بیشترین تخلفات تغذیه‌ای در مدارس فارس، فروش ساندویچ سوسیس و کالباس بود

«خبرجنوب» نوشت: بوفه های مدارس اگرچه باید پایگاهی برای تغذیه سالم باشند اما عدم همکاری والدین و صاحبان برخی صنایع حتی دستیابی به حداقل استانداردها را در این مورد سخت کرده است.

در حالي كه نواحي آموزش و پرورش400 و 500 مدرسه دولتي و غيرانتقاعي را در بر دارد اما همچنان 25 درصد بوفه هاي مدارس استان غير قانوني هستند.

در عين حال اگر چه مواد غذايي مانند چيپس و پفك در اكثر مدارس فارس عرضه نمي شود اما گزارش ها مبني بر تهيه مواد غذايي مضر بين راه مدرسه با پول هايي است كه پدر و مادرها به بچه هاي خود مي دهند. به گفته مسئولان اين حوزه اگر چه مديران مدارس استان نسبت به سال هاي قبل در مورد تغذيه سالم دانش آموزان حساس شده اند اما همچنان تشديد نظارت ها مي تواند بر اهميت اين موضوع بيشتر تأكيد كند.

رئيس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس در اين مورد به «خبرجنوب» ميگويد: برنامه نظارت بر بوفه ها سال تحصيلي جديد در استان تشديد ميشود و البته پيشنهادهايي هم براي بهبود تغذيه دانش آموزان در دست بررسي است كه در صورت عملياتي بودن مهر ماه به بعد اجرا مي گردد.

بهزاد جامعيان مي افزايد: برخي ها اگرچه در زمينه بوفه هاي مدارس شعار مي دهند اما بايد به دنبال برنامه هاي قابل اجرا بود و دست از آرماني فكر كردن برداشت تا سلامت دانش آموزان به خطر نيفتد.

اين مسئول آموزش و پرورش فارس يادآور ميشود: متاسفانه بزرگترين معضل ما در اين حوزه نظارت است چرا كه در سطح ادارات تنها يك كارشناس سلامت با كوهي از مسائل و مشكلات داريم.

جامعيان ميگويد: اگر معضل نظارت حل شود تخلف ها هم كاهش مي يابد و متوليان هم به جاي پرداختن به مسائل حاشيه اي به اصل قضيه كه تهيه مواد غذايي سالم براي دانش آموزان است ميپردازند.

جامعيان مي گويد: بزرگ ترين تخلفي كه طي يك سال گذشته در يكي از مدارس متوسطه شيراز شناسايي شد فروش ساندويچ سوسيس و كالباس بود كه برخوردهاي جدي با آن ها صورت گرفت.

اين مسئول يادآور مي شود: فروش نوشابه و حتي نوشابه هاي انرژي زا در مدارسي از شيراز مشاهده شد البته اين قبيل مسائل معمولا در آموزشگاه هاي ابتدايي به دليل وجود مربي بهداشت اتفاق نمي افتد و بيشترين تخلف ها مربوط به دوره اول و دوم متوسطه به خصوص در شيراز است.

جامعيان ميگويد: در صورت ارائه گزارشي از سوي مردم در مورد تخلف بوفه هاي مدارس، مورد پيگيري مي شود تا با همكاري بتوانيم زمينه سلامت دانش آموزان مان را فراهم كنيم.

وي مي افزايد: غلات حجيم شده حتي پفيلا، بيسكويت هاي كرمدار، كيكهاي لايه اي، آدامس ها و آبنبات هايي كه به دهان مي چسبد، نوشابه و دوغ گازدار، نوشيدني هاي صنعتي و ساندويچ نبايد در مدارس فروخته شود و عرضه آنها تخلف است.

رئيس گروه بهبود تغذيه دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين باره ميگويد: بوفه هاي مدارس و تغذيه دانش آموزان از مهمترين مسائل است و ناديده گرفتن آن به قيمت كاهش سطح ارتقاي سلامت كودكان و نوجوانان استان تمام ميشود.

رضيه شناور مي افزايد: دانشگاه علوم پزشكي شيراز در ساماندهي تغذيه دانش آموزان و بوفههاي مدارس 15 سال فعاليت دارد و با وجود تأكيد ما بر تهيه غذاهاي سالم همچنان 99 درصد مدارس فارس شرايط مربوط به پخت غذاهايي مانند لوبيا گرم و ساندويچ ها را ندارند و هدف ما ارائه راهكارهاي عملي تر در اين باره است.

وي يادآور مي شود: هدف ما ترويج مشاغل خانگي براي تهيه خوراكي هايي مانند مغزها، بسته هاي نخودچي كشمش و هويج هاي بسته اي و مواردي از اين قبيل زير نظر دانشگاه علوم پزشكي شيراز است كه البته اين امر هم هنوز با وجود نزديكي سال تحصيلي جديد عملي نشده است.

شناور ميگويد: البته اولويت ما ترويج و آموزش خوردن لقمه هاي خانگي است كه والدين در كيف دانش آموز مي گذارند و در همين راستا نيز طرح صبحانه در مدرسه امسال توسعه مي يابد. شناور مي گويد: متاسفانه در زمينه توليد خوراكي ها و ساندويچ هاي سالم توسط شركت هاي صنعتي هم استان موفق نبوده چرا كه اين شركت ها تضمين فروش محصولات سالم خود را ميخواهند كه آموزش و پرورش بايد در اين زمينه اقدام كند.

اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز ميافزايد: مهمترين اولويت در اين باره ذائقه سازي است. كودكي كه بادام زميني شور بخورد به اين قبيل خوراكي ها عادت مي كند و بالعكس.

تمامي كشورهاي توسعه يافته بر روي تغذيه دانش آموزان كار كرده اند و ما صرفا به دنبال خوشمزه كردن محصولات و حتي غذاها در خانه هستيم.

شناور يادآور مي شود: با نهايت تاسف بايد بگوييم كه 80 درصد دانش آموزان فارس حداقل روزي يك بار كيك و كلوچه صنعتي مي خورند كه اين مضرات بسياري دارد و پس از چند ساعت باعث گرسنگي بسيار و پر خوري مي شود.

رئيس گروه بهبود تغذيه دانشگاه علوم پزشكي شيراز میگويد: اگر آموزش و پرورش بتواند با برگزاري مناقصه اشخاص حقوقي را زير نظر دانشگاه براي تهيه ساندويچ به ما معرفي كند و علاوه بر اين با همكاري هايي بتوان در استان محصولات سلامت محور داراي فيبر و سبوس بيشتر، نمك، قند و چربي كمتر همچنين داراي ريزمغذيها را براي ارائه در مدارس پايلوت كرد، گام هايي موثر براي سلامت دانش آموزان مان برداشته ايم.

شناور معتقد است درصد بسيار كمي از بوفه هاي مدارس در فارس استانداردهاي لازم را دارد. با وجود هشدارهاي بسيار متخصصان تغذيه و تاكيد و ترويج لقمه هاي خانگي همچنان درصد بالايي از دانش آموزان بدون صبحانه و با مبلغي پول به مدرسه فرستاده مي شوند، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته تغيير ذائقه و نهادينه كردن تغذيه سالم و كم نمك از مدارس شروع مي شود اما كشور و استان به دليل بين بخشي بودن موضوع همچنان در اين زمينه لنگ مي زند كه بايد ببينيم كي در اين زمينه به قافله جهاني مي رسد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =