مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: اگر نرخ ارز در 5 سال گذشته با تورم تعدیل می‌شد، امروز با همین وضعیت در بازار ارز مواجه بودیم و دیگر با بحران ارزی و شوک قیمتی روبرو نمی‌شدیم.

 

 

سیدکمال سیدعلی در گفت و گو با خبرآنلاین اظهارداشت: دولت باید ارز مورد نیاز واردات را پوشش دهد از این رو محاسبات نشان می دهد اگر حجم واردات بین 40 تا 45 میلیارد دلار است، با قاچاق 15 تا 20 میلیارد دلار کالا نیز روبرو هستیم که ارز مورد نیازش از بازار تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز بر اساس روش های مختلف محاسبه می شود ، گفت: تعیین نرخ ارز در کشور ما و همه جای دنیا خاص آن کشور است .به عنوان مثال ممکن است اگر ذخایر عربستان هزار میلیارد دلار باشد و بخواهد حتی چهارصد میلیارد دلار آن را در بازار خرج کند اما واقعیت اینجاست که ذخایر ارزی کشور نباید خرج بشود.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: ذخایر ارزی لازم است  برای زیرساخت های کشور و برای نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد. اگر مازاد بر این مبلغ هزینه شود، پایه پولی افزایش یافته و نقدینگی بی مهابا رشد می کند.

سید علی گفت:  نرخ ارز آن چیزی است که در بازار مبنای عمل است و با آن واردات و صادرات صورت می گیرد.به هر حال اگر مدیریت ارزی درست صورت گیرد و نرخ ارز بر اساس تورم هر سال افزایش یابد مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. 

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =