اگر بلیتی برای برگشت به گذشته شخصی‌تان داشتید به کدام لحظه‌اش می‌رفتید؟

«آن ریسمان گسسته» که نامش برگرفته از غزلی از مولاناست حاصل کار شش اجراگر است که طی پروسه‌ای واکاوانه به یافتن لحظاتی در گذشته شخصی‌شان می‌پردازند که دوست دارند بار دیگر به آن برگردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «آن ریسمان گسسته» نام اثری بود به طراحی و کارگردانی نسیم ریاضی با حضور سعید بهنام‌خانیکی، آزاده بهمنش، پویا پورامین، محسن رستگار، غزل علیاری و مهدخت مولایی که در قالب یک اثر چند رسانه‌ای برای اجرا در گالری طراحی شده بود و در بنیان شارک واقع در شهرک غرب اجرا شد و تولیدکنندگانش در اندیشه اجرای عمومی هستند.

از درگذشت یک دوست در تصادف تا ریسمانی گسسته‌ در غزل مولانا 

نسیم ریاضی در مورد انتخاب نام این اثر به غزلی از دیوان شمس مولوی اشاره کرد که با مطلع «ای گرد عاشقانت از رشک تخته بسته/ وی جمله عاشقانت از تخت و تخته رسته» شروع می‌شود، غزلی که در بیت سومش آمده است «یک ریسمان فکندی بردیم بر بلندی/ من در هوا معلق و آن ریسمان گسسته...».

طراح و کارگردان «آن ریسمان گسسته» که دانش‌آموخته کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره، کارشناسی هنرهای نمایشی با گرایش مطالعات سینمایی و کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی با گرایش کارگردانی فیلم مستند از دانشگاه لومیر فرانسه است در مورد جرقه اولیه تولید این اثر گفت: «فروردین امسال دوستی را در تصادفی از دست دادم که رفتنش باعث شد تا مدت‌ها خود را سرزنش کنم و جوابی برای این سوال که چرا در سه روزی که به پاریس آمده بود وقت بیشتری با او نگذراندم، نداشته باشم.»

ریاضی ادامه داد: «ایده کلی از تلاش برای رفتن به گذشته آمد و این که اگر چنین امکانی وجود داشت و بلیتی برای رفتن به گذشته موجود بود به کدام نقطه از آن می‌رفتید.»



مشاوره گرفتن از یک دکتر فیزیک و تکیه بر ذهنیاتِ شش اجراگر  

این طراح و کارگردان افزود: «من متنی برای «آن ریسمان گذشته» ننوشتم. در قدم اول از دوستی که دکترای فیزیک بود کمک گرفتم برای اثبات علمی این که به هیچ طریقی نمی‌توان به گذشته برگشت و بعد جلسات انفرادی و گروهی با شش اجراگرِ کار شروع شد و از هر کدام آن‌ها خواستم به من و دیگران بگویند اگر بلیتی برای برگشت به گذشته داشتند به کدام قسمت از آن‌چه از سر گذرانده‌اند سفر می‌کردند.»

او ادامه داد: «آن‌چه برای من در مورد این شش نفر مهم بود، نه پرفورمر بودنشان که مولف بودنشان بود. سعید بهنام‌خانیکی، کارگردان است، پویا پورامین آهنگساز، محسن رستگار هنرمند حوزه تجسمی و پرفورمر، غزل علیاری مجسمه‌ساز و پرفورمر، مهدخت مولایی بازیگر و آزاده بهمنش رقصنده. پروسه واکاوانه یافتن لحظاتی در گذشته شخصی این شش نفر که دوست داشته باشند بار دیگر به آن برگردند قطعا دشوار بود اما آن‌ها انسان‌های بخشنده‌ای بودند و سپاسگزارشانم که این اجازه را به من دادند.»



اجرا زیر آسمانی پرستاره

ریاضی در مورد آن‌چه برای اجرای عمومی «آن ریسمان گسسته» نیاز دارد هم گفت: «این اجرا در اصل باید زیر آسمانی پرستاره اجرا شود که چون میسر نیست در اجرای عمومی از آسمان‌نمای سیار استفاده خواهیم کرد. در اجرای جشنواره‌مان هم به آسمان‌نما احتیاج داشتیم اما امکانش برایمان فراهم نشد.»

او ادامه داد: «ما در هر اجرای جشنواره‌مان میزبان 25 نفر بودیم که بین شش پرفورمرمان تقسیم می‌شدند و این تقسیم شدن براساس نظر ما صورت می‌گرفت و نه نظر تماشاگران و تاکیدمان بر این بود که وقتی با یک پرفورمر و یک داستان همراه می‌شوید، بعدی را از دست می‌دهید و این جبر زمان است.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =