۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
گرگیعان جشن کودکان در اهواز

گرگیعان جشن کودکان در رمضان است که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در اهواز و بسیاری از شهرهای دیگر استان برپا می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، جشن کودکانه ی گرگیعان از میراث معنوی مردم اهواز به شمار می رود که از دیرباز در کوچه و خیابان های مناطق به صورت محلی در شب میلاد امام حسن (ع) توسط کودک و نوجوانان برپا می شد.

 
هنوز بسیاری از بزرگ ترها به یاد دارند که در گذشته در این شب، سنگ زنان به در خانه ی همسایه‌ها می رفتند و خانواده‌ها در انتظار کودکان؛ از آنها با شیرینی پذیرایی می کردند.

 
در این شب، کودک و نوجوان با شعارهایی در وصف و گرامی داشت این شب و میلاد امام حسن (ع) در شب 15 رمضان بعد از افطار به خیابان ها می روند. بزرگ ترها نیز درِ خانه ها با شیرینی و باسورک (بادام) به انتظار کوچک تر می نشینند. همه ساله کودکان در محلات عامری، زویه، پاستوریزه، کوت عبدالله، کیان، کوی علوی، آسیه آباد و دیگر محله ها این جشن را برپا می کنند.

تعابیر و روایت‌های مختلفی درباره ریشه این کلمه مطرح شده است. درباره معنی کلمه «گرگیعان یا قرقیعان»، برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای در زدن گرفته شده است به این نحو که کودکان درب خانه‌ها را برای دریافت شیرینی و عیدی می‌کوبند. نظر دیگری که در باب معنی «گرگیعان» آمده که می‌گوید این واژه از کلمه «قرّة العین» به معنای نور چشم، گرفته شده است.

با توجه به اینکه مراسم گرگیعان مصادف با تولد امام حسن مجتبی(ع) و خوشحالی رسول خدا(ص) برای تولد اولین نوه‌اش بوده است، می‌گویند مردم برای عرض تبریک به امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) «قرة‌عین قرة‌عین» گویان به درب منزلشان می‌رفتند و کم کم به صورت مناسبتی هر ساله میان مسلمانان رواج یافت.

 
بعد از افطار، کوچکترها شروع می کنند به خواندن. طنین شعرهای کودکان کوچه ها را درمی نوردد. "گرگیعان و گرگیعان، الله یعطیکم رضعان"، گرگیعان و گرگیعان، خداوند به شما شیرخوار عطا کند. "ماجینا یا ماجینا، حل الچیس و انطینا"، ما آمدیم، ما آمدیم، کیسه ها را باز کنید و به ما شیرینی دهید. اینها بخشی از شعرهای زیبای کودکان در این شب هستند.

 
این مراسم همزمان در ده‌ها محله‌ی اهوازی و بیش از 20 شهر در استان برپا می‌شود. همین مراسم در شهرهایی از استان بوشهر، هرمزگان، کیش و قشم نیز برپا می شود.

 
مراسم گرگیعان به عنوان میراث معنوی مردم اهواز در سال 1395 توسط قاسم منصور آل کثیر فعال میراث فرهنگی خوزستان در لیست آثار ملی قرار گرفت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    2 2
    من 40 سال بجه اهوازم نسل در نسل هم متولد اهواز هستیم به حضرت عباس همچین جشنی حتی اسمش هم نشنیدم