۱ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۲
روس‌ها مشتری گل‌های رُز فارس شدند

«خبرجنوب» نوشت: رییس اتحادیه گلخانه داران فارس از صادرات گل های رز فارس به مسکو برای نخستین بار خبر داد و گفت:طبق قرارداد منعقد شده قرار است هر محموله 10 هزار شاخه ای هر هفته یا هر 10 روز یک بار به صورت هوایی به مسکو صادر شود.

محمد بلاغي بيان اين كه خوشبختانه نمونه ارسالي گل هاي رز فارس مورد پسند روس ها قرار گرفته است، ‌اضافه كرد: اين قرارداد به خصوص براي ماه هاي محرم و صفر پيش رو كه مصرف گل در كشور به حداقل مي رسد به نفع گلخانه داران است.

بلاغي بيان داشت: البته در اين مسير مشكلات عديده اي وجود دارد از جمله آن كه مجبوريم گل ها را فريز كرده و با هواپيما و در كنار بار مسافر از فرودگاه شيراز به فرودگاه مهرآباد تهران بفرستيم و بعد هم بعد از معطلي 4 ساعته براي ترخيص در فرودگاه مهرآباد آن را با ماشين به فرودگاه امام خميني (ره) در تهران بفرستيم و بعد به مسكو صادر كنيم.

ریيس اتحاديه گلخانه داران فارس با بيان اين كه صادرات با چالش هاي جدي مواجه است، اضافه كرد: فارس امكاناتي براي صادرات گل ندارد و ماشين سردخانه دار براي ارسال گل ها به تهران دراختيار نداريم، براي همين مجبوريم با حمل و نقل چندين باره و پياده و سوار كردن پي در پي گل ها، آن را به مسكو بفرستيم كه قطعا اين اقدامات مي تواند به كيفيت گل ها صدمه جدي بزند.

وي گفت: اين در حالي است كه با ماشين هاي سردخانه دار مي توانيم گل ها را در شرايط استاندارد به فرودگاه امام خميني (ره) تهران فرستاده و بعد صادر نماييم، اقدامي كه قطعا با توجه به شرايط تاخير پروازها و معطلي براي ترخيص گل ها زمان كمتري مي برد.

بلاغي افزايش نرخ ارز را از ديگر مشكلات موجود بيان كرد و گفت: نوسانات شديد نرخ ارز باعث بالا رفتن قيمت نهاده ها شده و قيمت ها را دو يا سه برابر كرده، در اين وضعيت گلخانه داران قادر نيستند كود خريداري كنند و بديهي است مواد غذايي به بوته ها نمي رسد و برخي گلخانه داران مجبور به تعطيلي موقت گلخانه هاي خود شده اند.

وي با بيان اينكه افزايش قيمت هزينه هاي حمل و نقل هم باعث شده تا هزينه گلخانه داران افزايش پيدا كند،‌ گفت: هزینه حمل و نقل گل مشمول يارانه و سوبسيد نيست و همه هزينه ها بر دوش گلخانه داران است.

بلاغي گفت: با وجودي كه همه هزينه هاي گل بر عهده گلخانه داران است اما گل هاي رزي كه هر شاخه 2 هزار تومان از آنها خريداري مي گردد 6 يا 7 هزار تومان در گل فروشي ها فروخته مي شود يعني 3 تا 4 برابر قيمت آن.

بلاغي با تاكيد بر اين كه گل فروشي ها بايد زير مجموعه اتحاديه گلخانه داران قرار بگيرند، افزود: اگر اين اتفاق بيفتد امكان تنظيم بازار گل وجود دارد. در حال حاضر گل فروشي ها زير مجموعه اتحاديه فروشندگان كود و سم هستند كه سنخيتي با هم ندارند و موجب شده تا شاهد افزايش قيمت گل در گل فروشي ها باشيم.

وي در ادامه به آغاز توليد پايه گل رز در استان فارس اشاره كرد و گفت: به دليل افزايش نرخ ارز و عدم تامين پايه گل رز از هلند، به سمت توليد بوته هاي گل رز در فارس و در منطقه خان زنيان رفتيم كه خوشبختانه بسيار موفقيت آميز بود و اولين گل ها از اين گلخانه استخراج گرديد.

بلاغی بيان داشت: گل هاي پرورش يافته از اين بوته ها تا يك متر و 40 سانت هم قد دارند كه يك اتفاق بسيار خوب در صنعت پرورش گل است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =