۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۹

ماجرای فیس‌بوک و سوءاستفاده از وظایفش را همه شنیدند و دنیا نسبت به آن عکس‌العمل نشان داد. دنیای هوشمند و یا مجازی با آن‌که نعمتی بزرگ محسوب می‌شود و لی تهدیدهایی را هم با خود به همراه داشته و دارد. این آسیب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همه را غافل‌گیر کرد. از نظر فنی و زیست‌محیطی هم چه بسا در آینده نه چندان دور خبرهایی برسد که به عنوان مثال آن‌قدر امواج در فضا فراوان شود که تأثیر آن بر محیط زندگی و به ویژه بدن انسان مسئله و بحران شود.

درز اطلاعات و یا فروش آن برای قدرتهای جهان و به منظور سرکوب حریف از مسائل بسیار جدی و غم انگیز جهان است. اگر امنیت نباشد هر چه ابزار قوی تر و دارای سرعت بیشتر باشد خطر و ضررش هم بیشتر است.

ناامنی در فضای هوشمند (مجازی) چیزی نیست که بتوان به سادگی ازکنار آن گذشت. تبدیل یک جوان سی ساله به قدرت اول اقتصادی جهان به نظر می رسد یکی از نشانه های ناکارآمدی اقتصاد لیبرال است.

در کنار گستره وسیع اطلاعات و سرعت انتقال آن باید عوامل امنیتی به شدت مراقب باشند و نیز مراقب باشند که خودِ عوامل امنیتی رقیبی برای آنها نگردند.

این فضای هوشمند با آنکه روز به روز در حال گسترش است چه بسا دارای قابلیت های فراوان دیگری باشد که هنوز کشف نشده است و این نشان از قدرت خالق هستی دارد که هر چه پیش می رویم رازهای بیشتری را کشف می¬کنیم اما به جای آنکه از آنها در راه اهداف متعالی استفاده کنیم از آنها سوء بهره برداری می کنیم.

فضای هوشمند عالَمی ناشناخته است که باید با احتیاط با آن برخورد کرد. اکنون کلان داده ها (بیگ دیتا) و حکمرانی داده ها از مسائل مهم روز است و اینکه دارندگان قدرت چگونه می توانند از آن به نفع اهداف خود از آنها استفاده کنند.

باید بدانیم که دنیای اطلاعات ابزاری برای جهانی شدن و در اختیار قدرت ها قرار گرفتن است و نیز بدانیم هیچ بذل و بخششی در دنیای مادی بی توقع نیست و این را ما باید با همه وجود درک کنیم. استفاده های مشروع و نامشروع از اطلاعات یک طرف قضیه و خط دادن و جهت دادن فکری به مردم و تغییرسبک زندگی برای عده ای طرف دیگر قضیه است. این اقدامات یاد آور و تداعی کننده مثل های «تیغ دادن در کف زنگی مست» و یا «چو دزدی با چراغ اید گزیده تر برد کالا» است

آنهائی که از توان فنی بیشتری برخوردارند و نیز در امر سیاستگزاری و آینده نگری بهره ای دارند پیشاپیش به استقبال حوادث می روند ولی آنهائی که چنین نیستند همیشه بعد از وقوع واقعه به فکر چاره اند. کشورهائی که از نظر فکر ضعیف اند همیشه هم در مسائل روزمره گرفتارند و هم به جای نگاه به افق دور دست به جای آینده پژوهی جلوی پای دوستان و رفقای خود مانع می‌گذارند تا جلوی پیشرفت را در همه ابعاد بگیرند.

اینکه ما چرا دیر اقدام می کنیم نیز از همین مقوله است ودلیل آن ناکارآمدی فکری، فنی و اجتماعی است. حتی مدعیان را هم می بینیم که به جای همدلی و وفاق برای حل مشکلات به جان هم می تازند و به تحطئه یکدیگر می بالند.

اکنون که رو به سوی پیام رسان های داخلی داریم. باید از فرصت استفاده کنیم و قدر آن را بدانیم. اما دو توصیه در این مورد حتمی و ضروری است:
اول اینکه با تجربه پیام رسان های خارجی از جهت لو رفتن و یا فروش اطلاعات ما دیگر اینکار را نکنیم. ما به محرمانه بودن اطلاعات مردم وفادار باشیم و این را در عمل اثبات کنیم و نه تنها در آغاز کار بلکه تعهد اخلاقی، قانوی و شرعی بدهیم که حافظ اسرار مردم باشیم.
دوم بدانیم که در سایه این رسانه های اجتماعی بود که ملت ما با تظاهراتی که کردند جنب و جوشی در ارکان دولت ایجاد کردند و قدری به حق خود رسیدند. به عینه می توان دید که با گسترش تظاهرات مردمی دولت هم به فکر رفع نواقص افتاد. پس این اطلاع رسانی درست باید صورت گیرد و تداوم یابد و این حق مردم است.

امید است که هم مسئولان نسبت به شفاف سازی اقدامات خود با این پیام رسانها اقدام کنند و هم مردم با استفاده درست از این پیام رسانها بتوانند خواست خودشان را منعکس کنند و به مسئولان آن را بفهمانند و اگر نشنیدند به استیفای حقوق مشروع خودشان اقدام کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =