۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹

سیناپرس نوشت: مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد عنکبوت‌های گرگی به رنگ سبز حساس بوده و واکنش بیشتری نسبت به افرادی که رنگ لباسشان سبز باشد، نشان می‌دهند.

اگر شما هم جز افرادی هستید که از برخی حشرات همچون عنکبوت می‌ترسید، باید به رنگ لباس‌های خود اهمیت بیشتری بدهید. بر اساس نتایج پژوهش‌های جدید انجام‌شده در دانشگاه سین سیناتی (University of Cincinnati)، این موضوع به دلیل آن است که برخی از گونه‌های عنکبوت‌ها بسیار بیشتر ازآنچه تاکنون تصور می‌شد، به رنگ‌ها اهمیت داده و توجه می‌کنند.

در این مطالعات پژوهشگران به بررسی این مسئله پرداختند که چگونه هم‌زمان با تغییر رنگ محیط زمینه، عنکبوت موسوم به عنکبوت‌های گرگی (wolf spiders) نسبت به تصاویر ویدئویی و فیلم گونه عنکبوت courting spiders واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. آن‌ها دریافتند که عنکبوت‌های ماده به تصاویر عنکبوت‌های نر که ‌پیش‌زمینه رنگی آن‌ها متفاوت است پاسخ بیشتری می‌دهند. این واکنش هنگامی‌که پس‌زمینه محیط چندرنگی بود، بیشتر و قوی‌تر از زمانی است که رنگ پس‌زمینه تک‌رنگ انتخاب‌شده بود.

پرفسور جورج اوتز (assumption) استاد زیست‌شناسی دانشگاه سین سیناتی در این رابطه اعلام کرد: «فرضیات پیشین نشان می‌داد که عنکبوت‌های گرگی، توجهی به رنگ‌ها ندارند. نتایج مطالعات انجام‌شده نشان می‌داد که این موضوع حقیقت نداشته و ما باید به‌طور دقیق‌تری به ساختار اعصاب چشم عنکبوت‌ها و حشرات توجه کرده و از عملکرد شبکیه چشم آن‌ها سر درآوریم.»

بینایی بیشتر انسان‌ها بر پایه سه رنگ اصلی شکل‌گرفته که بر پایه این سیستم، سلول‌های مخروطی بینایی می‌توانند سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی را به همراه مشتقات آن‌ها تشخیص دهند.

در نقطه مقابل، عنکبوت‌های گرگی، دیدی مبتنی بر تک‌رنگ داشته که بر اساس آن تنها قادر به دیدن رنگ سبز و امواج ماورا بنفش هستند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که این عنکبوت‌ها به رنگ سبز، علاقه خاصی دارند.

پرفسور اوتز در این رابطه گفت: «موضوع فوق به این معنی است که آن‌ها اساساً کور رنگ بوده و درعین‌حال به طول‌موج نور سبز حساس هستند.»

اوتز گفت: «آنچه ما متوجه شدیم این است که در عنکبوت‌های ماده، محیط بیش از رنگ موردتوجه قرار دارد اما در عنکبوت‌های نر، رنگ نیز اهمیت دارد. این مسئله موضوع عجیبی است که ما انتظار آن را نداشتیم.»

پژوهشگران همچنین دریافتند قدرت تشخیص رنگ عنکبوت‌ها هم‌زمان با تغییر فصل، تغییر پیدا می‌کند. پرفسور جورج اوتز در توضیح این موضوع گفت: «زمانی که در اوایل فصل زمستان که عنکبوت‌ها برای اولین بار از تخم بیرون می‌آیند، هیچ برگی روی درختان نیست و طیف نور وسیعی در محیط وجود دارد؛ اما هم‌زمان با تغییر فصل، برگ‌ها رشد کرده و همه‌چیز سبز می‌شود. در این زمان عنکبوت‌ها باید کنتراست را در برابر بسیاری از زمینه‌های رنگی ببینند.»

در حقیقت این موضوع باب جدید در پژوهش‌های حشره‌شناسی گشوده و به نظر می‌رسد پژوهشگران باید مطالعات بیشتری در رابطه با روان‌شناسی رنگ‌ها در حشرات و اعصاب بینایی آن‌ها انجام دهند زیرا به نظر می‌رسد آن‌ها نسبت به رنگ‌های مختلف، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =