علی ربیعی گفت: برخی می‌خواهند این عملیات تروریستی را به مسائل قومیتی نسبت دهند. در این راستا لازم است بسیار هوشیار باشیم چراکه برخی در سایه تلاش برای ایجاد اختلاف به دنبال دامن زدن به مسائل قومی هستند.

علی ربیعی که تا چند ماه پیش سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عهده داشت در نتیجه حمله تروریستی روز شنبه راهی اهواز شد تا در مراسم تشییع شهدای این حادثه شرکت کند. او در این رابطه به خبرآنلاین گفت: به عنوان یک شهروند ایرانی به اهواز آمدم تا با مردم همراه و همصدا باشم و  در این شرایط سخت با آنها ابراز همدردی کنم.

او با بیان اینکه امروز با این اقدامات تروریستی شرایطی در حال رقم خوردن است که می توان به آن لقب شرایط خاص نیمه دوم ۹۷ را داد گفت: بر این اساس توجه ایرانیان به این شرایط خاص و کنش مناسب نسبت به دخیل شدن عوامل تروریستی و در پیش گرفتن رفتار عقلایی می تواند بهترین راهکار برای آینده کشور باشد.

ربیعی ادامه داد: در عملیات تروریستی اخیر اهواز چند نکته نهفته است که به نظر می رسد لازم است به آنها توجه شود. نکته اول آن است که شواهد نشان می دهد فشار آمریکا و بازیگری اسرائیل در منطقه بیشتر شده و عربستان با تزریق پول تلاش می کند تحولات منطقه را تحت الشعاع خود قرار دهد؛ در عین حال عوامل موساد و منافقین نیز تلاش می کنند تا بر مسند مسائل روانی سوار شده و از این طریق به ایران ضربه بزنند به همین جهت امنیت ملی و ثبات در جامعه نقطه امید ماست.

وزیر سابق کار گفت: عامل دوم این است که سیاست قدرت‌های مداخله‌گر در منطقه در رابطه با ناامنی در عراق و تلاش برای از هم پاشیدن جامعه سوریه به بن‌بست رسیده است مضاف برآنکه اقدامات برهم زننده و تلاش برای خارج کردن مقاومت از معادلات لبنان نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته به همین جهت جغرافیای ناکامی در منطقه برای قدرت های بزرگ بسیار پرهزینه بوده است. به باور بسیاری، شکست سیاست های قدرت های بزرگ در منطقه محصول مواضع و تفکر ایران در حمایت از کشورهای مسلمان بوده است.

او افزود: حمایت روانی و فکری و آگاهی بخشی‌های ایران مانع از آن شده است که استکبار بتواند در این منطقه جایگاه قابل اعتنایی بیابد و این ترور می خواست که ایران را محلی ناامنی در منطقه نشان دهد.

او خاطر ادامه داد: نکته سوم که بسیار نیازمند دقت است اینکه برخی می خواهند این عملیات تروریستی را به مسائل قومیتی نسبت دهند. در این راستا لازم است بسیار هوشیار باشیم چراکه برخی در سایه تلاش برای ایجاد اختلاف به دنبال دامن زدن به مسائل قومی هستند و برای این امر تلاش می کنند موضوع ترور را به شهروندان با موضوع قومی-قبیبه‌ای و مسائل طایفه‌ای نسبت دهند. اما مسلم است تروریسم در کشور ما از بنیان های یک تفکر غلط و افراطی به همراه پول سرویس های اطلاعاتی و امکانات برخی کشورها سر بر آورده است، به طوری که امروز به صورت واضح این تفکر و پول در خدمت اقدامات تروریستی درآمده است.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه با اشاره به عملیات تروریستی یک‌سال پیش در تهران گفت: در گذشته نیز نظیر چنین عملیاتی در تهران انجام شده است و در ان عملیات نیز مشخص شد کشور هایی با تفکر غلط و پول های فراوان، افراد ضعیف را استخدام و از آنها بهره کشی می کنند.

او ادامه داد: من مدتها بر موضوع روان‌شناسی افراد ضعیف کار کردم و امروز بر این نکته تاکید دارم که جنس اقدامان تروریستی بر افراد ضعیف متمرکز است. به عبارت دیگر این جنس انسان های ضعیف است که با تفکر غلط می تواند عملیات تروریستی قوی تولید کند.

ربیعی با اشاره به مراسم تشییع شهدای عملیات تروریستی روز شنبه گفت: آن‌چه مسلم است اینکه در شرایط فعلی علی رغم تلاش عده‌ای برای قومی و قبیله ‌ای نشان دادن این عملیات، عرب های خوزستان نشان دادند به وسوسه های بیرونی و هیجان های قومی توجه ندارند و توجه انها به تشییع شهدا نشان دهنده تیزبینی در مواجهه با توطئه‌های بدخواهان است.

وزیر سابق دولت هم‌چنین گفت: در عملیات های تروریستی بسیاری تلاش می کنند تروریست ها را به خوب و بد تقسینم کنند مانند رفتاری که در حال حاضر از سوی اروپا مشاهده می شود. در حقیقت وقتی به رفتار ایران نگاه می کنیم می بینیم ما هرگونه عملیات تروریستی در همه دنیا را چه اروپا باشد، چه در نقطه ای دیگر به قطعیت محکوم می کنیم اما رفتار غربی ها نشان می دهد هرجا پای منافع در میان باشند آنها این تقسیم بندی را در نگاه خود دخیل می کنند. ولی آنچه مهم و مسلم است این است که حتی اروپایی ها هم به این نتیجه رسیده اند که پول عربستان در خدمت تروریسم است که گاهی علیه انها و گاهی علیه ما عمل می کند.

علی ربیعی

ربیعی ادامه داد: نکته‌ای که نباید از توجه به آن غافل بود این است که آمریکا در سیاست های خویش می کوشد یک کشور مهم را از مدارنقش آفرینی خارج کند همچنان که خروج از برجام توسط ترامپ بخشی از این نقشه بوده است؛ ما باید این هوشمندی را به مردم منتقل کنیم تا در سایه فهم دقیق سیاست های آمریکا بتوانیم با آن به مقابله بپردازیم.

او ادامه داد: آمریکایی ها به دنبال این هستند که با ایجاد ناامنی و خلق اتفاقات تروریستی علیه ایران و برخی از کشورهای دیگر برنامه توسعه ژئوپولتیک اقتصادی خود را در منطقه مدیریت و اجرا کنند. بر همین اساس برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که بتواند برنامه ژئوپولتیک خود را در منطقه گسترش دهد. از سوی دیگر آمریکایی ها در تلاش هستند تا  نارضایتی اجتماعی موجود را تشدید نمایند به همین جهت لازم است تا تمامی افراد جامعه کوتاه بینی نداشته و به دوردست نگاه کنند.

او با بیان اینکه  در حال حاضر آنچه برای ما مهم است مسئله ایران و قدرت ایران است گفت: ترکیب افزایش اعتماد عمومی و کارآمدی در ایران می تواند به قدرتمندی کشور بیانجامد.

ربیعی درپایان گفت: ترور و عملیات تروریستی به رغم تلخ بودن، پیام‌های درس آموزی هم دارد که باید با فکر و صبوری و هوشمندی این مرحله را طی کنیم؛ همچنان که مردم ایران در گذشته چنین توفیقاتی را تجربه کرده اند.

29216 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =