۳ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
 منات فروشی اتباع آذربایجان در آستارا

مهر نوشت:نرخ خرید و فروش ارز منات، پول رایج کشور آذربایجان در بازار غیر رسمی ارز شهرستان آستارا افزایش یافته و این موضوع سبب حضور سفر گسترده آذری ها به ایران شده است.

بهای هر منات جمهوری آذربایجان که نوسانات بسیاری در شهرستان مرزی بندر آستارا دارد، از صبح شنبه نرخ خرید آن ۶ هزار تومان و نرخ فروش آن به ۶ هزار و صد تومان رسیده است.

هر چند در هفته گذشته نرخ ارز منات جمهوری آذربایجان همزمان با افزایش ارز دلار به بالاترین حد خود یعنی خرید ۶ هزار و ۴۰۰ تومان و فروش ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود، اما از صبح شنبه این نرخ کمی کاهش یافته است.

ارز رسمی کشور جمهوری آذربایجان تا یک ماه گذشته در بازار آستارا به نرخ خرید ۳ هزار و ۴۰۰ تومان و فروش ۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شد. در حال حاضر این میزان افزایش نرخ ارز منات موجب کاهش سفر ایرانی ها به جمهوری آذربایجان و افزایش شدید سفر اتباع آذری به شهرهای هم مرز با جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهرستان مرزی آستارا به جهت خرید انواع کالاهای تولید ایران شده است.

با وجود مراوده تجاری جمهوری اسلامی ایران با روسیه و گرجستان، خرید و فروش ارز این کشورها در شهرستان مرزی آستارا به علت تقاضای پایین انجام نمی شود و بازرگانان منطقه مراودات مالی خود با این کشورها را بر اساس ارز دلار انجام می دهند.

در حال حاضر کارمزد حواله تلفنی ارز تا سقف ۳۰ هزار دلار از طریق شبکه غیر رسمی بازرگانان آستارا به شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان به صورت نقدی ۲۰۰ هزار ریال است و مازاد بر این سقف، بر اساس توافق طرفین انجام می شود.

فعالان این شبکه همچنین پول بازرگانانی که قصد آوردن ارزهای خود به داخل کشور را دارند، بر اساس سقف فوق خریداری کرده و معادل ریالی آن را بلافاصله در شهر آستارای ایران پرداخت می کنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا به علت واقع شدن در مرز با جمهوری آذربایجان از شهرهای مهم عرضه و تقاضای ارزهای منات، دلار و یورو در منطقه شمال و شمال غرب کشور و استان گیلان به شمار می رود و ارز خارجی منات واحد پولی جمهوری آذربایجان با توجه به انجام برخی معاملات مرزی و مسافری در شهرستان آستارا کاربرد بسیاری دارد.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =