ایرنا نوشت: رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: این فراکسیون در حال تدوین طرحی برای اختصاص سهمیه ورود نمایندگان زن به مجلس است.

پروانه سلحشوری با انتقاد از این که هم اکنون برای ورود زنان به مجلس سهمیه خاصی وجود ندارد، اظهارداشت: رای مردم به 17 نماینده زن در انتخابات مجلس دهم نشان داد که جامعه خواهان حضور بیشتر نمایندگان زن در خانه ملت است.
وی تصریح کرد: باتوجه به قانون انتخابات، ممکن است در یک دوره چند نماینده زن به مجلس راه پیدا کنند و در دوره ای دیگر هیچ نماینده زن وارد نشود.
وی افزود: این در حالی است که در کشورهای مختلف سهمیه خاصی برای ورود زنان به مجلس وجود دارد برای مثال در عربستان 20 درصد کرسی های نمایندگی مجلس، در افغانستان 7/27 درصد کرسی ها در اختیار زنان است و در کشور پاکستان نیز 70 نماینده زن باید در مجلس حضور داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی با همکاری مرکز پژوهش ها در حال تدوین است، تلاش داریم برای ورود زنان به خانه ملت سهمیه خاصی در نظر بگیریم.
سلحشوری یادآور شد: یکی از پیشنهادهای این فراکسیون اختصاص سهمیه حداقل یک زن در هر حوزه انتخابیه است.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که شاهد حضور دو برابری زنان در مجلس بودیم اختصاص سهمیه احزاب به بانوان بود. در انتخابات مجلس هم زنان با قرار گرفتن در لیست احزاب توانستند در مجلس حضور یابند.
رییس فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: این طرح در مرحله مطالعاتی و پژوهش است و تلاش می کنیم تا آخر مجلس دهم تصویب شود.
سلحشوری همچنین گفت: با وجود دو برابر شدن تعداد زنان در مجلس دهم نسبت به مجالس قبلی، حضور نمایندگان زن در این مجلس تنها 6 درصد است که البته این هم سهمیه زنان نیست و ممکن است در مجلس آتی هیچ زنی در مجلس رای نیاورد.
سلحشوری ادامه داد: جزییات این طرح در حال بررسی است و پس از تکمیل اطلاع رسانی می شود.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =