا در دولت دوم برای هر انسان منصفی مشخص کرد که او خیلی در رویا، خیال و توهم زندگی می کند. به طوری که او علنا می گفت «من حاضرم به آمریکا بروم و با اوباما مذاکره کنم» که نه آمریکایی ها می پذیرفتند و نه مردم ما باور می کردند. الان هم که پیاده است و کاری ندارد بنابراین از این اظهارات زیاد بیان می کند!

* عضو جامعه روحانیت مبارز تهران

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    6 2
    این همه مقدمه چینی برا حمله به احمدی نژاد لازم نبود
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    6 3
    حالا تو محبوب تری یا احمدی نژاد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    4 2
    با احمدی نژاد مناطره کن