جانشین قرارگاه ثارالله گفت: می‌خواهیم از عراق غرامت بگیریم اما سازمان ملل متأسفانه این مسئله را مثل کویت اجرایی نکرد.

امید کرمانی‌ها: ۳۰ سال از سال‌روز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ گذشت اما ابهامات و سئوالات جامعه به ویژه نسل جوان هم‌چنان درباره این موضوع وجود دارد که بالاخره جنگ با قدرت نظامی پایان یافت یا با رایزنی‌های دیپلماتیک. محمداسماعیل کوثری گفت: وضعیت جنگ را صحنه نبرد مشخص کرد. از آن طرف دیپلماسی نیز در ۸ سال دفاع مقدس تا حدی فعال بود اما نه به صورت کامل.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با سردار کوثری را در ادامه بخوانید:

دو دیدگاه درباره پایان جنگ وجود دارد، یکی آنکه جنگ از مسیر دیپلماسی خاتمه یافت و دوم آنکه قدرت نظامی ایران عاملش بود، نظر شما چیست؟
آن موقع چنین بحثی وجود نداشت و این روزها مطرح می شود. وضعیت جنگ را صحنه نبرد مشخص می کرد. از آن طرف دیپلماسی نیز در ۸ سال دفاع مقدس تا حدی فعال بود نه به صورت کامل. در واقع موقع پذیرش قطعنامه وقت بیشتری گذاشتند.

پس می فرمایید جنگ از راه نظامی به پایان رسید؟
بله، آمریکا، اسرائیل، انگلیس، شوروی، سازمان ملل و کشورهای منطقه می خواستند شکست ایران را در مقابل عراق ببینند ولی چون نتوانستند به خواسته خود برسند و قدرت نظامی ایران را مشاهده کردند؛ قطعنامه ۵۹۸ را پیشنهاد دادند.

آقای هاشمی در پایان جنگ چه نقشی ایفا کرد، آقای هاشمی روایتی دارد و می گوید «محضر امام رفتم و گفتم نظامیان یکسری نیازهایی دارند اما دولت بودجه لازم را برای تأمین آن نیازها ندارد» در واقع بعد از این صحبت آقای هاشمی بود که امام پذیرفت ایران نیز قطعنامه ۵۹۸ را امضا کند، آیا این طور بود؟
قسمت عمده اش این بود. آقای هاشمی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا نظر مسئولان دیگر را جمع کرد و یکجا خدمت حضرت امام گفت، وضعیت صحنه نبرد را نیز تشریح کرد و حضرت امام بنا به نظراتی که مسئولان به او دادند تصمیم گرفت.

برخی مخالفان آقای هاشمی می‌گویند که او در پذیرش قطعنامه خیانت کرد آیا این طور است؟
آقای هاشمی کسانی که اطرافش بودند می گفتند «جنگ جنگ تا پیروزی» یعنی با یک پیروزی می شد به جنگ پایان داد، در صورتی که حضرت امام می فرمود «جنگ جنگ تا دفع فتنه». در واقع بحث اینجاست. حالا آنها که بحث خیانت را مطرح می کنند، باید از خودشان پرسید.

چرا ایران از عراق غرامت نگرفت؟
می خواهیم از عراق غرامت بگیریم اما سازمان ملل متأسفانه این مسئله را مثل کویت اجرایی نکرد. این نشانه دوگانه برخورد کردن اعضای شورای امنیت سازمان ملل است که نسبت به ایران به صورت دیگری برخورد می کنند والا در آنجا آمد که باید خسارت هم به ایران پرداخت شود. در واقع اخذ غرامت پیگیری شده ولی به نتیجه ای نرسیده است. البته عراق در زمان صدام تعداد قابل توجهی هواپیمای جنگی داخل ایران آورد و این هواپیماها در ایران باقی ماند که در اصل خودش غرامت خیلی قابل توجهی بود. از طرفی بعد سقوط صدام، مردم عراق با مردم ایران در یک جهت و یک راستا بر علیه استکبار جهانی حرکت کردند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790509

برچسب‌ها