قنبری: در شرایط غیرعادی انتظار تصمیمات عادی نداشته‌ باشید

علی قنبری گفت: اگر مردم به این نتیجه برسند که تصمیمات دولت در راستای تامین منافع مردم است، بی‌تردید از اجرایی شدن برنامه ها حمایت خواهند کرد.

 عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تربیت مدرس با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود:وضعیت اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی نیست و طبیعی است در شرایط غیر عادی نمی توان انتظار اتخاذ تصمیمات عادی داشت.

 وی با اشاره به تصمیم اخیر دولت مبنی بر ابلاغ ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا از حمله خودرو گفت: امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، نه فقط امسال ، که در سالیان گذشته و سالیان آینده لازم است بر توان تولید داخلی تکیه کنیم و مانع از هدر روی ارز کشور شویم.

 معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حالا اما وضعیت به گونه ای است که اقتصاد ایران دستخوش تلاطمات جدی است و بخشی از این بحران ناشی از وضعیت نامناسب داخلی و بخشی ناشی از تهدیدها و تحریم های خارجی است .

قنبری با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور به نحوی است که باید بیشتر بر تولید داخل تکیه کنیم ، گفت: در این شرایط بیش از زمان های عادی نیاز داریم که ار خروج ارز پیشگیری کنیم تا مضیقه ارزی به درستی مدیریت شود.

او در پاسخ به این سئوال که وضعیت مذکور تا کجا ادامه خواهد یافت و چه تاثیری بر کیفیت و شرایط رقابتی تولیدات ایرانی به جا می گذارد؟ گفت: در شرایط منطقی، این تصمیم می تواند فرصت بازسازی و بازارسازی را پیش روی بخش تولید قرار دهد، به هر تقدیر بازار بزرگ 80 میلیون نفری داخلی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد، ماندگاری این وضعیت اما به عملکرد بخش تولید باز می‌گردد، اینکه بتوانند کیفیت و قیمت قابل رقابتی را به مشتری ارائه دهند یا خیر .

وی به بخش تولید ایران توصیه کرد فرصت کنونی را با زیاده خواهی در بازار از دست ندهد و برخورداری از بازار بزرگ ایران را فرصت مغتنمی برای بالا بردن سطح کیفیت و تولید خود بدانند.

 قنبری در توضیح این مطلب افزود: بی تردید وقتی نتوانند قیمت و کیفیت قابل قبولی را به مشتری ارائه دهند، به محض ایجاد شرایط برای مشتری، نمونه خارجی جایگزین کالای داخلی می شود و این امر خود تهدیدی جدی برای اقتصاد مولد محسوب می شود .

مسئولان با مردم صحبت کنند
او در جواب این پرسش که اتفاقاتی از این دست تا چه میزان زمینه را برای التهابات در بازارها ایجاد می کند؟ گفت: وقتی دولت مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا را ابلاغ می کند، طبیعی است که در کوتاه مدت بازار به این تصمیم واکنش نشان داده و به سرعت قیمت اقلام مذکور در کنار اقلامی که احتمال اتخاذ این تصمیم برایشان می رود، افزایش می یابد اما نکته ای که نباید از نظر دور داشت میزان حمایت مردمی از چنین تصمیماتی است.

او گفت: دولت لازم است تقاضا برای ارز را به طور شفاف کاهش دهد، این اقدام نیز با کاهش حجم واردات رسمی و کنترل مبادی غیر رسمی میسر است. به هر روی در شرایط غیرعادی، انتظاری برای تصمیم گیری عادی نیست از این رو لازم است دولت با هدفگذاری دقیق اقدامات لازم برای افزایش سرمایه اجتماعی را انجام دهد .

وی شرایط پیش روی کشور را خاص دانست و گفت: اگر سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد اطمینان در مردم افزایش یابد، خود به خود بار روانی‌ای که این روزها بازارها را تحت فشار قرار داده کاهش می یابد .

 به گفته وی مسئولان باید با صداقت با مردم سخن بگویند و شرایطی موجود کشور را تشریح کنند، اگر مردم صداقت را تشخیص دهند به همراهان دولت تبدبل می شوند اما اتخاذ سیاست صبر و سکوت اتفاق نامناسبی است.

وی بخش مهمی از رشد قیمت ها را در شرایط کنونی ناشی از فشار روانی و انتظارات شکل گرفته تورمی دانست و گفت: ایران باید از طریق تعامل مثبت با اروپا از یک سو و اتخاذ تصمیمات مناسب از سوی دیگر چشم انداز آینده را مثبت نماید. 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IT ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    136 1
    هیئت علمی وقتی اینه توقعی از بقیه نداریم دیگه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      88 0
      ما دیگه از هیچ کس توقعی نداریم
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      3 0
      مشکل اینه که در شرایط عادی ، تصمیمات غیر عادی میگیرید و وضعمون این میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    2 82
    موافقم
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      35 0
      خدا رو شکر . نگران بودم
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      28 0
      خیالم از همه چیز راحت شد
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      28 0
      هنوز حوصله دارید؟برای شوخی
  • رضا NL ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    2 22
    ۲با توجه به اقدامات روانی ایجاد شده، میتوان حدودا تخمین زد که احتمالا حداقل یک سوم نقدینگی کشور در صورت ایجاد شرایط ارزی مناسب از کشور خارج خواهد شده یا تبدیل به ارز در خانه ها میشود. فشار ارزی حدودا ۶۰ میلیارد دلاری در یک بازه سه تا شش ماهه نه به مصلحت کشور است و نه قابل توجیه.۳ برخی تلاطمهای تجاری در ابتدا از یک عامل غیر اقتصادی شروع شده و پس از مدتی خود به عامل اقتصادی تبدیل میشوند ۴اقدامات دولت بنابراین ترکیبی از اقدامات روانی و اقتصادی خواهند بود ۵سیگنالها و واکنشهای مناسب مقامات دولتی از جنبه روانی اهمیت ویژه ای دارد۶ یکی از این این اقدامات واکنش مستقیم و مناسب به التهابات است ۷ در خصوص افزایش قیمت سکه چندین اقدام قابل تصور است: اعلام ثبت نام مجدد پیش فروش سکه به طور مثال برای
  • رضا NL ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    0 26
    شهریور ماه. قیمت سکه ها را میتوان در صورت صلاحدید اعلام کرد. نکته مهم محدودیت تعداد سکه به ازای شناسه ملی و تحویل حداقل شش ماهه است. شناسه های ملی که در سال جدید شمسی در دوره های قبل سکه دریافت کرده اند را میتوان در نظر نگرفت. گرچه این اقدامات باعث تحمیل هزینه به بانک مرکزی است، اما در صورت پیاده سازی هوشمندانه برای مدتی از التهاب بازار سکه میکاهد. اقدام دیگری که میتواند مورد بررسی قرار گیرد ضرب سکه های هنری با طرحهای خیره کننده به مناسبتهای خاص است‌. با توجه به جام جهانی و تا زمانی که طب و تاب آن وجود دارد، بانک مرکزی میتواند اقدام به ضرب سکه محدود هنری طلای فوتبال کند که قیمت آن به علت طرح هنری ، مناسبت آن و تعداد محدود آن بیشتر از سکه عادی قیمتگذاری میشود.
  • رضا FR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    0 25
    جهت جلوگیری از ایجاد محاسبه اشتباه توسط بازار، در صورت ضرب محدود سکه های هنری و مناسبتی با قیمت بالاتر از سکه عادی، پیش فروش تعداد محدودی سکه به قیمت واقعی نیز لازم در نظر گرفته شود. ۴ برای عبور از مرحله ای به مرحله دیگر در مواردی صرف هزینه غیر قابل اجتناب است. مدیریت و نحوه صرف هزینه دارای اهمیت ویژه ای است. کاهش التهاب که با جنگ روانی شروع شد و در ادامه دینامیک تجاری، هجوم سرمایه، به خود گرفت قطعا با صرف هزینه همراه است. ۵ با وجود مشکلات هیچ صنفی به تنهایی و بدون ایجاد هماهنگی و پشتیبانی و ایجاد جرقه اقدام به اعتراض و اعتصاب نمیکند. تشخیص اینکه این جرقه ها از چه منابعی و با چه اهدافی زده میشوند اهمیت کلیدی دارد تا از انتقال سازماندهی شده به سایر بخشها جلوگیری شود
  • رضا A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    0 25
    ۶ اقتصاد، صنعت و بخشهای تجاری کشور در مواردی دچار ساختارهای نامناسب هستند که در طی سالها رشد کرده و بر پایه های کج تکیه کرده اند. علاوه بر آن زالوهای اقتصادی نیز از هر فرصتی برای دوشیدن کشور استفاده میکنند. ورشکستگان سیاسی نیز به این مجموعه افزوده میشوند. پس اقدامات خنثی کننده هزینه بر بوده ، ترجیحا مرحله به مرحله‌ انجام شده ، و نهایاتا با چاشنی هوشمند روانی و با پشتیبانی موثر و فشرده قوه قضاییه، سازمان بازرسی، اداره دارایی و سایر نهادهای نظارتی و امنیتی میتوانند اهداف مورد نظر را تحقق بخشند. ۷ یکی از اقدامات روانی برای کاهش التهاب میتواند اعلام این نکته باشد که اقدامات اتخاذ شده کشور با توجه به شرایط فعلی کشور است و با توجه به احتمال امکان ایجاد شرایط مناسبتر در سه تا شش ماه آینده
  • رضا DE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    0 29
    الف: به استناد به شرایط ایجاد شده در بازار موبایل، میتوان حداقل با دو تولید کننده موبایل در دنیا ارتباط برقرار کرد. یکی از کاندیداها شرکت هوآوی است که با شرکت مخابرات و زیر ساخت همکاریهای گسترده دارد. شرکت مخابرات میتواند با استناد به تحریمها و شرایط پیش آمده برای ایجاد خط تولید گوشی همراه از هوآوی استعلام کند. برای جلوگیری از اقدامات امریکا بر ضد هوآوی میتوان زمان انتقال و احداث خط تولید را قبل از اقدامات تحریمی امریکا اعلام کرد و یا نام محصول اصلا ارتباطی با شرکت چینی نداشته باشد. منظور از این طرح و پیاده سازی این موضوع تولید و نه مونتاژ سالیانه چند صد هزار دستگاه گوشی در کشور به هدف وارد کردن تکنولوژی ساخت تراشه و ریز پردازنده های الکترونیکی و تکنولوژی ساخت دیسپلی به کشور است.
  • رضا DE ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    0 29
    هر دو تکنولوژی دارای کاربرهای وسیع در بخشهای صنعتی و حتی نظامی هستند. برای تحریک و تشویق هوآوی میتوان این نکته را اعلام کرد که یک شرکت تایوانی و یک شرکت اروپایی تمایل خود را برای انتقال کامل خط تولید به کشور ابراز کرده اند. سرمایه گذاری یک تا سه یا چهار میلیارد دلاری کشور برای ورود دو تکنولوژی ذکر شده، به نحوی کشور و مهندسین ایرانی دارای خط تولید، تکنیک کامل و توانایی توسعه در این دو حوزه شوند، قابل توجیه است.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    32 0
    این که نشد . شرایط غیر عاقلانه ، تصمیم هم غیر عاقلانه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      20 0
      حالا که شده
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    29 0
    این که نشد . پس معنای مدیریت چیه؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      14 0
      و معنا و مفهوم ان این است که
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    40 1
    مشکل اصلی ایران ریشه داخلی دارد . رانت، فساد و ... والا تحریم نمی تواند بر ما تاثیر بگذارد . ما از داخل ضربه می خوریم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    19 0
    سال هاست به دنبال کاهش وابستگی به نفت هستیم . آقای قنبری بگو اگر این برنامه محقق می شود شرایط این طور نبود
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    25 0
    مشکلات این اقتصاد کی باید حل بشه؟
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      28 0
      هیچ وقت . سئوال بعدی
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    22 0
    با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      11 0
      والا نمیشه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    17 0
    ما که چیزی نمی فهمیم . خوش به حال فهمیده ها
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    15 0
    ما که متوجه نشدیم بالاخره باید چکار کنیم
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      16 0
      ما هیچ ما نگاه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    39 0
    جمع کنید بابا . کارشناس اگر بودید این وضع اداره اقتصاد نبود.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    1 27
    ممنون آقای قنبری
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    11 0
    نیازمند مدیریت دقیق هستیم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    0 10
    انشاالله مشکلات حل شود
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 0
    استاد عزیر، یکم از لای کتابا و مقالات بیا بیرون عزیزم. کدوم حمایت از تولید. وقتی که حکومت، تولید کننده را به چشم عنصری که خوب می شه از هر طرف سرکیسه اش کرد نگاه می کنه، اونوقت کی جرآت داره سرمایشو ببره تو تولید، تا جور دیگه آقایون به حسابش برسن و فاتحه سرمایه گذاریشو بخونن. هر وقت نگاه حکومت به تولید تغییر کرد و مثل خیلی از کشورهای دور و برمون تولید کننده با سادگی تمام و با حداکثر حمایت دولت کارشو ادامه داد، اون وقت شما نیاز به محدود کردن واردات ندارید، خود مردم بهتر از شما استادان گرانقدر می تونن اقتصاد را نجات دهند.