ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: محققان دانشگاه‌های شرق انگلیس و سنت اندریوس به منظور انتقال تجهیزات اندازه‌گیری شوری و دمای آب‌های قطبی از دو گونه شیر دریایی «سیل» کمک گرفتند.

 

محققان پیش‌ازاین یک جریان آب‌شور و گرم موسوم به آب عمیق قطبی (CDW) در دریای آموندسن در اقیانوس منجمد جنوبی شناسایی کردند که تصور می‌شود عامل اصلی ذوب صفحات یخی قطب جنوب است. محققان برای بررسی دما، شوری و سایر ویژگی‌های این جریان تأثیرگذار در طول دوره زمستان، از 12 سیل استفاده کردند.


این سیل‌ها در طول یک دوره 9 ماهه بیش از 10 هزار بار درون آب اقیانوس منجمد جنوبی شیرجه رفتند و اطلاعات مربوط به حدود 240 هزار کیلومترمربع از آب‌های این اقیانوس را گردآوری کردند. زمانی که سیل‌ها به سطح آب می‌آمدند اطلاعات به‌دست‌آمده، با استفاده از ماهواره برای محققان مخابره می‌شد.


بر اساس این تحقیقات، حجم جریان CDW بیش از چیزی است که تصور می‌شد و در طول زمستان دما و شوری آن نیز بیشتر است. همچنین در این تحقیقات مشخص شد میزان ذوب شدن صفحات یخی در بخش غربی قطب جنوب در طول زمستان بیشتر است.


به گفته محققان، اطلاعات به‌دست‌آمده به کمک سیل‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که توسط کشتی‌های تحقیقاتی در این منطقه جمع‌آوری‌شده و به‌طور کامل واضح است که حداقل در فصل‌های موردمطالعه، تغییرات چشمگیری در دمای این جریان آب‌شور وجود دارد.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Geophysical Research Letters منتشرشده است.

 

5656

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =