روزنامه اعتماد با جلال میرزایی نماینده مجلس گفت وگو کرده است.

بخشی از مصاحبه را می‌خوانید:

رهبري گفتند مجلس در لوايح مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم به صورت مستقل قانون بگذارد. مجلس چه كاري در اين زمينه بايد انجام دهد؟
توصيه ايشان به معناي اين نيست كه تجربه ساير كشورها را در زمينه‌هاي مختلف ناديده بگيريم. اين تجربه بايد به گونه‌اي باشد كه مغايرتي با منافع ملي نداشته باشد. دغدغه رهبري حفظ استقلال كشور است. با در نظر گرفتن ارزش‌ها و هنجارهاي حاكم بر نظام جمهوري اسلامي ايران دست نمايندگان براي قانونگذاري در كشور باز است. رهنمودهاي رهبري همواره راهگشا بوده است. در مورد FATF آقاي علي لاريجاني در جلسه‌اي كامل در اين مورد صحبت كرده بودند و ديدگاه رهبري كه امروز نيز ايشان بيان كردند، در آن جلسه مطرح شد. عنوان اين لايحه مبارزه با پولشويي و منابع مالي تروريسم است. سعي كارگروهي كه در رابطه با اين لايحه تشكيل شد، اين بود كه دغدغه‌هاي رهبري در اين رابطه مدنظر قرار بگيرد طوري باشد كه رضايت رهبري تامين شود. آقاي لاريجاني قبلا اين مسائل را توضيح دادند. نمايندگان هم در جريان بودند. اينكه عده‌اي امروز از اين موضوع سوءاستفاده كنند و بگويند كه ديديد رهبري با FATFمخالف است. اين نگاه درست نيست و همه اين مطالب را آقاي لاريجاني به نمايندگان منتقل كرده بود. به هر حال ما بايد لايحه عدم تامين مالي تروريسم را با توجه به حساسيت‌هاي بين‌المللي طوري پيگيري كنيم كه متهم به حمايت از تروريسم نشويم و چهره جمهوري اسلامي در فضاي بين‌المللي تخريب نشود.

با توجه به وضعيت لوايح چهارگانه، مجلس براي اجرايي شدن صحبت‌هاي رهبري در چه مواردي بايد تجديدنظر كند؟
كليات لوايح تصويب شده است. آقاي لاريجاني در جلسه با نمايندگان همه دغدغه‌هاي رهبري را مطرح كرده بودند. از ابتدا هم بنا بود كه مجلس شروط و استقلالش را در تصويب آن حفظ كند. موارد لازم تا الان در نظر گرفته شده است. دغدغه‌هاي رهبري براي حفظ عزت و استقلال كشور دارد، بايد مبناي استدلال در مجلس باشد. به گونه‌اي نباشد كه برخي نمايندگان با برداشت نادرست از سخنان مقام معظم رهبري و بدون توجه به اصولي كه مدنظر رهبري است، مطالبي را دستاويز قرار دهند تا با كلي‌گويي همه‌چيز را به هم بزنند. فرمايشات رهبري كمك مي‌كند تا با وسواس بيشتري اين لوايح را بررسي كنند و بر اساس معيارها شرايط را بسنجند و اگر لازم بود بازبيني كنند. آن‌طور كه امنيت ملي و منافع مردم اقتضا مي‌كند، بايد عمل شود.

لايحه مقابله با تامين مالي تروريسم در مجلس داستان‌هايي داشت و برخي نمايندگان براي جلوگيري از تصويب آبستراكسيون كردند و تومار آوردند. توصيه‌هاي رهبري در اين نوع رفتارها چطور مي‌تواند اعمال شود؟
سلوك و منش رهبري اين است كه نمايندگان آزادانه بحث كنند اما بر اساس معيارها كه همان منافع ملي است، نمايندگان بحث كرده و تصميم بگيرند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =