۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

یادم می‌آید آن اوایل که برای مادرم تلفن همراه خریده بودیم، تنها می‌توانست دکمه سبز را به سمت راست بکشد و با دیگران گپ و گفتی داشته باشد. بعدها به او یاد دادیم چطور با گوشی موبایلش می‌تواند پیام کوتاه بزند.

یک وقت‌هایی مسیج می‌زد :« سلام مامان، من در حال استراحت هستم، لطفا صدا نکن.» بعدها که تلگرام، اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن‌ها موجود شدند و او هم کار با آن‌ها را یاد گرفت، زبان رسمی‌اش هم کمی تغییر کرد. یک وقت‌هایی موبایل را دستش می‌گرفت و تماس ویدیویی با تنها دوستش در آمریکا برقرار می‌کرد. می‌گفت این تلفن من را از تنهایی نجات داد. این فقط مادر من نبود، صدها زن در سراسر جهان بودند و هستند که با خرید موبایل زندگیشان متحول شد.

تلفن همراه، در کشورهای در حال توسعه آفریقایی و آسیایی اولین و تنها ابزار ارتباطی است که باعث می‌شود زنان با کمک اینترنت به خدمات حیاتی دسترسی پیدا کنند. یک زن اوگاندایی می‌گوید:« همسرم به من اجازه داده است در طول هفته فقط یک یا دو بار از کشور برای دیدن خانواده‌ام از کشور خارج شوم. حالا با استفاده از تلفن همراهم، هر زمان که بخواهم می‌توانم از حالشان باخبر شوم و گویی دارم با آن‌ها زندگی می‌کنم.»

 با این حال نتیجه یک تحقیق در کشور انگلستان نشان می‌دهد 21 درصد زنان در کشورهای جهان سومی، کمتر از مردان به تلفن‌های همراه دسترسی دارند. این پژوهش می‌گوید علت این دسترسی کمتر می‌تواند نارضایتی مردان از داشتن تلفن همراه برای همسرانشان یا عدم استقلال مالی زنان باشد. همچنین این پژوهش می‌گوید از بین 10 زن، 9 نفر از آن‌ها با در دست داشتن تلفن‌های همراه، احساس امنیت بیشتری می‌کنند. در حقیقت، مالکیت گوشی‌های هوشمند برای زنان، به آنان خدماتی از قبیل دسترسی به آموزش، بهداشت، تجارت و فرصت‌های شغلی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال زنان در گوشه‎ کنار، با خرید موبایل توانستند شبکه‌های ارتباطی با یکدیگر شکل دهند و در این شبکه‌ها از هر دری سخن بگویند. این‌ها تنها تاثیرات مثبت داشتن موبایل برای زنان نیست. استفاده از تلفن همراه باعث رشد سلامت عمومی در میان زنان نیز شده است. این روزها شبکه تلگرام و وجود انواع کانال‌های پزشکی یا اطلاعات عمومی در آن، اطلاعات مختلفی به زنان در خصوص سلامت روانی و جسمی و غیره ارائه می‌دهد. یکی از زنان در این خصوص به ما می‌گوید:« رمز موفقیت من، آشنایی با کانال تلگرامی یکی از روانشناسان معروف بود. شب‌ها که کار منزل تمام می‌شود، وارد کانالش می‌شوم و مشکلات زنان دیگری را که با او تماس گرفتند، می‌خوانم. خیلی از این مشکلات، درگیری‌های من هم است.» از سوی دیگر اپلیکیشن‌هایی مخصوص زنان در کافه بازار نیز موجود است. مثلا اپلیکیشنی به نام دانستنی‌های پزشکی، نکات ارزشمندی در مورد بیماری‌های سرطانی، قلبی یا سلامت جنسی به زنان می‌گوید که ممکن است نیمی از آن‌ها به دلایلی از قبیل نداشتن پول یا وقت کافی به دلیل داشتن فرزند، نتوانند به پزشک مراجعه‌کنند.

خرید موبایل حالا به یکی از اصلی‌ترین نیازهای زنان در دنیای مدرن تبدیل شده است. قیمت تلفن‌های همراه بستگی به انواع مختلف و شرکت‌های سازنده آن دارد. مثلا در سایت دیوار قیمت یک دستگاه گوشی سامسونگ ای5 طلایی، یک میلیون و 220 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین تلفن همراه دیگری در همین مارک اما در مدل جی 5، 510 هزار تومان در این سایت به فروش می‌رسد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755949