عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌تا زمانی‌که بخش خصوصی و حکومت قانون در اقتصاد ایران محترم شمرده نشود و دولت تصدی‌گری را رها نکند،‌ مشکلات ادامه می‌یابد.

محمد قلی یوسفی در گفت‌گو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود:‌برای رسیدن به این مهم بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد و هم اینکه ذخایر نفتی باید در اختیار یک نیرو و شورای مستقل باشد تا بتواند برای نسل‌های آینده نیز از آن صیانت کرده و همچنین سرمایه‌گذاری تولیدی صورت گیرد. 

اقتصاد ایران

 وی تصریح کرد: محترم شمرده‌نشدن بخش خصوصی به ساختار قانون اساسی برمی‌گردد که باید اصلاح شود و هیچ راهی جز این نداریم؛‌ در این راه قدرت‌ها و نیروهای موازی باید حذف شوند و باید صراحت قانونی داشته باشیم. 

این اقتصاددان تاکید کرد:همچنین دولت باید کارها را رها کرده و به بخش خصوصی بدهد زیرا تا زمانی‌که بخش خصوصی محترم شمرده نشود و دولت و حاکمیت به خود اجازه دهد به زندگی خصوصی افراد دخالت کند طبیعتا بخش خصوصی محترم شمرده نمی‌شود. 

وی توضیح داد:‌ متاسفانه به دلیل اینکه درآمد نفت در اختیار و در جیب دولت است، بازرگانی رونق پیدا می‌کند و بازرگانان قدرت می‌گیرند و در سیاست‌گذاری تصمیمات مهم را اتخاذ می‌کنند. این حوزه سودآوری بسیار بالایی دارید و پیوند بین بازرگان‌مأبان و یا تاجرمأبان و سیاستمداران شکل می‌گیرد.

 ارتباط سه‌گانه بین این افراد به‌وجود می‌آید و این مهمترین مشکلی است که در جامعه با آن مواجه هستیم. 

۲۲۳۲۲۴

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر عنایت A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    1 0
    lمرحوم مصدق کار بسیار بزرگی کرد ملی کردن نفت ولی دولت های قبل انقلاب به بهانه پایین بودن بهداشت در کشور و توسعه اموزش و پرورش پول نفت را بلعیدند البته بهداشت و تحصیل واقعا رایگان بود . بعد از انقلاب جنگ باعث شد مردم تامل کنند و بعد از جنگ به بهانه سازندگی و حالا تحریم و . .... فقط اخمدی نزاد خواست حق مردم را بدهد که ناقص ماند . و تازه بعضی ها سر سفره نشسته اند . و این قصه ادامه دارد . الله اکبر