ایرنا نوشت: کنسرت «آنسامبل اینترنوا» 25 تیر همزمان با هشتادمین سالروز تولد لوریس چکناواریان رهبر ارکستر، اجرایی را در تالار وحدت تهران برگزار می‌کند که تمام عواید حاصل از فروش بلیت آن به کودکان کار تعلق می‌گیرد.

چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر با بیان این مطلب به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: از برگزاری این کنسرت به نفع کودکان کار بسیار خرسند و از مجریان آن سپاسگزار هستم.

این کنسرت به پاس سال‌ها تلاش چکناوریان برای موسیقی ایرانی، به بهانه هشتاد سالگی او روی صحنه می‌رود.
این آهنگساز، رهبر ارکستر و نقاش ایرانی، چهره ای بین المللی است. او در زمینه های موسیقی کر، مجلسی، باله، پیانو و خوانندگی آهنگ ساخته و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم خلق کرده است.
در کنسرت گرامیداشت سالروز هشتاد سالگی استاد چکناواریان، علاوه بر آثار این آهنگساز پیشکسوت مانند «نوستالژی برای کوارتت زهی»، «رقص هیجان برای تک‌نوازی پیانو» و «24 باگاتلا»، آثاری از شوستاکویچ و دبوسی هم اجرا می‌شود.
پروژه اینترنوا حاصل همکاری بین نوازندگان کلاسیک ایران و اروپا است که از یک کوارتت اروپایی و دو کوارتت ایرانی تشکیل شده است.
کوارتت اروپایی به سرپرستی دارا مورگان و با همراهی ویکتوریا ماوروموستاکی روی صحنه می‌رود و میگوئل سابرینو و پدرو سیلو نقش اصلی این اجرا را بر عهده دارند.
دو کوارتت ایرانی هم به سرپرستی بردیا کیارس و امیر باورچی با همراهی ‌نیلوفر سهی، نگار نوراد، مهدی جوانبخت، تینا جامه‌گرمی، دانیال جورابچی، ماکان خویی‌نژاد و اشکان لایق (سولیست پیانو)، در تعدادی از قطعات، کوارتت اروپایی را همراهی می‌کنند.

**جایزه سرو ایرانی
سومین دوره آیین اهدای جایزه سرو ایرانی عصر امروز پنجشنبه برگزار می‌شود و چکناواریان دریافت‌کننده یکی از دو سرو این مراسم خواهد بود.
در این برنامه تندیسِ سروِ سایه‌فکن به چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز برجسته ایرانی و سجاد آیدنلو شاهنامه‌شناس و استاد دانشگاه اهدا خواهد شد.
اپراهای «رستم و سهراب» و نخستین اپرا برای کودکان به نام «پردیس و پریسا» از جمله سمفونی های مشهور چکناواریان در ایران است.
ساخت موسیقی متن برای تعداد زیادی فیلم مستند از کارگردانان ایرانی و خارجی و نیز ساخت موسیقی فیلم ایتالیایی «جدال در مهتاب» (1348) به کارگردانی انزو دل وینچنزو Enzo Del Vincenzo، بی تا (1351) به کارگردانی هژیر داریوش و تنگسیر به کارگردانی امیر نادری از جمله آثار مشهور اوست.
این هنرمند استعداد نقاشی خود را در سبک اکریلیک در تابلوها به نمایش گذاشته و کتاب طنزی نیز در سال 1395 منتشر کرده است.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =