۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵

ایسنا نوشت: شورای امنیت سازمان ملل سازوکار جدیدی را با هدف تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه به کره شمالی تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گزارش سازمان ملل، حدود ۱۰ میلیون تن در کره شمالی نیازمند مواد غذایی و سایر کمک‌ها هستند و حدود ۲۰ درصد از کودکان این کشور به دلیل سوءتغذیه قد کوتاه هستند.

دولت هلند که ریاست کمیته نظارت بر تحریم‌ها علیه کره شمالی را در شورای امنیت سازمان ملل برعهده دارد، اعلام کرد: هیچ یک از ۱۵ عضو شورای امنیت با دستورالعمل‌های پیشنهادی مخالفت نکردند و یادداشتی به ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل ارسال می‌شود تا "تفسیری صریح" درباره سازوکار استنثا کردن کمک‌های بشردوستانه از تحریم‌ها و بهبود روند انتقال کمک‌های انسانی به کره‌شمالی ارائه کنند.

یک دیپلمات در سازمان ملل تاکید کرد: این سازوکار پیشنهاد شده از جانب روسیه کشورهای عضو سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه کمک‌های انسانی در داخل کره‌شمالی را بر آن می‌دارد تا درخواست لغو هر کالایی از سیستم‌ تحریم‌ها را به کمیته نظارتی شورای امنیت بدهند.

دستورالعمل تصویب شده از سوی شورای امنیت این مساله را مشخص کرد که دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی باید درخواست‌های خود را در نامه‌ای که شامل ۱۰ بند خاص است، ارائه کنند که این بندها شامل توضیحات کامل و جز به جز و ماهیت کمک‌هایی است که قرار است به کره شمالی ارسال شوند.

تحریم‌های سخت و سنگین سازمان ملل اعمال شده علیه کره شمالی در نتیجه برنامه‌های موشکی و اتمی این کشور است که البته ارسال کمک‌های بشردوستانه از این تحریم‌ها مستثناست.

مارک لوکوک، رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در پی سفر ماه گذشته خود به کره شمالی به اعضای این سازمان گفت که یکی از تاثیرات تحریم‌ها بر کره شمالی تاخیر روند ارسال کمک‌ها به این کشور است.

معاون سفیر هلند در سازمان ملل نیز در این باره گفت: از بابت اینکه شورای امنیت با این دستورالعمل موافقت کرده بسیار خوشحالیم و امیدواریم که آنها نسبت به ارسال کمک‌ها به کره شمالی تدابیر لازم را بیندیشند.

وی ادامه داد: هدف نهایی ما خلع سلاح کامل اتمی شبه جزیره کره است و تحریم‌های صورت گرفته علیه این کشور برای پایان دادن به مساله اتمی و موشکی بسیار مهم هستند.

آمریکا نیز تضمین می‌کند ارسال کمک‌های بشردوستانه با موانع غیرضروری روبه‌رو نشود.

یکی از مقام‌های آمریکایی اخیرا گفته بود که این کشور تا زمان دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل و برگشت ناپذیر، تحریم‌ها را بر کره شمالی اعمال خواهد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =