۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
شوش در مسیر قطب باستان شناسی کشور

در حالی که بسیاری در شوش سعی می کنند سازمان میراث فرهنگی را مانع توسعه معرفی کنند اما وجود مولفه های بیشماری در این شهرستان می تواند مبدا توسعه شهرستان به حساب آیند.

 قاسم منصور آل کثیر- پس از ثبت جهانی شوش، سطح توقعات مردم از سازمان میراث فرهنگی نسبت به گذشته بالا رفت. مردم انتظار داشتند شوش یکباره به توسعه برسد. آنهم توسعه ی شهری. اتفاقی که بدون وجود زیرساخت لازم دور از انتظار است.

نبود برنامه ریزی های دقیق و مدون در سال های اخیر در حوزه ی "آموزش" و ارتقا سطح آگاهی مردم از اهمیت میراث فرهنگی توسط مدیران این سازمان و پایگاه های جهانی در شوش باعث شد مردم خود را از میراث فرهنگی دور بدانند.

سیاست های پایگاه جهانی شوش در ایام نوروز و مشارکت ندادن جوامع محلی در برنامه های تعریف شده در تعطیلات نوروزی، به نگاه منفی مردم دامن زد.

اما مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید دارد که باید از جوامع محلی در سیاست های میراث فرهنگی در شوش بهره برد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان به خبرنگار خبرآنلاین گفت: وجود محوطه های باستانی وسیع و مجاورت با دو پایگاه جهانی شوشتر و چغازنبیل و وجود دانشکده باستان شناسی می تواند باعث شود شوش به قطب باستان شناسی کشور تبدیل شود.

 

*آموزش و توسعه صنایع دستی در جامعه میزبان

به گزارش خبرآنلاین، طی جلسه ای میان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیر کل هلال احمر و شهردار شوش که در اداره هلال احمر شوش برگزار شد مقرر شد کلیه ایستگاههای امداد رسانی هلال احمر در مسیرهای مواصلاتی استان به امکاناتی مجهز شوند که امکان انجام فعالیتهای گردشگری را داشته باشند و تحت عنوان ایستگاههای امدادی گردشگری نامگذاری شوند. به همین منظور اداره کل میراث فرهنگی زیرساختهای گردشگری مورد نیاز را تامین می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این نشست گفت: رسالت سازمان میراث فرهنگی در سایتها و محوطه های باستانی همواره صیانت این گنجینه های فرهنگی با هدف حفاظت از هویت و تاریخ این مرز و بوم و ترغیب مردم محلی و علاقمندان از سراسر جهان به بازدید از این آثار است. در این بین هم با آموزش و توسعه صنایع دستی در جامعه میزبان امکان درامدزایی را برای آنها فراهم کند.

علیرضا ایزدی افزود: متاسفانه اعمال سلیقه ای قانون در بعضی موارد این ذهنیت را برای بعضی از شهروندان بوجود آورده که وجود آثار در یک محل محدودیت اقتصادی را به همراه می آورد که ما مخالف این موضوع هستیم ولی قائل به این امر هستیم که همانگونه که در ساخت یک بنا شهرداری و نظام مهندسی متقاضی را موظف به رعایت آیین نامه های مرتبط برای حفظ جان و مال می کند در خصوص محوطه های پیرامونی یک اثر نیز می بایست مواردی رعایت شود که بتوان اثر مزبور را حفظ و نگهداری کرد و به بازدید کنندگان ارایه کرد.

ایزدی همچنین افزود: وجود محوطه های باستانی وسیع در شهر شوش که مرتبط به دوره های مختلف تاریخی است همچنین مجاورت با دو پایگاه جهانی شوشتر و چغازنبیل و وجود دانشکده باستان شناسی در این شهر می تواند بعنوان پتانسیل فوق العاده ای برای ترویج گردشگری تحصیلی و همایش ها تلقی شود. با ایجاد زیرساختهای لازم از جمله خوابگاههای دانشجویی امکانات اقامتی و پذیرایی و ساخت محلهایی برای برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی باستان شناسی با امکانات ویژه و تشویق باستان شناسان برای راه اندازی آزمایشگاههای باستان شناسی با توجه به ظرفیتهای موجود می تواند شهر شوش را به قطب باستان شناسی کشور و جهان تبدیل کند.

وی در خصوص عملکرد بعضی از دستگاههای اجرایی که اصرار برانجام پروژه ها بدون اخذ موافقت میراث فرهنگی دارند گفت: حفظ میراث گذشتگان و انتقال آن به آیندگان وظیفه ای همگانی بوده و مختص به یک فرد و یا نهاد نیست و سازمان میراث فرهنگی در این میان نقش هماهنگ کننده و ارایه راهکار برای انجام این مهم است. ضمن اینکه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با همه ظرفیتهای فنی و تجهیزاتی که دارد خود را موظف به خدمت رسانی به مردم و مشاوره فنی در خصوص انجام پروژه ها با هدف توسعه و رعایت آیین نامه های میراث فرهنگی می داند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =