انتخاب نوشت: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند بپذیرند و اصلاح شوند، گفت: یک طیف از این افراد همانند شیطان‌اند که جز مبارزه هیچ راهی با آنان نیست، گرچه تعدادشان کم است اما تا ضربه نزند آرامش پیدا نمی‌کنند.

آیت الله مصباح یزدی پنجشنبه در دیدار رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد و شورای مرکزی و مسؤلین کانون های بسیج اساتید دانشگاه آزاد طی سخنانی اظهار داشت: در دانشگاه آزاد مانند نهادهای دیگر نیز نقاط قوت و ضعف وجود دارد لذا باید کمبود ها را کاهش دهیم و نقاط مثبت را تقویت نماییم.

او افزود: با دید کلی بخشی از این کمبودها شامل سایر نهادهای آموزش و پرورش هم می شود و اختصاص به دانشگاه آزاد ندارد؛ اگر وسیع تر نگاه کنیم کمبودها به نهادهای آموزشی اختصاص ندارد و به نهادهای اجرایی کشور هم مربوط می شود. کلیه کمبودهایی که در زندگی انسان است در زمینه رفتار های اختیاری به دو چیز بر می گردد که یکی از آنها نادانی است.

اهم اظهارات مصباح یزدی به شرح زیر است:

* کسانی هستند که می خواهند کار خیر کنند اما آن را بلد نیستند و قرآن نیز در این زمینه می فرماید:«قلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا»، بگو آیا خبر دهم که زیانکارترین مردم چه کسانی هستند؟ آنها که تلاش هایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده با این حال گمان می کنند کار نیک انجام می دهند.دوم کسانی هستند که مبتلا به خواسته های نفسانی اند و به جای کار خیر آنها را انجام و در واقع سوء نیت دارند.

* جهل افراد را با گفتگو می توان تغییر داد و با این افراد خیلی مشکل نداریم چرا که با صحبت کردن با آنها می پذیرند که اشتباه می کنند و اصلاح می شوند؛ طیفی از این گروه هستند که می توان آنها را با پاداش و تشویق قانع کرد و اینها اکثرا کسانی هستند که در اثر ضعف فرهنگی به خود محوری هایی مبتلا شده اند که اینها قابل علاج است. مشکل با دسته دوم است که نمی خواهند بپذیرند و اصلاح شوند، یک طیف از این افراد همانند شیطان اند که جز مبارزه هیچ راهی با آنان نیست گرچه تعدادشان کم است اما تا ضربه نزند آرامش پیدا نمی کنند. اگر بگوییم عمده هدف انبیا اینها بودند چیز عجیبی نیست و اگر در جایی نفوذ کرده اند باید بیرون شوند.

* انقلاب ما با انقلاب ها دیگر فرق دارد، باید افراد مؤثری تربیت کنیم تا جلوی شیوع این مفاسد را بگیرند و خوشبختانه حرکتی که امام در بیش از نیم قرن پیش شروع کرد بسیاری از تکالیف سنگین را از دوش ما برداشت.این حرکت امام راحل امواجش دنیا را نورانی کرد و جهان را متآثر نمود و با حرکتی انقلابی افراد دسته دسته به آن ملحق شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: باید افرادی تربیت شوند که راه نسل انقلاب را با قوت بیشتر و محکم تر ادامه دهند و این خیلی مهم است و لذا دانشگاه، حوزه و مراکز علمی تربیت کننده این افراد هستند؛ از اولین مراکزی که در آغاز انقلاب مایه امید بود می توان از دانشگاه آزاد نام برد که تحت سیطره انقلابیون قرار داشت. آهنگ سیر ارزش ها و باورهای دینی در بسیاری مراکز علمی از نظر کیفیت سیر نزولی داشته است، آثار تنزل فرهنگی در سراسر کشور مشهود است.

*آیا اوایل انقلاب احتمال می دادید کسانی پیشنهاد مذاکره با آمریکا را بدهند؟ افرادی که شعار مرگ بر آمریکا سر می دادند و از افراد شاخص انقلاب بودند؛ اگر زمان امام این کار شده بود امام چگونه برخورد می کرد؟ تغییر فرهنگ کاری کند و دشوار است و آرام آرام تنزل پیدا کرده است که اگر بخواهیم آن را بر گردانیم سال ها وقت می خواهد به شرط اینکه برنامه صحیحی وجود داشته باشد و لذا قدم اول این است که از لحاظ فکری به این باور برسیم و انقلابی بمانیم.

*این که مسؤلین دانشگاه و حوزه باید انقلابی باشند یعنی در حال تغییر ماهیت هستیم و اگر بخواهیم انقلابی باشیم باید ضعف انقلابی را به قوت تبدیل کنیم که قدم اول تغییر فکر است. بالاترین کلمه ای که امام راحل استفاده می کرد اسلام بود، روح اسلام را فراموش کردیم و اگر بخواهیم برگردیم باید فکرمان را اصلاح نماییم.

* این که با ریش گذاشتن و نمازخواندن مشکل را بخواهیم حل کنیم این گونه نیست چرا که هر منافقی می تواند این را انجام دهد. تا فکر ما با فکر کسی که منکر خدا است منطبق باشد رشد نخواهیم کرد و لذا نگاه ما به هستی و فکر ما باید عوض شود.در حوزه و دانشگاه در این جهت ضعف فراوان داریم؛ نه در درس های فقه و اصول ما اینها جواب داده می شود و نه دروس انسانی و غیر انسانی دانشگاه که برای چه آفریده شده ایم و هدف از خلق چیست و به کجا می خواهیم برویم.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    2 0
    هنوز اونقدر ملت به فلاکت نیفتادیم که مذاکره کنیم