ایسنا نوشت: نتایج یک پژوهش نشان داده که بیشتر پزشکان ایرانی برای تجویز دارو به نحوه‌ پوشش بیمه، ویژگی‌های فردی بیماران و خصوصیات دارو توجه می‌کنند و تبلیغات و بازاریابی تاثیر چندانی بر نسخه‌ تجویزی آن‌ها ندارد.

در این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و آجا صورت گرفت، مشخص شد عوامل محیطی و تبلیغات دارویی هیچ تاثیری بر نسخه‌ پزشکان ندارد. همچنین به خاطر توجه زیادی که مردم به قیمت دارو دارند، پزشکان مجبور به تجویز داروهای ارزان و تحت پوشش بیمه هستند.

بیشتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته در بخش خدمات درمانی هزینه می‌شوند و این خدمات با انواع فرآورده‌های دارویی مرتبط هستند. بازار جهانی فرآورده‌های دارویی بزرگ، در حال رشد و رقابتی است و شرکت‌های دارویی در اقتصاد کشورها اهمیت بسیار زیادی دارند.

استراتژی‌های بازار که در صنایع دارویی استفاده می‌شود، با بازارهای دیگر تفاوت بسیار زیادی دارد. در این بازار تنها پزشکان و بیماران در انتخاب دارو تصمیم‌گیرنده هستند و در آن افرادی مثل اینفلوئنسرهای شبکه‌های مجازی و افراد با نفوذ تاثیر چندانی ندارند.

عوامل مختلفی که ممکن است بر تجویز نسخه‌ پزشک تاثیر داشته باشند، در ۵ دسته‌ کلی جای می‌گیرند:

۱. عوامل محیطی مانند: ارتباطات بین پزشک و داروسازان و همکاران، سمینارها و کنگره‌ها، دسترسی به دارو و ...

۲. عوامل مرتبط با محصول مانند: ایمنی، اثربخشی، عوارض جانبی و هزینه‌ دارو

۳. استراتژی‌های شرکت‌های دارویی و بازاریابی مانند: نمونه‌ها، جزئیات دارو و تبلیغات

۴. عوامل مرتبط با بیمار مانند: سن، نژاد، جنسیت، سابقه‌ خانوادگی و سابقه درمان

۵. عوامل مرتبط با پرداخت هزینه مانند: بیمه و ...

دکتر مهدی محمدزاده، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکارانش در این پژوهش ۳۸۵ نفر از پزشکان مناطق مختلف شهر تهران را مورد بررسی قرار دادند و از طریق پرسش‌نامه عوامل تاثیرگذار بر تجویز آن‌ها را ارزیابی کردند.

نتایج این پژوهش که در شماره‌ تابستان فصل‌نامه‌ علمی-پژوهشی «تحقیقات علوم دارویی ایران» به چاپ رسیده است، نشان داد که پزشکان ایرانی در هنگام تجویز بیشتر به نوع پرداخت، ویژگی‌های فردی بیمار و خصوصیات دارو توجه می‌کنند و توسعه‌ بازاریابی تاثیر زیادی بر تقاضای پزشکان در ایران ندارد.

باید توجه داشت که شرکت‌های بیمه پزشکان را تشویق می‌کنند تا داروهای با قیمت پایین تجویز کنند و پزشکان نیز برای اینکه بیمار بیشتری داشته باشند، با بیمه‌ها کار می‌کنند، بنابراین بدون تردید بیمه‌ها به عنوان پرداخت‌کننده هزینه نقش حیاتی در تجویز پزشکان دارند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    1 0
    همینطورالکی کرته ای .