افشاگری نماینده پارلمان عراق از عوامل بحران بصره/ پای یک کنسولگری در میان است

تسنیم نوشت: یک نماینده استان بصره در پارلمان عراق از نقشه بزرگ و خطرناک از پیش طراحی شده کنسولگری آمریکا برای ویران کردن بصره و ایجاد درگیری در درون آن خبر داد و گفت: بخش بزرگی از مسئولیت این امر بر عهده حیدر العبادی نخست وزیر عراق است.

 فالح الخزعلی نماینده استان بصره در پارلمان عراق گفت: تظاهرات استان بصره در آغاز خود خواسته های مشروع و واقعی را با خود به همراه داشت و ما همه آنها را تایید می کنیم اما انحراف حاصل شده در آن و نفوذ افراد خرابکار و نفوذی که با آتش زدن مقرهای حزبی و کنسولگری ایران و نهادهای دولتی همراه بود، سوالات زیادی را برای ما مطرح می کند. این اقدام طرحی از پیش تعیین شده برای ویران کردن بصره بود.

وی افزود: هدف قرار دادن مقر الحشد الشعبی و رفتن به بیمارستان محل بستری زخمی های الحشد و آتش زدن تصاویر شهدا بیانگر وجود نقشه ای بزرگتر و خطرناکتر است.

الخزعلی گفت: کنسولگری آمریکا به همراه برخی از سازمان های جامعه مدنی مسئول کامل حوادث و رویدادهای جاری بصره است که همراه با کوتاهی دولتی است که نخست وزیر درخصوص بخش بزرگی از آن مسئول است.

وی تصریح کرد: کسانی که این اقدامات را انجام دادند، توطئه گرانی هستند که نماینده بصره یا اهالی واقعی آن به شمار نمی روند و می خواهند درگیری در درون جامعه ایجاد کرده و همبستگی ملی در درون این استان را از هم بپاشند.

این نماینده عراقی گفت: دلایلی داریم که نشان می دهد کاری سیاسی در بصره انجام شد و در تظاهرات نفوذ کردند و طرف های امنیتی باید مسئولیت پذیر بوده و کنترل امنیت این استان را حفظ کنند.

شهر بصره در ماههای اخیر شاهد تظاهرات در اعتراض به کمبود خدمات عمومی و در صدر آنها آب شرب و برق بوده است. به گفته مقامات عراقی، گروهی عناصر خرابکار با نفوذ به درون تظاهرات مسالمت آمیز آن را منحرف کرده و به خشونت کشاندند. در جریان این روند نیز مقرهای حزبی و سیاسی و دولتی و کنسولگری ایران از سوی این افراد خرابکار آتش زده شد که با موج محکومیت داخلی در عراق و نیز مقامات ایران روبرو شد.

پیشتر نیز سیاستمداران عراقی درباره نقشه عربستان و آمریکا برای برهم زدن روابط بین عراق و ایران از طریق چنین تحرکاتی سخن گفته بودند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =