ایسنا نوشت: ناسا و روسکاسموس بعد از گذشت دو هفته از پدید آمدن نشتی هوا در کپسول TMA فضاپیمای سایوز که به ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل است، بیانیه مشترکی منتشر کردند که شایعات را قوت بخشیده است.

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) و آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) بیش از دو هفته پس از اینکه یک نشت هوا در یک کپسول TMA فضاپیمای سایوز(Soyuz) متصل به ایستگاه بین‌المللی فضایی(ISS) به وجود آمد، یک بیانیه مشترک صادر کرده‌اند.

انتشار این بیانیه نشان می‌دهد که دو سازمان به یکدیگر و همچنین به خدمه ایستگاه اعتماد کامل دارند و تحقیقات به خوبی در دست اقدام است و ISS به طور معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این بیانیه در پی تحولات ناشی از کشف افت فشار در ایستگاه فضایی در تاریخ 29 اوت منتشر شده است که در نهایت به کشف حفره‌ای دو میلیمتری در ماژول مداری کپسول TMA سایوز موسوم به "MS-09 / 55S" منجر شد که یکی از دو فضاپیمای سایوزی است که برای رفت و آمد خدمه از زمین استفاده می‌شود.

این نشت ابتدا به برخورد یک ریزشهاب‌سنگ مربوط دانسته شد، اما گزارش‌های بعدی در رسانه‌های خبری روسیه و اظهاراتی از قول "دیمیتری راگوزین" رئیس روسکاسموس نشان داد که این حفره در واقع توسط یک تکنسین، هنگامی که سفینه بر روی زمین بوده ایجاد شده که به طور تصادفی، نقطه اشتباهی را دریل کرده و سعی کرده تا اشتباه خود را با چسب بپوشاند!

این گزارشات و دیگر گزارش‌های متناقض منجر به انتشار موجی از شایعات در اینترنت شد مبنی بر این که این حفره به قصد خرابکاری عمدی ایجاد و باعث شده است که سپر ریزشهاب‌سنگ فضاپیما به خطر بیافتد و حتی ممکن بود جان یکی از دو فضانورد آمریکایی مستقر در ایستگاه فضایی تهدید شود.

اما در بیانیه مشترک روسیه و آمریکا، بدون اشاره مستقیم به این شایعات بیان شده است که "جیم برایدنستاین" رئیس ناسا و " دیمیتری راگوزین" رئیس روسکاسموس در یک کنفرانس تلفنی در تاریخ 12 سپتامبر به بحث در مورد حادثه نشت هوا پرداخته‌اند.

روس‌ها تایید کرده‌اند که در حال انجام و دنبال کردن تحقیقاتی درباره سایوز هستند و هر دو آژانس فضایی تا اتمام تحقیقات و اعلام نظر کمیسیون مربوطه، از هرگونه اظهار نظر در مورد علت ایجاد حفره خودداری می‌کنند.

برایدنستاین و راگوزین قرار است دهم اکتبر در سایت فضایی بایکنور قزاقستان دیدار کنند تا از نزدیک، شاهد ارسال "نیک هاگ" فضانورد آمریکایی و "الکسی اووچنین" فضانورد روسی توسط فضاپیمای سایوز به ایستگاه بین‌المللی فضایی باشند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =