رییس سازمان حفاظت زیست گفت: با تشخیص هیات چهارنفره هیات دولت این افراد باید آزاد شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در همایش  روز جهانی تنوع زیستی که صبح امروز سازمان حفاظت‌ محیط زیست با حضور مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، احمدعلی کیخواه عضو شواری عالی آب و برگزارشد، در رابطه با وضعیت بازداشت فعالان محیط‌زیست توضیح داد: برای این موضوغ دولت یک گروه چهار نفره شامل وزیر دادگستری، وزیر کشور، معاون حقوق و وزیر اطلاعات  تشکیل داده است و تاکنون مشخص شده که این افراد بدون اینکه کاری بکنند، بازداشت شده‌اند.

او افزود: همچنین وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی درباره جاسوس بودن این افراد وجود ندارد.

معاون رییس جمهور توضیح داد: هیات چهارنفره دولت به این نتیجه رسیده است که فعالان بازداشت شده باید آزاد شوند چون هیچ سندی برای اثبات تهمت‌هایی که به این افراد زده شده،وجود ندارد.

همچنین کلانتری در حاشیه همایش روز جهانی تنوع زیستی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد روند الحاق به توافقنامه پاریس اظهار کرد:‌ این توافقنامه را مجلس تایید کرد البته شورای نگهبان نظراتی روی آن دارد بنابراین برنامه مشارکت ملی ایران برای الحاق به توافقنامه پاریس نیاز به اصلاحات دارد.

او ادامه داد:‌ بر اساس برنامه مشارکت ملی ایران، چهار درصد کاهش انتشارگازهای گلخانه‌ای را قبول کرده‌ایم و ۸ درصد دیگر منوط به لغو تحریم‌ ها شده است. در حقیقت سهم ایران از کاهش گازهای گلخانه ای همان ۴ درصد است و بیهوده به سمت ۸ درصد اضافه رفته‌ایم. همین هشت درصد است که صحبت از عدم توسعه یافتگی را مطرح کرده است.

او سپس درباره وضعیت حیات‌وحش کشور گفت: برخی حیات وحش را در صرفا با آهو و یوز پلنگ می‌شناسند در حالی که سایر گیاهان منابع ژنتیک کشور هستند و دولت مصمم است با مصوبات اخیر خود این منابع ژنتیک را مورد توجه قرار دهد.

رئیس سازمان محیط‌زیست درباره تصویب نشدن لوایح محیط زیستی مثل لایحه خاک در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این لایحه حدود۵۰ ماده دارد بنابراین بررسی آن طول می‌کشد البته بررسی مواردی‌ که با مسائل اجتماعی مرتبط است طولانی می‌شود بنابراین نباید انتظار داشته باشیم این لایحه‌ها سریع در مجلس تصویب شود. ضمن اینکه لوایح فوری و دو فوریتی و لایحه بودجه نیز به مجلس می‌رسد که در اولویت بررسی قرار دارند.

مگر می‌شود توسعه داشت و به آب و خاک توجه نکرد؟

همچنین مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در همایش صبح امروز گفت: مگر می‌توان توسعه داشت و به آب و خاک بی‌توجه بود؟ این توسعه بی معنی است و همه چیز ما را به خطر می‌اندازد.

مسعود پزشکیان افزود: ما به عنوان پزشک هم تنها وقتی داده‌ها را جمع کردیم می‌توانیم نسخه بنویسم. اگر داده‌های لازم را جمع کنیم و مبنای علمی درست داشته باشد می‌توانیم تصمیم درست بگیریم. در غیر این صورت نسخه ما جواب نخواهد داد. در همه چیز این مملکت، برای هر تصمیمی قدم اول داشتن داده‌های درست و جامع است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدا باید تصمیم درست را بگیریم و بعد آن را اجرا کنیم، گفت: دو مساله وجود دارد، تصمیم درست گرفتن و بعد تصمیم درست را اجرا کردن. به نظر من برای همه مسائلی که در این جلسه مطرح شد، قدم اول این است که داده‌های موجود را در اختیار داشته باشیم. در دنیای کنونی به دست آوردن داده و کنترل داده مثل آب خوردن است. الان نرم‌افزاری از آن سر دنیا کوچه‌ پس‌کوچه‌های ما را به رانندگانمان نشان می‌دهد و به ما می‌گوید از کدام طرف برویم. بعد در این مملکت خاک ما را از بین می‌برند و زمین‌های ما را از بین می‌برند و نمی‌توانیم کاری کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: چندین سال پیش مجلس مصوب کرده کاداستر و نقشه‌ زمین‌هایمان را در بیاوریم و بر آن اساس به سادگی با متخلفان برخورد کنیم. این کار را نکرده‌ایم و ستاد مبارزه با زمین‌خواری و قاچاق و پولشویی درست می‌کنیم. تا زمانی که داده‌های درست را نداریم صد تا ستاد هم درست کنیم به جای نمی‌رسیم.

پزشکیان ادامه داد: در استان ما راحت زمین را برمی‌دارند و شخم می‌زنند و بعد هم سند درست می‌کنند و زمین‌خواری می‌شود اما مسئول مربوطه در اتاقش نشسته و بیرون نمی‌آید. وقتی ابزار نداری از داخل اتاقت که نمی‌توانی برخورد کنی. باید ببینی و بخواهی که بتوانی جلوی تخلف را بگیری. اگر ما زمین و آب را از دست بدهیم و با طبیعت، خشن برخورد کنیم طبیعت چنان برخوردی با ما خواهد کرد که هیچ یک از ما نتوانیم در این سرزمین زندگی کنیم. شوخی به طبیعت به نابودی ما منجر می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ در حوزه مدیریت تالاب‌ها رتبه یکی مانده به آخر را داشتیم

احمدعلی کیخا عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: هیچ وقت یادم نمی‌رود که در اولین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم ماموریت یافتم گزارشی از وضعیت محیط زیست را ارائه کنم. یکی از مواردی که آورده بودند این بود که طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ ما در مدیریت اکوسیستم‌های آبی شامل تالاب‌ها و رودخانه‌ها بین ۲۳۲ کشور رتبه ۲۳۱ را آورده بودیم. برفرض هم که شاخص‌ها درست نبوده باشد ما را به رتبه یکم تا پنجم نمی‌آورد و معلوم بود که اوضاع خوب نیست.

او افزود: رئیس جمهور از من پرسید که یعنی چه و چرا این وضعیت را داریم. من عرض کردم شما خوزستان را ملاحظه بفرمایید. درباره میزان منابع آبی آن اظهارات مختلفی می‌شود. حداقل ۲۰ میلیارد مترمکعب تا ۳۰ میلیارد متر مکعب آورد آب آن اعلام می‌شود. اما آنجا هم مشکل آب داریم. آب شرب و صنعت و کشاورزی همه مشکل دارند. در گیلانی که میزان بارندگی بسیار بالایی دارد هم مشکل آب داریم. تپه‌های ماسه بادی سیستان را گاهی میان جنگل‌های شمال هم می‌شود دید.

کیخا داد: زمانی که معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست بودم به یزد رفتم و به استاندار گفتم من اگر جای شما بودم که تنها ۵۰ میلی‌متر بارندگی در سال دارید اصلا شب خوابم نمی‌برد. آب شرب مردم سیستان را اکنون فقط تا پایان شهریور ماه داریم. اگر جلبک‌ها رشد نکنند با آن میزان آفتاب و تبخیر این آب خیلی زودتر هم تمام می‌شود.

عضو شورای عالی آب عنوان کرد: در مجلس هشتم به تمام مسئولان نظام، نامه و گزارش نوشتم و برخی ما را متهم به نادانی می‌کردند. از طرف کمیسیون کشاورزی ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۰ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و آنجا عرض کردم که وزیر وقت نیرو گزارش داده متوسط بارندگی کشور تا این لحظه ۱۹ میلی‌متر است. من عرض کردم هیچ تضمینی نیست که در سال‌های پیش رو به جای ۲۰ دی ماه در ۲۰ بهمن ماه چنین گزارشی بدهند و به نظر می‌رسد ما برای این مساله برنامه نداریم.

کیخا در ادامه با اشاره به کاهش جمعیت حیات وحش ایران، توضیح داد: در این حوزه هم این مشکل وجود دارد. یک روز خدمت آقای کلانتری هم گفتم در صحن علنی مجلس هم گفته‌ام. وقتی با مردم صحبت می‌کنیم می‌گویند جالب است که خود مسئولان هم شاکی اند بالاخره پس این مسائل را چه کسی باید حل کند؟ مردم باید آستین بالا بزنند یا نمایندگان و مسئولان؟ اگر محیط زیست با همین روند پیش برود و خدای نکرده چیزی برای ما نماند بالاخره یک نفر باید جرات کند کاری انجام دهد.

وی خطاب به کلانتری گفت: در حوزه محیط زیست طبیعی در مجلس در برنامه ششم تلاش کردیم فرصت‌هایی قانونی خیلی خوبی را فراهم کنیم، اگر از این فرصت استفاده نکنید تاریخ درباره شما قضاوت خوبی نخواهد کرد. سازمان محیط زیست گاهی حین نظارت، خود را جای دستگاه اجرایی می‌گذارد تا شرایط آن را در نظر بگیرد این رویکرد خوبی نیست. کار ما کار اجرایی نیست. محیط زیست باید مطالبه‌گر باشد.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =