ایسنا به نقل از معاون پژوهشی سازمان امور گزارش داد: دستاورد نظام مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت است .

احمد زمانی درباره وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت پس از بررسی‌های کارشناسی طولانی مدت و دقیق لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرده است با توجه به سیستم اجرای خاص، دقیق و نظام حسابرسی اصولی مدنظر قانون مالیات بر ارزش افزوده و ویژگی‌های منحصر به فرد این قانون انتظار می‌رود تغییرات اعمال شده با لحاظ این ویژگی‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این انتظار می‌رود شرایط اجرایی، ‌ مساله تاثیر معافیت‌ها در روند اجرای قانون و سایر ویژگی‌های تکنیکی مرتبط با این قانون در تغییرات مدنظر، لحاظ شود تا اجرای این قانون با نقصان یا مشکلات اساسی روبرو نشود.

وی چنین توضیح داد: اخذ مالیات از چند حلقه در طول زنجیره فروش کالا، به معنای اخذ مالیات مضاعف نیست، زیرا مالیات پرداختی در هنگام خرید از مالیات دریافت شده در هنگام فروش کسر شده و ما به التفاوت آن به حساب دولت واریز می‌شود. با توجه به این که این عمل در سرتاسر زنجیره فروش و برای تمام مودیان اتفاق می‌افتد هیچ محاسبه مضاعفی برای اخذ مالیات از مودیان صورت نمی‌گیرد. با این حال نمی‌توان منکر برخی ایراداتی شد که در سال‌های گذشته سازمان تلاش کرده است در حدود اختیارات خود آن‌ها را رفع کند. همچنین لایحه دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده با توجه به تجارب به دست آمده و برای رفع مشکلات موجود تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

وی چنین توضیح داد: یکی از دستاوردهای اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد شفافیت و شکل گیری نظام اطلاعاتی از فعالیت‌های اقتصادی است که در صورت تغییر آن به مالیات از حلقه آخر، یا به عبارتی مالیات بر فروش، به معنای فروپاشی این نظام اطلاعاتی است و به دنبال کاهش اطلاعات طبیعتا نظام مالیاتی شاهد کاهش درآمد قابل توجهی خواهد بود. علاوه بر این با توجه به اینکه مودیان حلقه آخر عمدتا مودیان کوچک و متوسط هستند، هزینه اجرای قانون نیز افزایش خواهد یافت و پیامدهای اجتماعی و سیاسی زیادی متوجه این تصمیم خواهد بود.

 

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    0 1
    مالیات ارزش افزوده موجب تورم ناخواسته و افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی شده است. یک تولیدکننده، یک واسطه و یک فروشنده را در نظر بگیرید. هر کدام 9 به مبلغ اضافه کزده و به نفز بعد میفروشند جنس موردنظر حداقل 27 گرانتر به دست خریدار نهایی میرسد. در برخی از محصولات تعداد واسطه‌ها بیشتر بوده و این افزایش قیمت بیشتر هم میشود. با آنکه دولت فقط 9 نهایی را دریافت میکند اما مصرف کننده باید جنس را چندین برابر گرانتر بخرد. راهکار این مشکل، افزودن 9 ارزش افزوده فقط توسط فروشنده نهایی است.