۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

ایرنا به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت: پوسته شدن اطراف ناخن « ناخن ریش» معمولا یک عارضه بی خطر است، ولی گاهی می تواند نشانه زیاده روی در مصرف ویتامین A باشد.

پوست‌پوست شدن اطراف ناخن معمولاً به دلیل کم‌آبی لایه شاخی (stratum corneum) پوست است. این لایه خارجی‌ترین لایه سطح روپوست (اپیدرمیس) است. این لایه به‌طور مکانیکی با دنیای خارجی و اجسام مختلف در تماس است و براثر اصطکاک با عوامل خارجی نازک و حساس می‌شود وگاهی این حساسیت منجر به خشکی، پوسته‌شدن، خراش و خونریزی این لایه می‌شود. خارش و قرمزی از دیگر علائم این عارضه هستند.
پوسته‌شدن اطراف ناخن دلایل متفاوتی دارد که می‌تواند شامل استفاده از موادشوینده،‌ آب‌وهوای سرد و خشک زمستانی یا کمبود ویتامین باشد. از طرفی افزایش مصرف ویتامین نیز می‌تواند عامل ناخن ریش باشد. مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین‌هایB3 یا B7 یا مسمومیت ویتامین A به دلیل استفاده بیش‌ازحد از این ویتامین مهم‌ترین دلایل این عارضه هستند.


***کمبود ویتامین B3 یا نیاسین
ویتامین B3 یا نیاسین یکی از مهم‌ترین نیازهای پوست است.کمبود این ویتامین می‌تواند به عارضه‌ای به نام پلاگرا منجر شود. پلاگرا شامل التهاب پوست، زخم و ترک‌خوردگی پوست است. این حالت گاهی در لب‌ها و زبان هم دیده می‌شود. کمبود ویتامین مهم‌ترین دلیل پلاگراست، ولی اسهال طولانی، مصرف الکل و داروهای مختلف نیز می‌توانند منجر به این عارضه شوند.
مهم‌ترین راه برای مقابله با این عارضه مصرف غذاهای حاوی نیاسین ازجمله ماهی، گوشت بره، بوقلمون، گوشت گاو، کلم بروکلی، چای سبز، اسفناج، گل‌کلم و بادمجان است.


***ویتامین B7 یا بایوتین
ویتامین B7 یکی از ویتامین‌های لازم برای سلامت پوست و ناخن است. گاهی این ویتامین با علامت مستعار H نیز شناخته می‌شود. خشک پوست و مو، ریزش مو، ترک خوردن دهان، خستگی، افسردگی، بی‌اشتهایی و بی‌خوابی از مهم‌ترین علائم کمبود این ویتامین هستند. هویج، گوجه‌فرنگی، پیاز، تخم‌مرغ، بادام، گردو، آووکادو، کنجد، گردو، ماهی سالمون و موز از مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.


*** مصرف بیش‌ازاندازه ویتامین A یا رتینول
ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان محافظ پوست، بهبوددهنده زخم و عامل رشد و ترمیم پوست است. این ویتامین در دو شکل بتاکاروتن و ویتامین A فعال وجود دارد. ویتامین A فعال رتینول نیز نامیده می‌شود. مصرف بیش‌ازاندازه این ویتامین می‌تواند منجر به پوست‌پوست شدن اطراف ناخن شود. افرادی با عملکرد ضعیف کبدی بیشتر نشانه‌های سمی بودن ویتامین A را تجربه می‌کنند.
عادت‌های بد از قبیل کندن پوست اطراف ناخن، جویدن ناخن، استفاده مداوم از مواد شوینده قوی، آفتاب‌سوختگی شدید و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب‌کننده، خشکی هوا، واکنش‌های آلرژیک، اگزما، عفونت‌های قارچی، پسوریازیس و کمبود کلسیم از دیگر علائم پوست‌پوست شدن اطراف ناخن هستند.

 

5656

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =