۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۶
بیماران خاص  به حمام وکیل می روند

«خبر جنوب» نوشت: یکی از موزه های فارس که در ایام پیک سفر تعداد بازدیدکنندگانش در روز از مرز ده هزار نفر می گذرد موزه گرمابه فارس است که به دلیل جای گیری در حمام وکیل شیراز به موزه حمام معروف شده، موزه ای که با هدف معرفی آداب و رسوم استحمام کردن و نمایش مشاغل مختلف که برخی از بین رفته در قالب 50 مجسمه مومی در این بنای 250 ساله (حمام وکیل) راه اندازی شده است.

حمام وکیل شیراز از بناهای دوران كریم خان زند در شیراز است كه به دستور وی در محله میدان شاه، جنب مسجد وكیل ساخته شدکه عام المنفعه بوده است. این حمام بزرگ از پیشرفته ترین اصول معماری زمان خود برخوردار بوده است و مانند دیگر حمام های هم عصرش دارای خزینه،گاوچاه، هشتی ورودی بوده و به دلیل آنکه در مرکز شهر قرار داشته در دوره های مختلف تاریخی همواره مورد استفاده قرار می گرفته است. این حمام كه به عنوان حمام عمومی شهر شناخته می شد، دارای چهار قسمت مرتبط با یكدیگراست.
مدخل ورودی این حمام هم اینك یك هشتی است كه ابتدا وجود نداشته و در دوره پهلوی احداث شده است.این هشتی دارای سقفی با گچكاری برجسته است.
سربینه حمام یک هشت ضلعی منظم است که هشت ستون یک پارچه سنگی در وسط سقفی گنبدی قرار گرفته اند. گرمخانه با سنگفرش پوشیده شده است اما جالب توجه این که در زیر این سنگفرش دالان های کم عرض و باریکی ساخته شده که هوای گرم و بخار آب در آن جریان می یافته است تا کف حمام زودتر گرم شود. در جنوب گرمخانه، خزینه قرار دارد که دو دیگ بزرگ برای گرم کردن آب داشته است.
در زیر گنبد نقوش آهک بری زیبایی است که داستان های آنها از مذهب، سنت، علائق و رویاهای مردم این دیار سرچشمه می گیرد.این بنا با شماره 917 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به دلیل آنکه در محور زندیه شیراز قرار دارد و کاربری موزه دارد در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری شیراز تبدیل شده است و به گفته سرپرست امور موزه های فارس با توجه به استقبال چشمگیر گردشگران از این موزه تخصصی به زودی فاز های دیگر این موزه نیز راه اندازی می شود.
مهدي نجفي در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه برای موزه گرمابه فارس، سه فاز دیگر تعریف شده است افزود:با توجه به اینکه هم اکنون شیوه استحمام مردم در دوره های تاریخی چون زندیه همچنین آداب و رسومی که در حمام ها متداول بوده است در این مکان در معرض دید عموم قرار گرفته و از طرفی هم مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی می باشد، از این رو در تلاشیم با تامین اعتبارات مورد نیاز فاز های بعدی این موزه که به معرفی شیوه استحمام اقلیت های مذهبی و بیماران خاص اختصاص دارد ، بپردازیم.
وی با بیان اینکه معرفی آداب و رسومی از این دست در این موزه یک ضرورت است، افزود: با این روش ( استفاده از مجسمه های مومی و نشان دادن رسوم گذشته ) نه تنها نسل جوان با داشته های فرهنگی و گذشته خود آشنا می شود بلکه برخی از این آداب و رسوم نیز احیا می گردد،به طور مثال در بخشی از این موزه مراسم حنابندان عروس معرفی می شود که برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب و جالب می باشد.
نجفی در ادامه افزود:طبق برنامه ریزي های به عمل آمده فاز های بعدی این موزه چون معرفی سیستم آبرسانی به حمام ( گاو چاه) كه در نزدیکی آن قرار داشته نیز راه اندازی می شود و گردشگران می توانند از نزدیک با این روش سنتی که برای زمان خودش
بی نظیر بوده است، آشنا شوند.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به استقبال گردشگران از این موزه گفت: در ایام پیک سفر چون نوروز ، تعداد بازدید کنندگان از این موزه حمام به ده هزار نفر هم می رسد و در ایام غیر پیک تعداد بازدید کنندگان در روز به 400 تا 500 نفر می رسد.
به گفته وي، موزه گرمابه فارس(حمام وكيل) يكي از نمونه هاي منحصربه فرد موزه تخصصي مردم شناسي در كشور است كه هم اينك مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي
قرار دارد.
نجفي با بيان اينكه در حمام وكيل بخشي از آداب و رسوم مردم فارس به نمايش گذاشته شده، افزود: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته و در صورت تامين هزينه ها، دو بخش استحمام اقليت هاي مذهبي و بيماران خاص به زودي در اين موزه تخصصي
راه اندازي خواهد شد. همچنين نخستين گاوچاه حمام نيز احيا و معرفي خواهد شد.
سرپرست امور موزه هاي فارس ادامه داد: با توجه به اينكه محل گاوچاه حمام يكي از اماكن تاريخي مجموعه محسوب مي شود، بهتر است مرمت و ساماندهي گردد و در معرض ديد عموم علاقه مندان قرار گيرد.
وي اضافه كرد: ساماندهي، مرمت و راه اندازي اين محل (گاوچاه حمام وكيل) دستكم به يكصدميليون تومان اعتبار نياز دارد كه در صورت تامين اين رقم، شاهد توسعه موزه خواهيم بود.
نجفي با بيان اينكه در موزه گرمابه، مشاغل از ياد رفته نيز معرفي شده است، افزود: خوشبختانه اين موزه تخصصي يكي از پربازديدكننده ترين اماكن فرهنگي و تاريخي استان محسوب مي شود و شاهد اين ادعا هم بازديد روزانه بين 13 تا 18 هزار مسافر در ايام نوروز از اين موزه است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =