ایرنا نوشت: رئیس سازمان پزشکی قانونی با اعلام افزایش 5.8 درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95، گفت: 90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند.

سازمان پزشکی قانونی با بیش از 96 سال فعالیت و بیش از 336 مرکز سالانه بیش از یک میلیون و 760 هزار و 853 مراجعه کننده در سطح کشور در حوزه های کارشناسی معاینات، کمیسیون‌های تخصصی، آزمایشگاهی و کالبدگشایی اجساد ارائه خدمت می کند.

گاهی در اتفاقات و حوادثی که در جامعه رخ می دهد، مانند حادثه پلاسکو، سقوط هواپیمای یاسوج و زلزله کرمانشاه و همچنین برخی مرگ های مشکوک تعیین علت فوت و تشخیص هویت جانباختگان و قصورهای پزشکی، اهمیت کار پزشکی قانونی دو چندان می شود.

به دنبال حوادثی که چندی پیش در جامعه به وقوع پیوست و شایعات و اطلاع رسانی هایی که در فضاهای مجازی و رسانه ها انجام شد، خبرنگار ایرنا با احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت و گویی انجام داد که بخش اول آن با محوریت قصور پزشکی منتشر شد اکنون بخش دوم این مصاحبه را درباره مهمترین مراجعات به این سازمان از جمله نزاع های خانوادگی با هم می‌خوانیم:

وضعیت نزاع های خانوادگی چگونه است؟
بیشتر نزاع های خانوادگی، معاینات در پزشکی قانونی مربوط به مدعیان همسرآزاری است و بیشتر مراجعه کنندگان برای معاینات این نوع نزاع را بانوان تشکیل می دهند. در سال 1395 آمار مراجعان همسرآزاری 77 هزار و 280 نفر بود ( 74 هزار و 180 زن و سه هزار و 100 مرد) و در سال 1396 این آمار به 81 هزار و 729 نفر رسید (77 هزار و 59 زن و چهار هزار و 670 زن).

تعداد مردانی که از همسرانشان آزار دیده اند، افزایش یافته است؟
90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند، اما در کشور شاهد افزایش پنج و هشت دهم درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95 بودیم؛ تا سال 95 فقط 5 درصد از مدعیان همسرآزاری را مردان تشکیل می دادند، اما در حال حاضر مدعیان مرد به رقم 7 درصد افزایش یافته است.

شایعاتی که درباره افزایش مدعیان مرد همسرآزاری در مازندران در فضای مجازی منتشر شده است، صحت دارد؟
خیر، چنین چیزی در استان مازندران نبوده است، بلکه حتی ما شاهد کاهش این مورد نیز هستیم.

آیا ممکن است علت برخی از مرگ ها مشخص نشود؟
شعلت مرگ هایی مانند سوءمصرف مواد مخدر، مسمومیت ها و بیماری ها کاملا قابل تشخیص است و عمدتا خیلی کم پیش می آید که علت برخی از مرگ ها تشخیص داده و شناسایی نشود.

پزشکی قانونی آیا آماری از فوتی ها به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها اعلام می کند؟
آلودگی هوا و ریزگردها مرگ آنی نمی دهند، اما در ایجاد زمینه بیماری در آینده که شاید منجر به مرگ زودرس شود می تواند نقش داشته باشد و کسانی که دچار بیماری شدید ریوی هستند، با یک مشکل کوچک آلودگی هوا شاید موجبات مرگ آنها فراهم شود؛ اینکه آلودگی هوا تاثیرگذار است را نمی توان رد کرد، اما آلودگی هوا و ریزگردها در تشدید علت مرگ ها در آینده نقش دارند.
وی افزود: هیچ وقت تحت این عنوان علت مرگ را بیان نکرده‌ایم؛ چراکه این عوامل می‌تواند تشدیدکننده بیماری باشد.

نقش پزشکی قانونی در مورد رحم اجاره ای چیست؟
رحم اجاره ای موضوعی است که توسط شرع اجازه داده شده است و ما در این خصوص مراجعه کننده ای نداریم، ولی اگر پرونده ای بعد از رحم اجاره ای و مسائل مربوط به حواشی بعد از آن ایجاد شود که همراه با اشکال هایی باشد، مانند تشخیص هویت، می توانیم کارشناسی کنیم؛ ولی تاکنون چنین نمونه ای را نداشته ایم.

از سرنوشت مومیایی چه خبر؟
من هم به اندازه شما درباره سرنوشت این جسد مومیایی کشف شده اطلاع دارم، از همان ابتدای کشف این جسد مومیایی اعلام کردیم که پزشکی قانونی این آمادگی را دارد که با استفاده از نمونه برداری «دی،ان،ای» بتواند هویت آن را شناسایی کند. حتی ما افرادی را از وابستگان احتمالی چند نسل قبل این مومیایی را به دنبال تحقیقات خودمان شناسایی کردیم تا در صورت نیاز برای تشخیص هویت مومیایی از آنها نمونه ژنتیک گرفته شود.

آیا از این بستگان نمونه ای هم گرفته شده است؟
نه، از آنها هیچ نمونه ای گرفته نشد به دلیل اینکه مومیایی به ما ارجاع نشد تا بخواهیم روند تشخیص هویت آن را طی کنیم؛ بر اساس مستندات موجود جسد مومیایی بوده و مطلع شدیم که دفن شده است، اما هیچ نوع نمونه یا جسد مومیایی به پزشکی قانونی ارجاع نشد. اگر این مومیایی به پزشکی قانونی تحویل داده می شد، باید از استخوان های جسد نمونه برداری و سپس نمونه با نمونه بستگان تطبیق داده می شد تا هویت آن تشخیص داده شود.

آیا تاکنون هیچ نمونه ای در خصوص کشف جسد مومیایی و نمونه‌برداری از آن داشته اید؟
بله، یک مومیایی که مربوط به 700 سال گذشته بود، برای شناسایی هویت آن لازم بود تا نمونه با بستگان تطبیق داده شود که به دلیل فاصله 700ساله در عمل این کار امکانپذیر نبود.بعد از اتمام هشت سال دفاع مقدس نیز اجساد و استخوان هایی از شهدا به دست آمده، مورد آزمایش ژنتیک توسط سپاه پاسداران قرار گرفته است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =