۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۹
‎ترامپ، شورای امنیت و تدابیر ما

رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت، اذهان عمومی و افکار جمعی را از رسوایی‌های خود منحرف کرده و آب رفته را به جوی برگرداند. به طور طبیعی حضور رئیس‌جمهور ایران در شورای امنیت و رودررو شدن با ترامپ، حتی با هدف پاسخ‌گویی به اتهامات وی، کمک به رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از وضعیت منفعل فعلی است.

طبق اعلام نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد ماه جاری میلادی (سپتامبر) ریاست نشست شورای امنیت با موضوع آن چه را «نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران» خوانده شده بر عهده بگیرد.  هدف دونالد ترامپ از حضور در شورای امنیت این است تا کشورهای جهان را برای اتخاذ رویکردی شدیدتر علیه ایران تحت فشار قرار دهد. نیکی هیلی، در این رابطه به خبرنگاران گفت که رییس‌جمهور آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را برای رسیدگی به نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران و بی‌ثبات‌سازی منطقه خاورمیانه بر عهده خواهد داشت.

در رابطه با این تصمیم ترامپ، این نکات قابل توجه است:

۱- ترامپ در شرایطی قصد حضور در شورای امنیت را دارد که با مشکلات عدیده ای در داخل آمریکا مواجه است. وی در ادامه سیاست‌های خودمحورانه و رسوایی‌های اخلاقی خود، سه‌شنبه هفته گذشته بیست و یکم ماه اوت، از سوی مقامات قضایی آمریکا مجرم شناخته شد و بیش از هر زمان دیگر به استیضاح نزدیک شد. امروز شخصیت منفی ترامپ حتی در میان جمهوری‌خواهان هم مورد انتقاد است و آمریکایی‌ها به رئیس‌جمهور خود افتخار نمی‌کنند.

۲- در خارج از کشور نیز ترامپ به یک رئیس‌جمهور عهدشکن که بنای ستیز با مبانی و قوانین بین‌المللی را داشته و به هیچ‌یک از اصول انسانی و پذیرفته شده در عرصه جهانی، تعهد ندارد، شناخته شده است. ترامپ، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یک‌جانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام، کشورش را از این توافق خارج و سندی را در تاریخ ۱۵ مردادماه برای اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران صادر کرد. در واقع رئیس‌جمهور آمریکا قطعنامه شورای امنیت درباره ایران را نقض کرد در حالی که ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوازده بار این موضوع را تایید کرده و بقیه اعضا شورای امنیت خود را مقید به ادامه توافق هسته‌ای می‌دانند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام نیز فعالیت همه‌جانبه‌ای برای اعمال فشار علیه ایران آغاز کرده و با روش‌های غیرقانونی نظیر تهدید، تطمیع و ارعاب سعی دارد کشورها، شرکت‌ها و بانک‌های جهان را به حمایت از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ملت ایران فرا بخواند

۳- اینک حدود دو ماه به انتخابات کنگره مانده، رئیس‌جمهور آمریکا و حزب جمهوری‌خواه در معرض حملات و انتقادهای گسترده قرار داشته و حتی اوباما رئیس‌جمهور سابق نیز برای مبارزه با ترامپ به میدان آمده است. در این مقطع رئیس‌جمهور آمریکا سعی خواهد کرد با به‌کارگیری انواع ترفندها، آبرویی برای خود دست و پا کرده و چهره ناموجه خود به عنوان یک عنصر قانون گریز را اصلاح نماید.

۴- یکی از ترفندهای ترامپ برای تغییر وضعیت دشوار خود، حضور در شورای امنیت و تکرار ادعاهای پوچ و بی‌اساس خود علیه ایران است. در واقع رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت، اذهان عمومی و افکار جمعی را از رسوایی‌های خود منحرف کرده و آب رفته را به جوی برگرداند. به طور طبیعی حضور رئیس‌جمهور ایران در شورای امنیت و رودررو شدن با ترامپ، حتی با هدف پاسخ‌گویی به اتهامات وی، کمک به رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از وضعیت منفعل فعلی است.

۵- البته آن چه در این جلسه قرار است رخ دهد، برای ایران مهم است و ما باید پاسخ اتهامات بی‌اساس ترامپ را داده و وی را به انفعال بکشانیم. این اقدام را نماینده دائمی ایران در سازمان ملل می‌تواند انجام دهد بدون این که نیازی به حضور مقام بالاتر باشد. در عین حال، می‌توان از کشورهایی مثل روسیه، چین و حتی کشورهای اروپایی خواست که در بحث، مشارکت کرده و پاسخ آمریکا را در چارچوب مواضع خود بدهند. کشورهایی که امضاکننده برجام هستند باید در چنین مواقعی به میدان آمده و از آمریکا توضیح بخواهند که چرا ترامپ از این توافق خارج و قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

۶- رهبر معظم انقلاب صریحاً مذاکره با آمریکا را در هر سطحی ممنوع اعلام کرده و مقام‌های ایران از جمله رئیس‌جمهور درخواست دولت ترامپ برای گفت‌وگو را رد کرده‌اند. آقای دکتر روحانی روز دوشنبه ۱۶ مردادماه اعلام کرد: «کسی که به مذاکره پشت کرده ترامپ است. مذاکره هم‌زمان با تحریم معنایی ندارد». لذا خوشبختانه در مورد منتفی بودن مذاکره با آمریکا، اتفاق نظر حاصل است.

در عین حال باید مراقب بود که رئیس‌جمهور آمریکا از فرصت حضور هیات بلندپایه ایران در سازمان ملل برای خروج از بحران داخلی سوءاستفاده نکرده و بدانیم که کوتاه آمدن در برابر فشارهای ترامپ در آستانه انتخابات کنگره، باعث افزایش سرمایه‌های سیاسی او در رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد. در این رابطه ضرورت دارد تدابیر لازم برای جلوگیری از ترفندهای تبلیغاتی-رسانه‌ای آمریکا اتخاذ گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    2 1
    تدبير آری، بل بشو نه
  • احسان IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    1 0
    با تمام احترامی که برای مولف قائل هستم .یک سری موارد تکراری و مبهم را ایشان بیان نمودند و اصلا موافق ایشان نیستم