شورای نگهبان درخصوص مطالب مطرح شده راجع به اخذ رای پس از ساعت ۲۴ در روز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به وزات کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شورای نگهبان، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، اخیرا طی اطلاعیه ای در واکنش به اظهارات یکی از چهره های سیاسی، با تکرار ادعاهایی درباره اخذ رای در ساعت ۲۴ در روز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نوشته است: " وزیر محترم کشور به استناد ماده(۲۰) قانون انتخابات ریاست جمهوری و بنابر ضرورت و حق قانونی خود اقدام به تمدید پیاپی انتخابات تا ساعت ۲۴ کرد و با توجه به استقبال مردم به روال انتخابات ادوار گذشته تصمیم بر اخذ رای از تمامی افراد حاضر در شعب تا بعد از ساعت ۲۴ بود اما شورای نگهبان با استناد به همان ماده قانونی که اخذ رای بایستی در یک روز (روزجمعه) انجام گیرد و به استناد ماده( ۸ ) قانون فوق الذکر که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری را عام و استصوابی و در همه مراحل می داند، اعلام نمود در صورت تمدیدزمان اخذرای تا روز آینده (بامداد۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ناظرین خود را از شعب فرا می خواند واقدام به ابطال کل آرا و یا آرایی که پس از ساعت ۲۴ اخذ گردیده است می نماید. در چنین شرایطی وزیرکشور جهت صیانت از آرای مردم و جلوگیری از ابطال انتخابات حاضر به پذیرش درخواست شورای محترم نگهبان گردید."

در این خصوص چند نکته شایان ذکر است:
۱- شورای محترم نگهبان در همه ادوار انتخاباتی به وزرای محترم کشور تاکید داشته که اخذ رای بعد از ساعت ۲۴ به جهت آنکه در زمانی فراتر از روز رای گیری انجام می‌گیرد، فاقد اعتبار قانونی است.

۲- در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز در گفتگوهای مرتبط با انتخابات با وزیر محترم کشور بر همین نکته تاکید شده که بعد از ساعت ۲۴ "اخذ رای فاقد اعتبار است." و در این مکالمات هرگز از "ابطال انتخابات" صحبتی نشده است. با رجوع به متن مکالمات با وزیر محترم کشور می توان غیر واقعی بودن بحث ابطال را دریافت.

۳- وزارت محترم کشور بیش از موضوع اخذ رای بعد از ساعت ۲۴ که فاقد اعتبار قانونی است می باید به بررسی مشکل فنی در سامانه احراز هویت و علل تاخیر در آغاز رای گیری در بسیاری از شعب اخذ رای بپردازد که در نتیجه آن بسیاری از مردم در صبح روز انتخابات و وقت قانونی اخذ رای نتوانستند رای بدهند.

۴- چنانکه از مخاطب اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی وزارت محترم کشور، آشکار می شود، به نظر می رسد این واکنش نتیجه فشارهای جریان های سیاسی در آستانه تشکیل کابینه است. انتظار می رود دولت محترم و وزارت کشور، در برابر فشارهای جناح های سیاسی، برخوردی همراه با تدبیر داشته باشند و در مواجهه با این فشارها، با رویکرد فرار از مسئولیت، دیگر نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله شورای نگهبان را متهم نسازند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلیا GB ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    34 1
    شورای نگهبان: نگفتیم رای گیری پس از ساعت ۲۴ در روز انتخابات را باطل می‎کنیم؛ گفتیم فاقد اعتبار است.. خب یعنی چی؟ فاقد اعتبار است یعنی بعدش باطل میکنم .
    • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      1 0
      نه دیگه خیالمون راحت شد که فهمیدیم فاقداعتباراست چون فکرمیکردیم باطل است
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      1 0
      حق همیشه با شورای محترم نگهبان است.استدلال شورای نگهبان واقعا منطقی است.این 12 نفر عصاره ملت هستند.ا
  • بدون نام ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    2 0
    سخنگوي محترم فرق ابطال انتخابات در حوزه اي كه راي گيري پس از ساعت بيست و چهار را داشته و عدم اعتبار را معني و تفسير نمايد تا براي ما مفهوم باشد مگر صندوق راي گيري قبل و بعد از ساعت بيست و چهار تفكيك شده بوده كه يكي را بي اعتبار دانست خود اين موضوع ميتوانست موجب فتنه اي در كشور شود
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    1 0
    الان باطل میکنیم با فاقد اعتبار چه فرقی میکنه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      1 0
      خدایی این فرق رو نمیدونی یا طنز بود سوال؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    25 1
    گفتیم فاقد اعتبار است...
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    31 1
    چه فرقی داره
    • بی نام A1 ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      1 0
      شانس آوردیم که دولت رای گیری را متوقف کرد وگرنه همه صندوق های حوزه هایی که بعد از ساعت 12 رای گیری کرده بودند را باطل می کردند. فرقش اینه.
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    1 0
    واقعا وزارت کشور درایت به خرج داد وگرنه انتخابات را برای اینکه روحانی رای نیاره باطل می کردن.
  • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    1 0
    چرا شورای نگهیان که رای گیری بعد از ساعت 24 را فاقد اعتبار می داند جواب آقای رئیسی را نمی دهد؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    1 0
    نص صریح قانونه. اگه مشکلی هست باید قانون رو با طرح یا لایحه ای اصلاح کنن. نباید توپ رو تو زمین همدیگه شوت کنن.
  • بی نام US ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    1 0
    کسی هم نگفت که شما گفتید باطل می‌کنید؛ گفتند اگر تمدید می‌کردیم امکان داشت شورای نگهبان تمام آرا را باطل کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    1 0
    شورای محترم نگهبان در همه ادوار انتخاباتی به وزرای محترم کشور تاکید داشته که اخذ رای بعد از ساعت ۲۴ به جهت آنکه در زمانی فراتر از روز رای گیری انجام می‌گیرد، فاقد اعتبار قانونی است.