باشگاه خبرنگاران نوشت:جانشین قرارگاه ثارالله سپاه گفت: اگر آن قولی که در برجام داده شده تا تحریم‌ها برداشته شود، عملی نشود چیزی در برجام نمی‌ماند که دست ایران را بگیرد.

اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از کشورهای اروپایی برای اجرای تعهداتشان در برجام ضمانت‌نامه اجرایی گرفت اظهار کرد: ما در سال های گذشته چندین بار با همین کشورهای اروپایی که آمریکا نیز در کنار آنها بود مذاکره کردیم و اگر نتیجه‌بخش بود باید تاکنون نتیجه آن را می‌دیدیم.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه با بیان اینکه اروپایی‌ها باید به تعهدات خود پایبند می‌بودند، تصریح کرد: آنها نباید اجازه می‌دادند آمریکا پس از بدعهدی‌های خود در برجام به این شکل عمل کند و از برجام خارج شود.

وی ادامه داد: وقتی در مقابل این رفتار آمریکا؛ اروپایی‌ها هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندادند و در مسیر ایالات متحده حرکت کردند، نباید تصور کنیم که به ما تضمین خواهند داد؛ به هیچ وجه چنین موضوعی عملی نخواهد شد.

کوثری با بیان اینکه اگر اروپایی‌ها تضمینی هم بدهند دست آمریکا را برای انجام اقدامات بیشتر باز خواهند گذاشت، افزود: آمریکا عضو شورای امنیت سازمان ملل است و حق وِتو دارد؛ شاید دیگر لازم نباشد توافق هسته‌ای برای تصویب به شورای امنیت سپرده شود، اما آمریکا با سوءاستفاده از حق وِتو خود موضوع را به نحو دیگری بهم خواهد زد.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه ادامه داد: فضا برای مذاکره آماده شده بود و با همین مذاکرات هزینه‌های زیادی به کشور ما تحمیل شد و فناوری هسته‌ای کشورمان از بین رفت، حال چگونه برخی‌ها می‌گویند دوباره با همین کشورها مذاکره کنیم و تضمین بگیریم.

وی بیان کرد: مطمئن باشید کشورهای اروپایی از قبل به آمریکا تضمین دادند که به جمهوری اسلامی ایران تضمین اجرایی نمی‌دهند و معتقد هستم کشورهای اروپایی با همین روش مدتی جلو خواهند رفت و در این بین فقط ملت ایران خسارت خواهند داد.

کوثری با اشاره به اظهارات فدریکا موگرینی که گفته بود نمی‌توان برای دادن تضمین اجرایی به ایران صحبت کرد؛ در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات را می‌توان عقب‌نشینی اروپا برای ندادن تضمین اجرایی به تهران دانست، گفت: اروپایی‌ها شاید در حرف، دادن تضمین به ایران را مطرح کنند، اما در عمل هیچ وقت به این حرف خود پایبند نخواهند بود؛ اروپایی‌ها چندین بار صحبت‌های این چنینی داشتند، اما ما در عمل دیده‌ایم که خلاف آن عمل کردند.

وی درباره رویکرد مسئولان کشور در صورت عدم تضمین تعهدات در برجام توسط اروپایی‌ها اظهار کرد: ما هیچ وقت برهم زننده برجام نبوده و نیستیم، بلکه به آن عمل کردیم، پس باید راه خود را که پیش از برجام می‌رفتیم، برویم و تصمیم درست را بگیریم تا آنها بفهمند باید به تعهدات خود در توافقی که برای آن وقت و هزینه‌ای گذاشته شده عمل می‌کردند، نه اینکه در جهت مخالف آن حرکت کنند.

کوثری در پاسخ به این سوال که آیا این راه همان خروج ایران از برجام است، گفت: ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ منظور من این است که باید در چهارچوب قانونی کار خود را دنبال کنیم.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا برجام بدون تضمین برای جمهوری اسلامی ایران منفعتی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: اگر آن قولی که در برجام داده شده تا تحریم‌ها برداشته شود، عملی نشود چیزی در برجام نمی‌ماند که دست جمهوری اسلامی ایران را بگیرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =