برای رسیدن به شرایط منطقی و مناسب، روحانی باید یکسری اقدامات داخلی، خارجی و منطقه‌ای انجام دهد. در روحانی این توان وجود دارد که اقدامات خود را جدی پیگیری کند و عزم کلان حاکمیت را برای برون‌رفت از این بحران ایجاد کند.

عبدالله ناصری*

رئیس‌جمهوری در زمان مذاکرات با گروه 1+5 و موضوع برجام توانسته بود انسجام و پیوستگی در تمامی سطوح حاکمیت ایجاد کند؛ که در آن زمان بسیار مثبت و مؤثر بود و اکنون در شرایط فعلی باید برای شکل‌گیری انسجام برای ساماندهی اجتماعی و اقتصادی کشور اقداماتی صورت بگیرد که روحانی نیز بر این اتحاد تأکید دارد.

شرایط کنونی کشور خطیرتر از زمان قبل از برجام و تحریم‌های آن زمان است. تحریم‌های اقتصادی جدیدی وضع‌شده است و به‌تبع آن بحران‌های جدید شکل می‌گیرد؛ از سویی دیگر جامعه وارد چالش‌های جدی شده است. رئیس‌جمهوری بی‌شک قبول دارد که اعتراضات مدنی اگرچه گاهی همراه با شعارهای ساختارشکنانه است به هر صورت اعتراض درون کشور است و باید شنیده شود و موردتوجه قرار گیرد. لذا اگر رئیس‌جمهوری رویه‌ای که در زمان مذاکره با 1+5 و مذاکرات برجام داشت پیشه کند و مقدمات آن را فراهم کند بی‌شک از بحران کنونی خارج خواهیم شد.

سیاست‌ها و صحبت‌های روحانی نشان‌دهنده عزم دولت برای شکل‌گیری این اجماع است. برای رسیدن به شرایط منطقی و مناسب، روحانی باید یکسری اقدامات داخلی، خارجی و منطقه‌ای انجام دهد. در روحانی این توان وجود دارد که اقدامات خود را جدی پیگیری کند و عزم کلان حاکمیت را برای برون‌رفت از این بحران ایجاد کند. صحبت‌های رئیس‌جمهور اگر به‌صورت جدی پیگیری شود و پشتوانه اجرایی داشته باشد باعث امیدوار شدن مردم خواهد شد. اگر این اتفاق رخ ندهد فضای جامعه را ملتهب‌تر از پیش خواهد کرد.

دولت با مشکلات و بحران‌هایی روبه‌رو است که جامعه از آن بی‌خبر است. مردم ایران باید به شرایط بحرانی کشور و فشارهایی که بر دولت وارد می‌شود آگاه باشند. من به‌عنوان یک کنشگر از رئیس‌جمهور سؤال دارم که عقبه آتش زدن سفارت عربستان که باعث شد ایران وارد دوره جدیدی از روابط منطقه‌ای شود چه کسانی بودند؟ بی‌شک رئیس‌جمهور از عاملان آن و عقبه آن باخبر است. بخشی از بحران‌های اقتصادی اخیر در بیرون از دولت و در نهادهای موازی و قدرتمند شکل‌گرفته است. روحانی باید دست‌های پشت پرده را افشا کند و مردم آگاه شوند که چه کسانی بحران‌ها را ایجاد می‌کنند.

تحول فضای سیاسی و اجتماعی اتفاقاتی را در کشور رقم می‌زند و دستاورد اقتصادی را بیشتر خواهد کرد؛ اما ظاهراً آقای روحانی و دولتمردان او به این جمع‌بندی نرسیدند که خیلی از مسائل و نابسامانی‌های اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی و اجتماعی دارد. اگر دولت از ابتدا می‌توانست با انتصاب یک وزیر همسو با گفتمان انتخاباتی آقای روحانی در وزارت کشور، توسعه سیاسی را شکل دهد، امروز شاهد این اتفاقات اقتصادی نبودیم. در چند سال عقب‌ماندگی در حوزه توسعه سیاسی، حتماً تأثیرات اقتصادی خود را دارد. روحانی باید تکلیف خودش را با کسانی که معترض به گرانی و بیکاری هستند مشخص کرده و با آن‌ها گفت‌وگو کند. باید بپذیریم که حرکات اخیر در کشور نیز مانند دی‌ماه ۹۶، ریشه داخلی دارد و تا مسائل داخلی حل نشود، بازهم شاهد اتفاقات مشابه در کشور خواهیم بود.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    0 6
    تنها راه برون رفت تشكيل دولت يكدست و همسو با روحاني است. و همچنين حمايت قاطع از دولت در راستاي شعارهاي انتخاباتي و حذف نهادهاي موازي ,....ر تصميم گيريها