۰ نفر
۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸

در طول تاریخ ،محرم وصفر ،پس از رخداد عاشوراء وشهادت سالار شهیدان وفرزندان ویاران با وفایش ، همواره ماه وروزهای حزن شیعیان ونه ،بلکه مسلمانان ونیز نه، بلکه تمام آزاد مردان وحقً جویان جهان بشریت بشمار آمده ومی آید.

مجالس عزای امام حسین ع از پس روز عاشورای سال ۶۱ هجری ،در آغاز از سوی بانوی بزرگ صحرای کربلا ، یعنی حضرت زینب سلام الله علیها به هنگام حرکت کاروان اسرای آل الله ، در کوفه ودر جای جای مسیر تا شام ، از هر فرصتی بهره گرفته وصدای ساز ودهل وپایکوبی دشمنان وناآگاهان را با سخنرانی های آتشین خود ، به مجلس عزا وگریه تغییر داد.

این سنت پایدار در دوران امامان معصوم علیهم السلام با شدًت هرچه تمامتر زنده نگاه داشته شد وهم اکنون که نزدیک به چهارده قرن از این رخداد تاثر آور وفداکاری عظیم وحماسه شور انگیز عاشوراء که در جهان خلقت ، نظیر نداشته وهمچنان روز به روز بر عظمت وپاسداری آن افزوده می گردد، با دستی الهی ونویدی که پیامبر خاتم ص پس از شرح رخداد عاشوراء به تنها دخت گرامش ودر هنگام تولد امام حسین ع ونبود هیچیک از خاندان آل الله ، در برابر گریه مادر ، به وی نوید داد که حماسه عزا وشور رابر فرزند غریب ومظلومش ، نسلها یکی پس از دیگری باشکوهی هرچه تمامتر تا روز قیامت الهی برپاخواهند داشت.

واین سنت پایدار که عرش الهی وفرشتگان وانبیاء واوصیاء وتمام صالحان از آغاز خلقت جهان ، بر آن اشک از دیده سرازیر کرده وبه سوگ نشسته اند ، همچنان تا کنون ادامه داشته وروز به روز بر گسترده گی وعظمت وشور آن افزوده می گردد.

در این هنگام است که بیرق های سرخ وسیاه وسبز وشعارهای ویژه این ایام ، تمام شهرها وجای جای نه تنها کشورمان را بلکه در تمام جهان ، از دور خود نمایی می کند وچهره کره خاکی ، رنگ وبوی حسینی گرفته ، وسردرب ها ، امامزاده ها ، تکایا ، مساجد وخانه ها ، همه وهمه با این بیرق ها ، آغاز عزای حسینی را به همه ندا می دهند.

در این راستا ، این سنت پایدار را اغلب ،خاندانهای روحانی واصیل ، از قرنها پیش به عنوان حفظ اصالت این عزاداریها ، خود عهده دار آن شده ونسل به نسل ، آن را به فرزندان صالح وخلف اصیل خود ، منتقل کرده وجالب اینکه روز به روز این مجالس از شور وعظمت گسترده تر ، برخوردار می گردد. واین خود سنتی الهی است که از زبان فرستاده خاتمش ص به همه ندا داده شده است!

امشب نیز همچون سنت همه ساله خویش ، در مراسم عزاداری سالار شهیدان که در حسینیه و بیت الشرف حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد رضا نوری شاهرودی ، که از خدمتگزاران مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران بشمار آمده وبیش از سه دهه ، توفیق خدمت در پست های حساسی همچون نماینده مرحوم امام خمینی در کویت ، سفیر ایران در لیبی وکشور عربستان سعودی وچندین پست حسًاس دیگر ، که هم اکنون نیز سفیر فوق العاده وتامً الاختیار جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان را عهده دار است، شرف حضور یافته ولحظاتی که بدون تردید از عمر ما در این مجلس باشکوه بشمار نمی آید را با سوز وگداز بر مصائب سالار شهیدان ، سپری نمودم.

هادی انصاری

حجة الاسلام والمسلمین نوری شاهرودی، فرزند آیة الله حاج شیخ محمد شریف نوری ، که از بزرگ روحانیون دوران خود بشمار آمده وبهره از اساطین علمی واخلاقی دوران خود برده بود وسالها به انجام وظیفه مذهبی وامامت جماعت وتدریس اشتغال داشت.

ایشان همچنین نواده فقیه وفیلسوف مشهور دوران خود ، آیة الله العظمی حاج شیخ نعمت الله دامغانی بشمار می رود که مدارج علمی والایی را از اساتید بزرگ دوران خود ، همچون مرحوم آیة الله زاده کفایی ، فرزند آخوند خراسانی ( صاحب کفایة الاصول ) که امشب ودر این مجلس عزا ، با شگفتی دیدگانم برای نخستین بار ، با دستخطً کتاب کفایة الاصول مرحوم آخوند أعلی الله مقامه الشریف را که در موزه کتابخانه مجلس شورای قرار دارد ، متبرک گردید که جا دارد در این راستا از صدیق ارجمندم ، یادگار مرحوم آیة الله حاج سید هادی روحانی ، یعنی حجة الاسلام والمسلمین حاج سید محمد روحانی که در کنارشان در مجلس قرار داشتم ، ومرا بدین توفیق نائل آوردند ، سپاسگزاری نمایم ، بهره برده ونیز عرفان وسلوک را در محضر مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی ، معروف به نخودکی آموخت.

سپس رو به مجاورت حرم امیر المومنین ع در نجف اشرف نهاده ودر درس نیای بزرگ من ، مرحوم میرزای نایینی ونیز آیة الله آقا ضیاء عراقی شرکت نمود که از این پس بود نامبرده ، از نزدیکان ومشاورین مرحوم آیة الله العظمی ، سید ابو الحسن اصفهانی شد ودر حوزه علمیه نجف اشرف ، سالها به تدریس فقه واصول وفلسفه وپرتو افشانی علمی پرداخت واز رشحات علمی این فقیه ، ستارگان فراوانی در حوزه ، بهره بردند ، وسرانجام نیز در کنار مولای خویش ، ندای حقً را لبیک گفته ودر جوار معشوق خود، امیر المومنین ع بخاک سپرده شد.

نواده این مرد والا ، با بهره از تبار اصیل خود از سویی ونیز بهره گرفتن از حوزه درس اساتیدی همچون مرحوم آیة الله حاج شیخ محمد علی مدرس افغانی که چهره ویژه وجسم کوته اندام او را در حالیکه سیگار از میان دو انگشت او ویا بر لبانش ترک نمی گردید ، را به خوبی در خاطر سپرده ام ، ونیز شهید آیة الله مدنی وجز اینها ، سرانجام بر اثر فشار دولت بعث به ایران هجرت کرده ومدتی را در قم به ادامه تحصیل ، سپری نمود.

بیاد دارم نخستین بار حجة الاسلام نوری شاهرودی را در سال ۱۳۵۴ شمسی ، هنگامی که مرحوم پدرم شهید آیة الله حاج شیخ احمد انصاری به ایران آمده ودر قم ، به بازدید مرحوم آیة الله العظمی حاج میرزا جواد تبریزی رفتیم ، دیدم وچهره او از آن هنگام به نیکی در ذهن من نقش بست ، تا اینکه در سال۱۳۷۵ شمسی ،برای دومین بار هنگامی که از مسجد جحفه مُحرم می گردیدم ، با ایشان که در آن هنگام سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان بودند ، برخورد نمودم که این ارتباط ودوستی از همان هنگام تا کنون ادامه یافته است.

همان گونه که در ابتدای مقال ، عرض نمودم این سنًت پایدار ومجالس عزاداری ، اغلب در خاندانهای اصیل وروحانی ، از نسلی به نسل دیگر به ارث رسیده وهریک ،سعی در هر چه باشکوهتر برگزار نمودن این سنت پایدار کرده واصالت ها وروح این مجالس را با پیروی از سلف صالح خویش که در اصل پیروی از امامان معصوم ع وروش عزاداری آنان می باشد ، محفوظ نگاه داشته ودارند.

در پایان ضمن آرزوی توفیق برگزاری هرچه با شکوهتر این سنت پایدار ، درود وسلام بی پایان خود را بر سالار شهیدان ویاران با وفایش ونیز رهروان این بزرگان خلقت ، نثار نموده وآرزوی زیارت بقع متبرک آنان در دنیا وشفاعتشان در روز محشر را از درگاه الهی برای همه خدمتگزاران وپاسداران این سنت پایدار ، خواستارم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =