وزیر امور خارجه ایران ظی سفر به باکو با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و همین طور میخایل جانیندزه وزیر امور خارجه گرجستان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رييس جمهور آذربايجان در ديدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به ديدارهای منظم مقامات دو كشور، از سفر دكتر روحاني به باكو در ايام نوروز ابراز خرسندي كرد و اظهار داشت: روابط دو كشور در هيچ مقطعي به اين خوبي نبوده است.

 علي اف همچنين با جدي خواندن تهديدات منطقه اي، ايران را كشوري امن و باثبات دانست و خواستار همكاري هاي نزديك دو كشور در زمينه هاي مختلف ترانزيتي و بانكي شد.

 ظريف وزير امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به ظرفيت هاي زياد موجود در روابط فيمابين دو كشور گفت: ما از روند همكاري هاي چندجانبه اي كه با كشورهاي اين منطقه شكل گرفته است خرسنديم و براي مقابله با نگراني هاي امنيتي ناشي از تروريسم بويژه بازمانده هاي داعش، اين همكاري ها را يک ضرورت مي دانيم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنين نقش دو كشور در خطوط انتقال انرژي در منطقه را بسيار مهم دانست و ابتكار ترانزيتي خليج فارس تا درياي سياه را اقدامي خوب ارزيابي و بر تسريع در عملياتي شدن آن تاكيد كرد.

صدور ويزا در فرودگاه براي ايرانيان، تسريع در رفع مشكلات بانكي و تسهيل تجارت بين دو كشور با ارزهاي ملي، از ديگر موضوعاتي بود كه در اين ديدار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ظريف همچنین در ديدار با ميخايل جانيندزه وزير امور خارجه گرجستان بر ضرورت استفاده از ظرفيت هاي موجود فيمابين دو كشور تاكيد كرد و گفت: ما خواهان توسعه همكاري هاي بانكي بين دو كشور، اتصال خطوط راه ايران و گرجستان، عملياتي شدن كريدور ترانزيتي از خليج فارس تا درياي سياه و مديترانه و استفاده از ظرفيت هاي گرجستان براي صادرات مجدد كالاهاي ايراني هستيم.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين همكاري هاي دو كشور در مجامع بين المللي را بسيار مهم ارزيابي و ابراز اميدواري كرد كميسيون مشترک كنسولي دو كشور برگزار شود.

وزير امور خارجه گرجستان نيز در اين ديدار از توسعه روابط بين ايران و گرجستان بويژه در يكسال اخير ابراز خرسندي كرد و خواستار سرمايه گذاري هاي مشترک در پروژه هاي فني و مهندسي و تشكيل شركت هاي كوچك و متوسط و حتي بزرگ براي توسعه مناسبات اقتصادي و تجاري فيمابين شد.

وزير امور خارجه گرجستان همچنين خواستار داير شدن شعب بانك هاي ايراني در گرجستان با هدف توسعه همكاري هاي تجاري بين دو كشور شد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =