در مراسم دهه‌ٔ نخست محرم امسال، تا جایی که مشاهد‌ه‌های خودم در تهران و خبرهای رسیده از گوشه‌وکنار کشور نشان می‌دهد، از نظر رعایت نکته‌های محیط زیستی، پیشرفت زیادی داشتیم. رها کردن ظرف‌های یک‌بار مصرفِ نوشیدنی و خوراک در کوی و خیابان بسیار کم‌تر از گذشته بود، و دادن چای و خوراک در ظرف‌های دائمی بیش از گذشته به چشم می‌آمد.

هزارن کنش‌گر محیط زیست در شهرها و روستاهای ایران، پیام حفظ شأن محرم و حفاظت از محیط زیست را با کار ظاهراً کوچک اما بسیار مهم و مؤثرِ پاک‌سازی، و هم‌چنین با تشویق مردم به استفاد‌ه‌ی کم‌تر از ظرف‌های یک‌بارمصرف، ترویج کردند. به نظر می‌رسید که شهرداری‌ها و شوراهای شهر هم امسال فعالیت بیشتری، چه در ترویج نکته‌های محیط زیستی و چه در پاک‌سازی مسیرهای عزاداران، داشتند.

اگر مدیران کشور، فضایی فراهم کنند که مردم تا این حد دغدغه‌ٔ معیشت روزانه نداشته باشند و اوضاع اقتصادی یک ثبات نسبی داشته باشد، قشرهای گوناگون جامعه حتماً فرصت بیشتری برای کار داوطلبانه خواهند داشت و هم‌چنین اعتماد لازم برای همکاری مؤثرتر میان دستگاه‌های دولتی و مردم فراهم خواهد شد.

نکته‌ٔ دیگر این که سوای کار آموزشی و ترویجی، ضرورت دارد که قانون و مصوبه‌هایی وضع و اِعمال شود تا استفاده از ظرف‌های دورانداختنی ممنوع یا محدود شود، و ریخت‌وپاش پلاستیک یا تفکیک نکردن آن از پسماندهای دیگر جرم تلقی شود. شهرداری تهران (و با تقلید از آن، شهرداری‌های دیگر) تعداد بی‌شماری بنر در طول سال در شهر نصب می‌کند که مصداق آشکار اسراف است و پسماند بسیار زیادی از این رهگذر به جا می‌ماند. جا دارد که به‌جای این کار (و بسیاری هزینه‌های غیرضروری دیگر) شهرداری‌ها اقدام‌هایی مانند ملزم کردن کارخانه‌های تولید نوشابه و شیر و... به مدیریت پسماند محصول نهایی‌شان، ملزم کردن همگان به تفکیک پسماند از مبدأ، بازیافت، تولید برق از زباله، و تولید کمپوست را در دستور کار قرار دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ........ IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    0 0
    شهرداری داره وظایف فرهنگ ارشاد رو انجام میده و کار خودش رو گذاشته کنار