چهار فیلم مستند صنایع دستی چهارمحال و بختیاری رونمایی شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: چهار فیلم مستند این استان با عنوان "دست آفریده ها" با حضور مسئولان ملی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، مهرداد رئيسي اظهار كرد: در نشستي با حضور مسئولان كشوري،‌ مديران رسانه ملي، هنرمندان، منتقدان، فيلمسازان و پيشكسوتان رشته هاي هنر در سالن مركز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور 36 فيلم مستند از صنايع دستي هشت استان كشور شامل استان هاي چهارمحال و بختياري،‌ قم، گلستان، قزوين، همدان، كرمانشاه، كردستان و اردبيل رونمايي گرديد.

وي افزود: مستندات صنايع دستي چهارمحال و بختياري شامل قفل سازي با عنوان "قُلف"، رنگرزي سنتي با عنوان "رنگ خيال"، لباس محلي با عنوان "جامه جان" و نمئ با عنوان "نان و نمد" تهيه، تدوين و رونمايي شده است.

رئيسي تصريح كرد:‌ براي مستند سازي توليدات صنايع دستي چهارمحال و بختياري حدود 6 ماه تلاش شد و در سال جاري از شبكه هاي برون مرزي، مرزي،‌جام جم، دو سيما، مستند و شبكه استاني جهانبين پخش مي شود.

وي بيان داشت:‌ معرفي، توسعه و ترويج صنايع دستي به مردم و هموطنان به منظور آشنايي با صنايع دستي استان هاي مختلف كشور و چگونگي مراحل توليد و ساخت دست بافته ها مهمترين هدف رونمايي از "دست آفريده ها" است.

معاون صنایع دستی و هنرهاي سنتي اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: كمك براي رشد و توسعه صنايع دستي و تمايل مردم به منظور اهميت دادن به هنرهاي سنتي و صنايع دستي از ديگر اهداف اين اقدام محسوب مي شود.

وي عنوان داشت: در رابطه با تهيه و ساخت چهار فيلم مستند صنايع دستي چهارمحال و بختياري سعي شد تا رشته هاي شاخص استان مورد توجه باشد.

رئيسي خاطرنشان كرد: هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهري،‌روستايي و عشایری در چهارمحال و بختیاری تولید می شود.
وي ادامه داد: انواع بافته های داری مانند فرش، گلیم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به شمار مي رود.

افزوده مي شود، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی چهارمحال و بختیاری صنایع دستی این استان را به دو بخش عشایری و شهری و روستایی تقسیم کرده است.

قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی و خاتم از مهمترین صنایع دستی چهارمحال و بختیاری محسوب مي شود.

چهارمحال و بختیاری به خاطر وجود اشکال متنوع شیوه زندگی در این استان دارای صنایع دستی حوزه عشایر کوچرو، عشایر اسکان یافته، روستائیان و اقشار شهرنشین است.

تولیدات صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در رشته های احجام فلزی، نمد، قفل و انبر فولادی نشان یونسکو دارد.

همچنين به تازگي در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختياري پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تأیید شد.

نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.

ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد نیز از سوي اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری پیشنهاد شده است.

چهار فيلم مستند صنايع دستي چهارمحال و بختياري رونمايي شد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =