ایرنا نوشت: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید با حضور در جناح شرقی این ائتلاف، برای دفاع در برابر روسیه آماده شود.


به گزارش شنبه نشریه پولیتیکو، وی در آستانه اجلاس سران ناتو در بروکسل با اشاره به اینکه چالش های مطرح برای این ائتلاف نظامی، در سال های اخیر تغییراتی کرده است، یادآور شد که با توجه به الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه و تحرکات مسکو در شرق اوکراین، تمرکز بیشتر بر دفاع از ائتلاف ناتو، حائز اهمیت است.

صدراعظم آلمان ضمن اشاره به تمایل غرب برای برقراری روابطی مسئولانه با روسیه، یادآور شد به همین دلیل، به مذاکرات در شورای ناتو - روسیه ادامه خواهیم داد، اما در آن واحد، این ائتلاف باید عزم راسخ خود برای حمایت از ما را به اثبات رساند.بیم آن می رود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با حضور در اجلاس سران ناتو، درصدد تضعیف هرچه بیشتر این ائتلاف برآید. 

ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قرار است 25 تیرماه در هلسینکی فنلاند دیدار کنند و این نگرانی وجود دارد که ترامپ اقداماتی غیرهماهنگ با ناتو را در پیش گیرد. در سطحی گسترده انتظار می رود که ترامپ در اجلاس ناتو در بروکسل همچون گذشته کشورهای دیگر از جمله آلمان را در زمینه عمل نکردن به تعهداتشان برای پرداخت هزینه های نظامی و دفاعی مدنظر ائتلاف ناتو به باد انتقاد گیرد.

آلمان درحال حاضر 1.24 درصد از تولید اقتصادی اش را صرف هزینه های نظامی می کند و قصد دارد این مبلغ را در سال آینده به 1.31 درصد افزایش دهد.اگرچه ثروتمندترین کشور اروپا، هزینه های نظامی اش را برای چهار سال افزایش داده، مجموع هزینه های آلمان همچنان کمتر رقم تعیین شده در نشست سال 2014 ناتو در ولز است، اجلاسی که در آن توافق شد که کشورهای عضو ظرف 10 سال، دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های دفاعی کنند.

در همین حال، مرکل و وزیر دفاع دولت وی هفته گذشته اعلام کردند که آلمان متعهد است 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی اش را تا سال 2024 به هزینه های نظامی اختصاص دهد و پس از آن، به هدف دو درصدی دست یابد.

2323 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =