۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۶

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان شخصیت روحانی دلسوز و خیرخواه طلبه‌ها و حوزه می‌گویم متأسفانه گاهی بعضی مسائل پیش می‌آید که به حساب همه طلبه‌ها گذاشته می‌شود.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده‌هریسی درباره مواضع صریح آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی در محکومیت تجمع اعتراضی برخی طلاب علیه دولت، به خبرآنلاین گفت: روز تجمع در حوزه انتخابیه‌ام بودم، مردم مراجعات زیادی داشتند بنابراین در جریان جزئیات اخبار وقایع آن روز قرار نگرفتم اما به استناد نظر امام و رهبری می گویم که بدون نظر و اجازه مراجع نباید در حوزه علمیه این کارها انجام شود.

وی با بیان اینکه حرمت مراجع باید حفظ شود، افزود: مراجع کسانی هستند که وقتی زمان انقلاب حرفی می زدند، تمام مغازه های بازار بسته می شد و مردم قیام می کردند. با نظر مراجع و در رأس آنها حضرت امام (ره) بود که انقلاب پیروز و نظام اسلامی تأسیس شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه صاحب دارد، یادآور شد: اگر قرار به برگزاری تجمعی در حوزه علمیه است، حتما باید نظر استمزاجی مراجع گرفته شود. چرا برخی بدون مشورت و اطلاع مراجع چنین کاری انجام دادند؟ این کار گناه کبیره است چون نظم حوزه به هم می خورد و حرف مراجع از ارزش و اعتبار می افتد.

وی افزود: موضعگیری های مراجع نشان می دهد که آنها با این تجمع مخالف بودند و می خواهند نظم حوزه حفظ شود. اگر هر سلیقه ای براساس نظر خودش کاری انجام دهد، طبعا طرف دیگر هم اقدام متقابل می کند. این اتفاق انعکاس بدی در جامعه خواهد داشت، ضمن آنکه انسجام حوزه نیز از هم می پاشد.

کجای کشور ما بهار و گلستان است؟
هاشم زاده هریسی با بیان اینکه کشور مشکلات دارد اما همه به اندازه خود در ایجاد این مشکلات سهیم و مقصر هستند، اظهار کرد: درست است که هرکس مسئولیت بالاتری دارد تقصیرش بیشتر است اما اگر تمام تقصیرها را به گردن یک نفر یا یک جناح بیاندازیم، آن وقت نمی توانیم حقیقت مشکل را تشخیص بدهیم بنابراین نسخه اشتباه خواهیم نوشت و این اتفاق نتیجه بدتر و خطرناک تر می دهد.

وی ادامه داد: کجای کشور ما بهار و گلستان است؟ پس به این سادگی نیست که چند طلبه به تشخیص و فکر خود جنجال درست کنند تا کارها درست شود. این تشخیص کجا کارشناسی شده است؟ همه ما باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور را اصلاح کنیم.

تجمع برخی طلاب در مدرسه فیضیه قم

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شعارهای تهدیدی و اهانت آمیز همچون «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» گفت: به خدا این صحبت های غیرکارشناسی، افتراها و شکستن حرمت ها گناه کبیره است. انسان باید از طرح حرف ها و شعارهای غیرکارشناسی بترسد.

یکی از مشکلات ما جزم گرایی است

هاشم زاده هریسی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما جزم گرایی است. جزم گرایی یعنی هر کس فقط دیدگاه خود را عین حق و حقیقت اسلام و انقلاب بداند؛ این خطرناک است. هرکسی می خواهد حرفی بزند باید در صحت آن شک و تردید کند و با ذهن خالی از مواضع جناحی و سیاسی برود و تحقیقات بیشتری انجام دهد.

وی افزود: اگر طلبه تظاهرات کند، آن وقت همین بهانه شکل گیری تظاهرات در سراسر کشور می شود. در این حالت دیگر شعارها مرز نمی شناسد، همه گونه افراد وارد می شوند و بدترین شعارها را سر می دهند. پس باید تجمعات طلبه ها حساب و کتاب داشته باشد. اگر مراجع و اساتید حوزه راضی نباشند، آثار خوبی نخواهد داشت.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:
رحیم‌پور در فیضیه چه گفت که واکنش مراجع را در پی داشت؟
انتقاد شدید آیت‌الله مکارم‌شیرازی در مورد تجمع قم
واکنش آیت‌الله نوری‌همدانی به حادثه فیضیه
واکنش سپاه به بیانیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی/ همکاری و کمک به دولت فریضه‌ای غفلت‌ناپذیر است
جامعه مدرسین: ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد شد
کدام رسانه‌ها بیانیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی را ندیدند؟
آیت‌الله بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری: ناخواسته با شعارشان گفتند ماجرای استخر کار خودمان است

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =