۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
روسیه، ترکیه، ایران!

این روزها و به ویژه در اخبار کشور خودمان از سه قدرت منطقه؛ یعنی روسیه، ترکیه و ایران سخن می رود و از اینکه ایران هم به عنوان یک قدرت منطقه در حل مسائل سیاسی منطقه نقش آفرین است بحث می شود و به راستی که توصیه ها و خط مشی سیاسی ایران هم مؤثر و ارزشمند است. اینکه این سه کشور با هم باشند امری مطلوب است به شرط اینکه توازن قوا هم به لحاظ سیاسی و هم اقتصادی و فرهنگی وجود داشته باشد. اگر غیر از این باشد دچار توهم شده ایم!

به لحاظ سیاسی الحق و الانصاف ایران هم نظر دارد و هم نقش دارد و این مایه غرور و افتخار است. اما وقتی نوبت به مسائل فرهنگی و اقتصادی می شود آیا چنین برداشتی وجود دارد؟

روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق خیلی اوضاعش خراب بود و ارزش ملی آنها به شدت پائین آمده بود اما حالا به نظر می رسد در این مدت خود را باز یافته است و به عنوان قدرتی در حد همان شوروی سابق در آمده است؟ من وقتی مجدداً پوتین برای چهارمین دوره به ریاست جمهوری انتخاب شد به مصاحبه بعضی رأی دهندگان دقت کردم می گفتند که وی به روسیه اقتدار بخشیده است.

ترکیه با این همه فراز و نشیب ها و شعار کودتا وقتی اردوغان سخن می گوید از اقتدار کشورش حرف می زند. البته ظاهر قضیه نشان می دهد که اردوغان هم با امریکا و هم با اروپا میانه خوبی ندارد!! این کشور با آنکه نفت ندارد دارد با سیاست های اقتصادی، خودش را دارد به 20 کشور بزرگ اقتصادی دنیا نزدیک می کند. وقتی شما به کشور های اطراف ایران بروید فروشگاهها مملو از اجناس ترک است. آیا این مربوط به دولت ترکیه است؟ مربوط به مردم آن است ویا مربوط به هر دو؟ طبعا همکاری و هماهنگی دولت و ملت در این زمینه نقش به سزایی دارد.

وقتی بر اساس آمار های رسمی، فقط 10 میلیارد دلار در سال 96 هتلهای ترکیه از پول ایران سرشار شده اند؛ نشان از چه دارد؟ از قدرت جذب گردشگری ترکیه؟ از بی عرضگی ما؟ از بی تفاوتی ملت ما به کشورشان؟ همه این ها و یا عوامل دیگری در این زمینه تأثیر دارد. این چه وضعیتی است که بر ما حاکم است که نه دولت از این قضیه احساس رنج می کند و نه ملت از آن متأثر. هم دلار ایران را می برد، هم تو سر جنس داخلی ما می زند، و این ملت ما گویی خوابند. واقعا خود زنی می کنند و نمی فهمند.

ما چوب دوسر طلا شده ایم هم ارز می دهیم و هم عِرض و آبرو! اجناس آنها را وارد می کنیم و فرهنگ هم که جای خود دارد. مارا چه شده است که هویت خود را فراموش کرده و همواره از موضع ضعف حرف می زنیم. ملت هم از موضع ضعف عمل می‌کند. همین سفرهای خارجی و پذیرش انواع تحقیر برای گرفتن ویزا و امثال آن در درب سفارتخانه های خارجی در داخل و یا خارج از کشور! از نمونه‌های بارز آن است. ملتی که چنین شد دولتش هم ضعیف می شود اگر چه دولت در ضعیف کردن ملت نقش بزرگی دارد!

ما در چند حوزه علمی و فنی نشان دادیم که می توانیم، پس چرا در امور اقتصادی علل آن را به خوبی بررسی نمی کنیم؟. آیا دولت در این زمینه مقصر است و یا این بخش خصوصی است که نمی تواند رقابت کند و یا در جمع آوری و ساماندهی اطلاعات ضعیف است و یا قدرت چانه زنی ندارد و یا زمان را رعایت نمی کند و یا کیفیت اجناس ویا بسته بندیش خوب نیست و یا...

در بازار قطر و روسیه با همه فرصت هائی که داشتیم موفق نبودیم و امتحان خود را خوب پس ندادیم و به نظر می رسد خیلی غصه هم نمی خوریم چون دنبال حل مشکل نیستیم. و هم اکنون عراق و افغانستان در اختیار ماست و سؤال این است که آیا به خوبی ما توانسته ایم جای پا خود را دست کم برای دهسال در آن کشورها باز کنیم؟

سهم ما در بازار های روسیه با این وسعت و با توجه به تحریم هایی که از جانب امریکا و غربیها علیه آن می شود فرصت بسیار خوبی است که دیگر ممکن است به دست نیاید.

این واقعا ذلت است که ما نتوانیم از این فرصت های طلائی استفاده کنیم. هر چند در امور سیاسی و نظامی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

از ترکیه یاد بگیریم که چگونه هم جنس خود را در بازار ما به فروش می رساند و هم تا می تواند جلب توریست می کند و هتلهای خود را با ایرانی ها پر می کند و هم در صحنه سیاسی با قدرت عمل می کند. آخر شما را به خدا رحمی. ملت و دولت هر دو باید به فکر باشند و این خفت و خواری را بر خود نپسندند.

اقتصاد بسیار مهم است. این همه بحث های تلویزیونی گذاشته می شود به اندازه یک جو عمل ارزش ندارد. دو صد گفته چون نیم کردار نیست. عمل کنندگان اصلی دولتیان هستند. اگر آن ها صادق باشند ملت هم توانمندی خودش را نشان خواهد داد.

جالب است که در بحثیکه در شب سوم اردیبشت در شبکه 2 در باره تعرفه بود یکی از نمایندگان مجلس می گفت این در آمدی که از تعرفه به دست می آید به جای اینکه در جهت توسعه صادارت صرف شود ما آن را به کسانی می دهیم که خود مانع توسعه صادرات می شوند و این نشان از ناهمانگی و یا غرض ورزی در امور اجرایی است!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =