تسنیم نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: در سخنان پامپئو نشانه‌ای دیده نمی‌شود که خروج از برجام چگونه می‌تواند «ما را در مقابل شیوه اعمال نفوذ ایران در موقعیت بهتری قرار دهد».

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات امروز وزیر خارجه آمریکا درباره ایران و برجام بیانیه‌ای را صادر کرد.

در بیانیه موگرینی آمده است:‌ «ما امروز با دقت به سخنان وزیر خارجه مایک پامپئو گوش فرا دادیم، که نه‌تنها مخاطبان داخل ایران، بلکه همه کسانی را که از برجام حمایت می‌کردند مخاطب قرار داد».

موگرینی در این بیانیه آورده است:‌ «توافق هسته‌ای ایران و تداوم حمایت از آن دستاوردی عمده برای دیپلماسی بین‌المللی است که این اطمینان را می‌دهد قابلیت‌های هسته‌ای ایران تنها برای اهداف صلح‌‌آمیز باقی می‌ماند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 مرتبه تأیید کرده است که ایران تمامی تعهدات مرتبط با [توافق] هسته‌ای را اجرا کرده و به اجرای آن ادامه می‌دهد، [آژانس] اظهار کرده است که تمامی درخواست‌هایش برای دسترسی‌های لازم برای انجام وظایفش اجابت شده است».

موگرینی در بخش دیگیری از بیانیه خود تأکید کرده است: «برجام نتیجه کم‌وبیش یک دهه مذاکرات پیچیده و حساس بود که مبتنی بر رویکردی دومسیره بود که در نتیجه به بهترین نتیجه ممکن یعنی دستیابی به یک توازن درست منتهی شد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل و مؤثر برجام بوده و خواهد ماند، مادامی که ایران به تمامی تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و چنین کاری می‌کند».

«این توافق به جامعه بین‌الملل تعلق دارد، و از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است. جامعه بین‌المللی انتظار دارد که تمامی طرف‌ها به تعهداتی که دو سال پیش داده‌اند پایبند بمانند».

در این بیانیه تصریح شده است: «عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی با ایران بخشی اساسی از این توافق را تشکیل می‌دهد که باید از سوی جامعه بین‌الملل حفظ شود. برجام هیچ‌گاه برای رسیدگی به تمامی مسائل در روابط با ایران طراحی نشده بود. نگرانی‌ها در خصوص نقش منطقه‌ای ایران، تروریسم و عدم احترام به حقوق بشر به‌طور معمول از سوی اتحادیه اروپا با ایران مطرح می‌شود و در واقع اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به‌منظور فشار بر ایران برای تغییر رفتارش اعمال کرده است».

در بخش انتهایی این بیانیه آمده است: «سخنان وزیر خارجه پامپئو نشان نمی‌دهد که خروج از برجام چگونه منطقه را نسبت به تهدید اشاعه هسته‌ای امن کرده و یا خواهد کرد و یا اینکه چگونه ما را در قبال شیوه اعمال نفوذ ایران در حوزه‌های خارج از عرصه برجام در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد».

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =