تابوی سوال از رئیس جمهور در حال شکسته شدن است و دیگر کسی نمی‌گوید رئیس جمهور مبرا از هرگونه سوال و پاسخ است اما یک نکته هنوز مبهم است و آن اینکه این سوالات و پاسخ‌های احتمالی در تغییر شرایط موجود چه تاثیری دارد؟

محمد قمی*

سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد و حسن روحانی باید درطول یک ماه آینده به مجلس بیاید و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. هرچند این مسئله یک حق طبیعی است و جایگاه نظارتی قوه مقننه ایجاب می‌کند برای کنترل شرایط، از همه ابزار خود استفاده کند اما یک سوال در اذهان باقی می ماند که این پرسش از رئیس جمهور چقدر می‌تواند مشکلات امروز را مرتفع کند؟  آیا حلال مشکل اقتصادی است؟ آیا می تواند آبی باشد بر آتش سیاست؟ باید گفت قطعا این سوال نمی تواند این مشکلات را حل کند و تنها عاملی است برای شفافیت بیشتر. مضاف برآنکه نمایندگان با توسل به این سوال تا حدودی خود را از وضعیت پیش آمده مبرا می‌کنند و می توانند در حوزه انتخابیه عنوان کنند هرانچه از دستشان برمی آمده انجام داده اند و حتی سوال از رئیس جمهور را برای رسیدن مردم به آرامش در صحن علنی مجلس کلید زدند؛ به عبارت دیگر انها زبان توجیه پیدا می کنند که ما تا حد امکان به وظیفه خود عمل کردیم.

البته جا دارد بر این نکته بار دیگر پای بفشاریم که سوال از رئیس جمهور نه تنها اشکالی ندارد بلکه نص صریح قانون اساسی است که رئیس قوه مجریه و وزرا باید در برابر مجلس پاسخگو باشند و هر زمان که نمایندگان مجلس اراده کنند می توانند از انها سوال کنند و اعضای دولت نیز باید به سوالات پاسخگو باشند. هرچند ساز و کار پرسش و پاسخ درباره رئیس جمهور و وزرا متفاوت است اما درباره لزوم پاسخگویی هیچ تفاوتی وجود ندارد. با همه این تفاسیر امیدواریم این سوال مقدمه ای باشد برای آنکه اگر خلایی در این میان وجود دارد و یا اموری مورد غفلت قرار گرفته است مرتفع شود و راه برای گشایش های اقتصادی و معیشتی مردم باز شود.

نکته دیگری که گاه در فضای رسانه ای مطرح می شود قیاس میان سوال از روحانی و سوال از احمدی نژاد است. لازم است  از کسانی که این قیاس در تفسیر شرایط موجود انجام می دهند پرسید آیا در قانون اساسی درباره اینکه سوال از رئیس جمهور به اینکه شخص رئیس دولت چه کسی باشد اشاره ای شده است؟ وقتی پاسخ منفی است یعنی همه این قیاس ها از اساس بی معنا است مضاف برآنکه در عالم خارج از ماده و تبصره ما تفاوت عملکرد بسیاری را مشاهده می کنیم لذا وقتی میان سوال از روحانی و سوال از احمدی نژاد قیاسی صورت می گیرد خواه نا خواه وزن این عمل تقلیل پیدا می‌کند.

* نماینده مجلس شورای اسلامی

29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    1 0
    من سواد لازم و ديدگاهي در مقابل نظرات اين نماينده محترم مجلس ندارم ولى اينگونه حس ميكنم كه استيضاح اقاى ربيعى پيش زمينه اى بود براى اينده بسيار نزديك حضور و پاسخكويي رياست محترم جمهورى در مجلس محترم الله اعلم بحقايق الأمور ٩٧/٥/١٨