فیلمی که پس از مرگ استاد آماده شد/ پزشک به قانعی‌راد گفت شش ماه وقت داری، اما او دو سال مقاومت کرد

ایرنا نوشت: محمدامین قانعی راد با بیماری سختی دست و پنجه نرم می کرد؛ تهیه‌کننده‌ای خواست تا از زندگی ٦٣ ساله‌اش مستندی بسازد و ساخت، اما این مستند که ساخت آن هفت ماه انجامید، دو ماه بعد از مرگ دکتر آماده و رونمایی شد.

چیزی به پایان عمر استاد بزرگ جامعه شناسی ایران نمانده بود، استادی که دغدغه اش نه تنها جامعه‌شناسی بلکه حتی آب، مشکلات کارخانه‌ها و وضعیت معیشتی مردم هم بود.

اولین کسی که بیماری ناعلاج قانعی‌راد را متوجه شد، خودش بود و به نسرین بانو، همسرش گفت که طبق گفته دکتر تنها شش ماه زنده می‌ماند و از او خواست تا به کسی دراین باره چیزی نگوید. دکترش از او خواست تا برای آرامش به یوگا برود، اما او رفتن به کلاس درس، انجام تحقیق و همراه بودن با مردم و جامعه را آرامش پذیرتر از یوگا می دانست و اینها را ترجیح داد.

روزی آقای سلیمانی تهیه‌کننده و کارگردان، سراغ دکتر قانعی‌راد رفت تا بتواند از ٦٣ سال زندگی او مستندی بسازد و با کمک استاد، کار را شروع کرد. قرار بر این بود زادروز استاد کار ساخت مستند «محمد‌امین» تمام شود که چنین هم شد، اما دیگر استادی نبود؛ قانعی‌راد دو ماه است که در بستر خاک آرمیده است.

بعدها پزشک متخصص قانعی‌راد گفت که باتوجه به بیماری‌اش، امید به زندگی تنها دو ماه بود، اما من با توجه به روحیه‌ای که استاد داشت گفتم شش ماه زنده می‌ماند و جالب‌تر اینکه او دو سال زنده ماند.

دکتر قانعی‌راد جایی گفته است: «ما جامعه‌شناسان برای مردم و جامعه ایرانی کم‌کاری کردیم. هدف باید کمک به مردم ، کاستن از رنج آنها و افزایش امید و بهره‌وری در جامعه باشد.»

این استاد جامعه‌شناسی در جای دیگری هم گفته: «از همه همکارانم دعوت می‌کنم تا حد امکان با مردم و نخبگان این مرز و بوم صحبت کنند، خوب می‌دانم از گفتن با مردم هزینه دارد.»

روز چهارشنبه ٢٤ مرداد، زادروز دکتر قانعی‌راد بود و مستند زندگی‌اش با حضور اساتید جامعه شناسی، خانواده استاد و برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در تالار ایوان شمس رونمایی شد. در این مراسم همچنین کتاب «سوم شخص مفرد» و پرتره دکتر که توسط یکی از دانشجویانش ترسیم شده بود، رونمایی شد.

دکتر محمدامین قانعی‌راد، ٢٤ خرداد امسال چشم از جهان فرو بست.

5757

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =